Erasmus Universiteit Rotterdam

Drukke commissarissen slecht voor het bedrijfsresultaat

Veel topbestuurders bekleden meerdere (parttime) functies, vooral CEO's die na hun pensioen verschillende commissariaten op zich nemen. Mariëlle Non en Philip Hans Franses van de Erasmus Universiteit Rotterdam onderzochten de invloed van dit netwerk op het bedrijfsresultaat. Op de opiniepagina van de Faculteit der Economische Wetenschappen analyseren zij dat te veel leden van het old boys netwerk in één bestuur de bedrijfsresultaten negatief beïnvloedt.

De Faculteit der Economische Wetenschappen heeft een unieke dataset samengesteld van alle Nederlandse beursgenoteerde bedrijven van 1994 tot 2004, met gegevens over de samenstelling van de raad van commissarissen en het bedrijfsresultaat. De gegevens over de raden van commissarissen maken het mogelijk om voor ieder jaar een netwerk van bedrijven op te stellen, waar twee bedrijven aan elkaar verbonden zijn als ze één of meer commissarissen delen. Het aantal verbindingen dat een bedrijf heeft in dit netwerk, gecorrigeerd voor de grootte van de raad van commissarissen, geeft aan in hoeverre de raad van commissarissen van het bedrijf is opgenomen in het old boys network, een kleine gesloten elite waar men elkaar de leuke bijbaantjes toespeelt. Een bedrijf met meer verbindingen krijgt meer informatie binnen van andere bedrijven, maar heeft daarnaast ook een drukker bezette raad van commissarissen.

Uit analyse blijkt dat er een negatief verband bestaat tussen het aantal verbindingen en het bedrijfsresultaat. De Nederlandse commissarissen vormen een relatief kleine groep mensen, die elkaar ook regelmatig buiten de bestuurskamer tegenkomen. Voor uitwisseling van informatie is een dubbelcommissariaat niet noodzakelijk. Het lijkt er echter wel op dat sommige commissarissen erg druk zijn. Daar komt dan ook nog een zogeheten homogeniteits-effect bij: het old boys netwerk bestaat letterlijk uit wat oudere, blanke mannen met veelal dezelfde achtergrond. Terwijl onderzoek heeft aangetoond dat juist diversiteit tot betere resultaten leidt.

Om deze suggesties te testen hebben de onderzoekers van de Faculteit gekeken naar het effect van het percentage drukke commissarissen in de raad van commissarissen en ook naar het effect van het percentage `old boys' in de raad van commissarissen. Het blijkt inderdaad dat juist een groter percentage drukke commissarissen een slechter bedrijfsresultaat geeft. Het effect van het percentage `old boys' in de raad van commissarissen heeft de vorm van een omgekeerde U: in de optimale situatie hebben één of twee `old boys' zitting in de raad van commissarissen, aangevuld met een aantal buitenstaanders. Dit past in het beeld van een meer verscheidene raad van commissarissen, waar oudere, mannelijke commissarissen met een carrière in het bedrijfsleven worden gekoppeld aan commissarissen met een andere achtergrond.

Kijk voor het volledige artikel en meer (achtergrond) informatie op www.economieopinie.nl

EconomieOpinie.nl is een online opinieplatform waarop economen van de Erasmus Universiteit Rotterdam hun mening geven over actuele onderwerpen in binnen- en buitenland.

Nadere informatie:

Ronald de Groot, Faculteit der Economische Wetenschappen, (010) 408 17 62, 06 53 64 18 46 E-mail: rdegroot@remove-this.few.eur.nl

29 januari 2008