Voedingcentrum
Paul Rosenmöller geeft startsein campagne Werkfruit werkfruit
30 januari 2008
Uit naam van het Convenant overgewicht start Paul Rosenmöller vandaag
de nieuwe campagne Werkfruit van AGF Promotie Nederland. De campagne
is erop gericht de beschikbaarheid van groente en fruit op de werkplek
te vergroten en zo bij te dragen aan de gezondheid van werknemers.
Doel is dat het aanbieden van groente en fruit op de werkplek net zo
gewoon wordt als het verstrekken van gekoeld water, koffie en thee.
Het Voedingscentrum ondersteunt deze campagne.
De campagne âWerkfruit, vrucht van alle plezierâ heeft een looptijd
van drie jaar en richt zich met name op het midden âen kleinbedrijf.
Voor aanvang zijn pilots uitgevoerd bij het Productschap Tuinbouw (PT)
en het Voedingscentrum. Deze zijn positief beoordeeld. Onderzoekster
Laura Willemsen van de afdeling Markt & Innovatie van het PT: âHet
initiatief is door de medewerkers gemiddeld met een acht beoordeeld en
praktisch iedereen maakt er gebruik van. Opvallend is dat bijna
driekwart van de mensen aangeeft dagelijks meer fruit te eten.â
Banaan, appel, mandarijn, kiwi en tomaat favoriet
Uit de proef blijkt dat vooral de ochtenduren favoriet zijn voor het
nuttigen van werkfruit. Daarbij zijn banaan, appel, mandarijn, kiwi en
tomaat favoriet. Verder is de kwaliteit van het aanbod beeldbepalend
voor de waardering. De invloed op het ziekteverzuim is nog onvoldoende
onderzocht en hangt ook te veel af van andere factoren om daar nu al
uitspraken over te kunnen doen. In elk geval is duidelijk dat
werknemers zich er lekker bij voelen.