Ministerie van Verkeer en Waterstaat

Ontvangst CO2-advies

Toespraak | 28-01-2008 | Den Haag | Minister Camiel Eurlings

Alleen de uitgesproken tekst geldt.

Dames en heren,

Om te beginnen wil ik de Algemene EnergieRaad, de VROM-Raad en de Raad voor Verkeer en Waterstaat dank zeggen voor hun inspanningen en het omvangrijke advies dat daarvan het resultaat is. Ik doe dat mede namens mijn collega Cramer, die helaas verhinderd is de presentatie bij te wonen.

Uw advies onderstreept de noodzaak om tot verregaande reductie van de uitstoot van CO2 te komen. Het kabinet deelt deze urgentie. Uw advies richt zich in het bijzonder op de bijdrage van de sector verkeer en vervoer aan de uitstoot van CO2. Dat is niet zonder reden. De sector verkeer en vervoer zal de komende jaren verder groeien. En daarmee groeit ook de uitstoot van CO2, tenzij we nu op deze groei inspelen. Daar wil deze regering de handen voor uit de mouwen steken. Daarom hebben wij vorig jaar het programma Schoon en Zuinig gepresenteerd.

Met het programma Schoon en Zuinig stelt deze regering zich onder meer tot doel om de uitstoot van CO2 fors te besparen. In het kader van Schoon en Zuinig is ook een pakket van maatregelen benoemd om voor de sector verkeer en vervoer tot CO2-reductie te komen. Voor dit onderdeel van de Schoon en Zuinig-agenda draag ik binnen het kabinet de verantwoordelijkheid. Graag maak ik van deze gelegenheid gebruik om u een indruk te geven van de lijnen waarlangs we het hoofddoel van CO2-reductie willen bereiken.

Internationale emissienormering is één van de meest effectieve maatregelen om nationaal en internationaal snel tot CO2-reductie te kunnen komen. Ambitieus bronbeleid is daarom essentieel voor zowel wegvervoer, binnenvaart, zee- en luchtvaart. Een groeiend aandeel van duurzame biobrandstoffen en andere alternatieve brandstoffen is een andere bouwsteen.

Fiscale vergroening is een belangrijk instrument waarmee de overheid schone en zuinige vormen van mobiliteit kan stimuleren. Zo kunnen we bijdragen aan gedragsverandering van consumenten. Zodat meer mensen bewust kiezen voor schone en zuinige vormen van mobiliteit. Met prijsmechanismen wil de overheid bereiken dat mobiliteit een prijs krijgt, wat bijdraagt aan bewuster mobiliteitsgedrag. Voor al voor het goederenvervoer over de weg willen we onderzoeken hoe we op de beste manier tot verdere efficiencyverbetering kunnen komen.

Innovatie is een laatste pijler onder de aanpak die het kabinet voorstaat. De overstap op vormen van mobiliteit die echt schoon en zuinig zijn en die echt duurzaam zijn, vergt innovatie. Innovatie in voertuigen, in brandstoffen, maar ook in de manier waarop we mobiliteit organiseren. In november heb ik daarom het programma `De Auto van de Toekomst Gaat Rijden' gepresenteerd. Met dit programma wil ik kansrijke innovaties rond duurzame automobiliteit stimuleren.

Dit waren in kort bestek de pijlers onder de CO2-aanpak die het kabinet voorstaat. Maar de overheid kan en wil de CO2-opgave niet alleen oppakken. Samenwerking met de sector is van doorslaggevend belang om onze ambitieuze doelen waar te kunnen maken. Daarom ben ik momenteel met de sector in gesprek. We willen tot nadere afspraken komen over CO2-reductie. Dit doen we als uitwerking van het Duurzaamheidsakkoord, dat het kabinet vorig jaar gesloten heeft met het bedrijfsleven.

Dames en heren,

Ik wil de raden nogmaals hartelijk danken voor hun nuttige werk. U zult begrijpen dat mijn collega's en ik het advies eerst verder moeten bestuderen. Uit uw presentatie blijkt echter wel dat het advies een welkome ondersteuning vormt van het kabinetsbeleid en daar een nadere concretisering en invulling aan geeft. Want ook in het huidige kabinetsbeleid zijn de sporen prijsbeleid, specifiek reductiebeleid en innovatie nadrukkelijk opgenomen. Ik verwacht dan ook dat uw advies ons inspiratie biedt om ons beleid verder uit te bouwen.

De raden en het kabinet delen de urgentie om tot snelle CO2-reductie te komen. Ik heb u op hoofdlijnen beschreven hoe het kabinet daar nu al werk van maakt. Het is goed dat wij elkaar daarin blijven ondersteunen. Niet voor onszelf, maar voor de toekomst van onze aarde en de generaties die na ons komen. Daarvoor dragen wij met elkaar de verantwoordelijkheid. En met elkaar pakken wij die verantwoordelijkheid op.

Ik dank u wel.

Verwante onderwerpen


* Luchtkwaliteit

* Weer en Klimaat

* Minister