AutoRai

Honda breekt wereldwijd verkoop- en productierecords

(1/30/2008)
Honda zet ook in 2007 de continue groei door. Honda haalde wereldwijd een recordaantal verkopen met autoâs en motoren. Ook de productierecords van autoâs en motoren zijn vorig jaar gebroken. Honda verkocht in 2007 zijn producten aan 23.3 miljoen afnemers. Dit is drie procent meer dan het jaar ervoor.

De verkoop van autoâs steeg wereldwijd zes procent tot een recordhoogte van 3.767.000 stuks. Dit is mede het gevolg van de vraag van de opkomende markten in de wereld, zoals China, Zuid-Amerika en Oost Europa. De verkoop van de motoren steeg met zeven procent tot een record aantal van 13.476.000. Dit kwam onder meer dankzij een enorme vraag in Azië en Zuid-Amerika. Honda houdt zo haar positie vast van âs werelds grootste producent van motoren. De verkoop van Power Products (o.a. buitenboordmotoren, generatoren en gazonmaaiers) daalde licht naar 6.092.000.

Autoâs
In vrijwel alle regioâs in de wereld heeft Honda vorig jaar een verkooprecord van autoâs bereikt. De verkopen in China stegen met maar liefst 31 procent naar 428.000. Zuid-Amerika steeg met dertig procent naar 117.000 en Europa, het Midden-Oosten en Afrika stegen met 23 procent naar 480.000. Azië en Oceanië stegen met negen procent naar 343.000 en Noord-Amerika, Hondaâs grootste afzetgebied, met drie procent naar 1.776.000.

Motoren
Twee van Hondaâs verkoopgebieden van motorfietsen behaalden een verkooprecord. Zuid- Amerika behaalde een stijging van maar liefst 25 procent naar 1.534.000 en Azië en Oceanië gingen met vier procent naar 9.596.000. Ook China liet een enorme verkoopgroei zien van 29 procent naar 1.166.000.

Productie
De wereldwijde productierecords zijn verbroken voor zowel de autoâs als de motoren. De productie van autoâs nam toe met acht procent naar 3.911.000 vergeleken met 2006. De productie van motoren steeg met zes procent naar 13.658.000 â wederom een behoorlijke toename ten opzichte van het jaar ervoor. Deze toename had plaats buiten Japan. Het wereldwijde beleid van Honda om zo dicht mogelijk te produceren bij de markt waar de vraag ontstaat, is een groot succes.