Ontvangst CO2-advies
Toespraak | 28-01-2008 | Den Haag | Minister Camiel Eurlings
Alleen de uitgesproken tekst geldt.
Dames en heren,
Om te beginnen wil ik de Algemene EnergieRaad, de VROM-Raad en de Raad
voor Verkeer en Waterstaat dank zeggen voor hun inspanningen en het
omvangrijke advies dat daarvan het resultaat is. Ik doe dat mede
namens mijn collega Cramer, die helaas verhinderd is de presentatie
bij te wonen.
Uw advies onderstreept de noodzaak om tot verregaande reductie van de
uitstoot van CO2 te komen. Het kabinet deelt deze urgentie. Uw advies
richt zich in het bijzonder op de bijdrage van de sector verkeer en
vervoer aan de uitstoot van CO2. Dat is niet zonder reden. De sector
verkeer en vervoer zal de komende jaren verder groeien. En daarmee
groeit ook de uitstoot van CO2, tenzij we nu op deze groei inspelen.
Daar wil deze regering de handen voor uit de mouwen steken. Daarom
hebben wij vorig jaar het programma Schoon en Zuinig gepresenteerd.
Met het programma Schoon en Zuinig stelt deze regering zich onder meer
tot doel om de uitstoot van CO2 fors te besparen. In het kader van
Schoon en Zuinig is ook een pakket van maatregelen benoemd om voor de
sector verkeer en vervoer tot CO2-reductie te komen. Voor dit
onderdeel van de Schoon en Zuinig-agenda draag ik binnen het kabinet
de verantwoordelijkheid. Graag maak ik van deze gelegenheid gebruik om
u een indruk te geven van de lijnen waarlangs we het hoofddoel van
CO2-reductie willen bereiken.
Internationale emissienormering is één van de meest effectieve
maatregelen om nationaal en internationaal snel tot CO2-reductie te
kunnen komen. Ambitieus bronbeleid is daarom essentieel voor zowel
wegvervoer, binnenvaart, zee- en luchtvaart. Een groeiend aandeel van
duurzame biobrandstoffen en andere alternatieve brandstoffen is een
andere bouwsteen.
Fiscale vergroening is een belangrijk instrument waarmee de overheid
schone en zuinige vormen van mobiliteit kan stimuleren. Zo kunnen we
bijdragen aan gedragsverandering van consumenten. Zodat meer mensen
bewust kiezen voor schone en zuinige vormen van mobiliteit. Met
prijsmechanismen wil de overheid bereiken dat mobiliteit een prijs
krijgt, wat bijdraagt aan bewuster mobiliteitsgedrag. Voor al voor het
goederenvervoer over de weg willen we onderzoeken hoe we op de beste
manier tot verdere efficiencyverbetering kunnen komen.
Innovatie is een laatste pijler onder de aanpak die het kabinet
voorstaat. De overstap op vormen van mobiliteit die echt schoon en
zuinig zijn en die echt duurzaam zijn, vergt innovatie. Innovatie in
voertuigen, in brandstoffen, maar ook in de manier waarop we
mobiliteit organiseren. In november heb ik daarom het programma `De
Auto van de Toekomst Gaat Rijden' gepresenteerd. Met dit programma wil
ik kansrijke innovaties rond duurzame automobiliteit stimuleren.
Dit waren in kort bestek de pijlers onder de CO2-aanpak die het
kabinet voorstaat. Maar de overheid kan en wil de CO2-opgave niet
alleen oppakken. Samenwerking met de sector is van doorslaggevend
belang om onze ambitieuze doelen waar te kunnen maken. Daarom ben ik
momenteel met de sector in gesprek. We willen tot nadere afspraken
komen over CO2-reductie. Dit doen we als uitwerking van het
Duurzaamheidsakkoord, dat het kabinet vorig jaar gesloten heeft met
het bedrijfsleven.
Dames en heren,
Ik wil de raden nogmaals hartelijk danken voor hun nuttige werk. U
zult begrijpen dat mijn collega's en ik het advies eerst verder moeten
bestuderen. Uit uw presentatie blijkt echter wel dat het advies een
welkome ondersteuning vormt van het kabinetsbeleid en daar een nadere
concretisering en invulling aan geeft. Want ook in het huidige
kabinetsbeleid zijn de sporen prijsbeleid, specifiek reductiebeleid en
innovatie nadrukkelijk opgenomen. Ik verwacht dan ook dat uw advies
ons inspiratie biedt om ons beleid verder uit te bouwen.
De raden en het kabinet delen de urgentie om tot snelle CO2-reductie
te komen. Ik heb u op hoofdlijnen beschreven hoe het kabinet daar nu
al werk van maakt. Het is goed dat wij elkaar daarin blijven
ondersteunen. Niet voor onszelf, maar voor de toekomst van onze aarde
en de generaties die na ons komen. Daarvoor dragen wij met elkaar de
verantwoordelijkheid. En met elkaar pakken wij die
verantwoordelijkheid op.
Ik dank u wel.
Verwante onderwerpen
* Luchtkwaliteit
* Weer en Klimaat
* Minister
Ministerie van Verkeer en Waterstaat