Erasmus Universiteit Rotterdam

Desiderius Erasmus Distinguished Chair of Economics voor Stefan Stremersch

Hoogleraar marketing, prof.dr. Stefan Stremersch (1972), heeft als eerste het predicaat Desiderius Erasmus Distinguised Chair of Economics toegekend gekregen van de Faculteit der Economische Wetenschappen van de Erasmus Universiteit Rotterdam. Stremersch, internationaal erkend econoom en tevens gasthoogleraar marketing aan de Fuqua School of Business van de Duke University (VS), doet onder meer onderzoek naar innovatie en acceptatie van technologie.

De Faculteit der Economische Wetenschappen kent sinds kort in zeer uitzonderlijke gevallen het predicaat Desiderius Erasmus Distinguished Chair of Economics toe aan topwetenschappers uit eigen huis. Het predicaat wordt gekoppeld aan een bestaande leerstoel en wordt voor een periode van zeven jaren verleend. Met deze erkenning streeft de Faculteit er naar om een langdurige werkrelatie met topwetenschapper Stremersch te realiseren.

Stefan Stremersch is een vooraanstaande wetenschapper. Na twee cum laude studies begon hij in 2001 als postdoctoraal fellow bij ERIM (Erasmus Research Institute of Management) en is in 2004 benoemd tot hoogleraar marketing aan de Economische Faculteit. Hij is tevens gasthoogleraar Marketing aan de Fuqua School of Business van de Duke University in de Verenigde Staten.

De Faculteit beschouwt Stremersch als een uitzonderlijk, innoverend en (nu al) internationaal erkend talent. Hij werkt op de vakgebieden economie, bedrijfswetenschappen en internationale marketing en legt in zijn onderzoek dwarsverbanden tussen micro-economie, gezondheidswetenschappen, culturele studies en technologie. Zijn kwaliteit ligt in het bijzonder in het combineren van marketing met bedrijfsstrategie.

Het onderzoek van Stefan Stremersch, zoals dat op gebied van innovatie en acceptatie van technologie, haalt regelmatig de (internationale) pers. Het blad Economische en Statistische Berichten rekent hem tot de beste twintig economen van Nederland. Hij publiceert regelmatig in vooraanstaande marketing- en managementtijdschriften, als International Journal of Research in Marketing, Journal of Marketing, Journal of Marketing Research, Marketing Science en Management Science. Hij is editor van de International Journal of Research in Marketing.

Stremersch' wetenschappelijk werk is bekroond met verschillende prijzen, zoals de Maynard Award voor de beste paper in de Journal of Marketing, en de prijs voor Excellence in International Marketing van de American Marketing Association. Ook ontving hij de J.C. Ruigrok Prijs, die één keer in de vier jaar wordt uitgereikt aan een excellente jonge Nederlandse econoom, en de 2004 Onderzoeksprijs van de Erasmus Universiteit Rotterdam. In 2005 werd hij verkozen tot lid van De Jonge Akademie van de Koninklijke Nederlandse Akademie van Wetenschappen.

Nadere informatie:

Ronald de Groot, Faculteit der Economische Wetenschappen, (010) 408 17 62, 06 53 64 18 46
E-mail: rdegroot@remove-this.few.eur.nl

30 januari 2008