Ingezonden persbericht


Sterke stijging succesvolle transacties occasions via internet

Marktplaats.nl is startpunt voor zoektocht naar tweedehands auto

Emmeloord, 29 januari 2008 - Bij 65% van de mensen die gebruik heeft gemaakt van een autosite voor de koop of verkoop van een auto, heeft dit geleid tot een succesvolle transactie. Vorig jaar was dit nog bij 50% van de transacties het geval. Dit blijkt uit onderzoek uitgevoerd door Heliview, in opdracht van Marktplaats.nl, die het gebruik van Nederlandse autosites over de afgelopen twee jaar onder consumenten heeft onderzocht.

Dit onderzoek geeft ons inzicht in de gedragingen van consumenten als het gaat om de aan- en verkoop van occasions", vertelt Kiliaan Toorenaar, commercieel directeur eBay.nl & Marktplaats.nl. "Hierdoor kunnen we de groep Auto's op Marktplaats.nl blijven ontwikkelen en de tevredenheid van onze gebruikers, waar mogelijk, vergroten. Marktplaats.nl is met één miljoen unieke bezoekers in de groep Auto's qua bereik de grootste autosite van Nederland en kent een groot en dagelijks vernieuwd aanbod occasions in zowel het budget- en middensegment als in het luxesegment."

Het onderzoek toont verder aan dat een auto gemiddeld 19 dagen te koop staat op een autosite voordat hij wordt verkocht. De gemiddelde verkoopprijs van een tweedehands auto ligt zo'n 15% lager dan de gemiddelde vraagprijs. De online koper bedingt dus een forse korting. De meest verhandelde automerken via autosites zijn Volkswagen, Ford, Renault, Opel en Peugeot. Ruim een derde van de respondenten geeft bovendien aan meer dan één auto te bezitten.

Hoeveelheid aanbod belangrijk voor koper
De respondenten gaven als belangrijkste redenen om via autosites naar een tweedehands auto te zoeken:
* Het aantal aangeboden auto's (84%)

* De navigatie van de site (79%)

* De naamsbekendheid van de site (77%)

Groot bereik belangrijk voor verkoper
De motivatie voor aanbieders en verkopers om via autosites een tweedehands auto aan te bieden, is:
* Het aantal particuliere bezoekers (88%)

* De naamsbekendheid van de site (88%)

* De mogelijkheid tot het plaatsen van foto's (88%)

Marktplaats.nl: startpunt van zoektocht en hoogst aantal serieuze reacties Voor bijna 60% van de mensen die via een autosite op zoek is naar een auto geldt Marktplaats.nl als startpunt voor de zoektocht. Daarnaast worden Autotrader (16%) en Autotrack (13%) ook regelmatig genoemd. Aan de aanbieders en verkopers van tweedehands auto's is gevraagd hoeveel serieuze reacties zij op hun advertentie hebben ontvangen. Per advertentie is dit via Autotrack 1.8, via Autotrader 2.6, via Marktplaats.nl 6.3 en via Speurders ontvangt men 5.1 serieuze reacties.

De respondenten hebben diverse imagoaspecten beoordeeld. Zo vindt 75% van de ondervraagden dat Marktplaats.nl een compleet tweedehands aanbod biedt.

Autoscout24
Autotelegraaf
Autotrack
Autotrader
Marktplaats
Speurders
Tweedehands
Particulier aanbod
61%
63%
61%
66%
87%
74%
59%
Veel keus
71%
67%
76%
75%
86%
64%
50%
Gemakkelijk
62%
57%
70%
69%
85%
63%
56%
Leuk
57%
54%
63%
64%
78%
61%
52%
Actueel
66%
66%
74%
70%
78%
65%
49%
Biedt compleet tweedehands aanbod
60%
61%
66%
66%
75%
61%
49%
Aanbod autobedrijf
66%
68%
77%
75%
73%
62%
48%
Voordelig
49%
47%
45%
50%
64%
58%
49%
Alleen oude auto's
12%
15%
15%
15%
17%
23%
26%

De ondervraagden hebben ook beoordeeld in welke mate autosites over een dagelijks nieuw aanbod beschikken. Marktplaats.nl scoort hierop hoog met 89%, gevolgd door Speurders en Autotrader met 47% en Autotrack met 46%.

"We zijn verheugd te zien dat Marktplaats in vergelijking tot 2006 in het onderzoek op bijna alle aspecten beter scoort. Een bevestiging dat we in lijn met gebruikerswensen goede verbeteringen hebben doorgevoerd op de site. Zo hebben we begin 2007 'kenmerken' op de site geïntroduceerd, waarmee het zoeken en vinden van advertenties op Marktplaats.nl nog makkelijker is", aldus Kiliaan Toorenaar.

Heliview nam voor het onderzoek in de maand december 2007, middels een representatieve steekproef, in totaal 611 online interviews onder Nederlandse consumenten af. Het statistische betrouwbaarheidsinterval bedroeg 95%. Bovengenoemde uitkomsten zijn een opsomming van de belangrijkste resultaten. De samenvatting van de onderzoeksresultaten is als bijlage meegestuurd. Over Heliview
Heliview is marktleider in het leveren van business-to-business marktinformatie. Heliview verricht onderzoek in de markten ICT, Finance, Mobiliteit, HRM, Kantoorartikelen en binnen diverse andere branches. Naast de business-to-businessmarkt heeft Heliview ruime ervaring met onderzoek onder consumenten. Zowel op multi- en single-client basis worden jaarlijks een veelheid aan consumenten- en business-to-businessonderzoeken uitgevoerd.

Over Marktplaats.nl
Marktplaats.nl, opgericht in 1999, was in Nederland een van de eerste websites die zich volledig richtte op rubrieksadvertenties. Sinds de oprichting is de onderneming uitgegroeid tot de populairste website op dit gebied in Nederland met een nog altijd groeiende klantenbasis van particulieren en kleine bedrijven. Per dag worden er meer dan 200.000 nieuwe advertenties op de website geplaatst, van kleding en verzamelobjecten tot auto's en huisraad. De onderneming maakt sinds november 2004 onderdeel uit van eBay. Marktplaats is gevestigd in Emmeloord. Kijk voor meer informatie op: www.marktplaats.nl.