Drukke commissarissen slecht voor het bedrijfsresultaat
Veel topbestuurders bekleden meerdere (parttime) functies, vooral
CEO's die na hun pensioen verschillende commissariaten op zich nemen.
Mariëlle Non en Philip Hans Franses van de Erasmus Universiteit
Rotterdam onderzochten de invloed van dit netwerk op het
bedrijfsresultaat. Op de opiniepagina van de Faculteit der Economische
Wetenschappen analyseren zij dat te veel leden van het old boys
netwerk in één bestuur de bedrijfsresultaten negatief beïnvloedt.
De Faculteit der Economische Wetenschappen heeft een unieke dataset
samengesteld van alle Nederlandse beursgenoteerde bedrijven van 1994
tot 2004, met gegevens over de samenstelling van de raad van
commissarissen en het bedrijfsresultaat. De gegevens over de raden van
commissarissen maken het mogelijk om voor ieder jaar een netwerk van
bedrijven op te stellen, waar twee bedrijven aan elkaar verbonden zijn
als ze één of meer commissarissen delen. Het aantal verbindingen dat
een bedrijf heeft in dit netwerk, gecorrigeerd voor de grootte van de
raad van commissarissen, geeft aan in hoeverre de raad van
commissarissen van het bedrijf is opgenomen in het old boys network,
een kleine gesloten elite waar men elkaar de leuke bijbaantjes
toespeelt. Een bedrijf met meer verbindingen krijgt meer informatie
binnen van andere bedrijven, maar heeft daarnaast ook een drukker
bezette raad van commissarissen.
Uit analyse blijkt dat er een negatief verband bestaat tussen het
aantal verbindingen en het bedrijfsresultaat. De Nederlandse
commissarissen vormen een relatief kleine groep mensen, die elkaar ook
regelmatig buiten de bestuurskamer tegenkomen. Voor uitwisseling van
informatie is een dubbelcommissariaat niet noodzakelijk. Het lijkt er
echter wel op dat sommige commissarissen erg druk zijn. Daar komt dan
ook nog een zogeheten homogeniteits-effect bij: het old boys netwerk
bestaat letterlijk uit wat oudere, blanke mannen met veelal dezelfde
achtergrond. Terwijl onderzoek heeft aangetoond dat juist diversiteit
tot betere resultaten leidt.
Om deze suggesties te testen hebben de onderzoekers van de Faculteit
gekeken naar het effect van het percentage drukke commissarissen in de
raad van commissarissen en ook naar het effect van het percentage `old
boys' in de raad van commissarissen. Het blijkt inderdaad dat juist
een groter percentage drukke commissarissen een slechter
bedrijfsresultaat geeft. Het effect van het percentage `old boys' in
de raad van commissarissen heeft de vorm van een omgekeerde U: in de
optimale situatie hebben één of twee `old boys' zitting in de raad van
commissarissen, aangevuld met een aantal buitenstaanders. Dit past in
het beeld van een meer verscheidene raad van commissarissen, waar
oudere, mannelijke commissarissen met een carrière in het
bedrijfsleven worden gekoppeld aan commissarissen met een andere
achtergrond.
Kijk voor het volledige artikel en meer (achtergrond) informatie op
www.economieopinie.nl
EconomieOpinie.nl is een online opinieplatform waarop economen van de
Erasmus Universiteit Rotterdam hun mening geven over actuele
onderwerpen in binnen- en buitenland.
Nadere informatie:
Ronald de Groot, Faculteit der Economische Wetenschappen, (010) 408 17
62, 06 53 64 18 46 E-mail: rdegroot@remove-this.few.eur.nl
29 januari 2008
Erasmus Universiteit Rotterdam