Desiderius Erasmus Distinguished Chair of Economics voor Stefan Stremersch
Hoogleraar marketing, prof.dr. Stefan Stremersch (1972), heeft als
eerste het predicaat Desiderius Erasmus Distinguised Chair of
Economics toegekend gekregen van de Faculteit der Economische
Wetenschappen van de Erasmus Universiteit Rotterdam. Stremersch,
internationaal erkend econoom en tevens gasthoogleraar marketing aan
de Fuqua School of Business van de Duke University (VS), doet onder
meer onderzoek naar innovatie en acceptatie van technologie.
De Faculteit der Economische Wetenschappen kent sinds kort in zeer
uitzonderlijke gevallen het predicaat Desiderius Erasmus Distinguished
Chair of Economics toe aan topwetenschappers uit eigen huis. Het
predicaat wordt gekoppeld aan een bestaande leerstoel en wordt voor
een periode van zeven jaren verleend. Met deze erkenning streeft de
Faculteit er naar om een langdurige werkrelatie met topwetenschapper
Stremersch te realiseren.
Stefan Stremersch is een vooraanstaande wetenschapper. Na twee cum
laude studies begon hij in 2001 als postdoctoraal fellow bij ERIM
(Erasmus Research Institute of Management) en is in 2004 benoemd tot
hoogleraar marketing aan de Economische Faculteit. Hij is tevens
gasthoogleraar Marketing aan de Fuqua School of Business van de Duke
University in de Verenigde Staten.
De Faculteit beschouwt Stremersch als een uitzonderlijk, innoverend en
(nu al) internationaal erkend talent. Hij werkt op de vakgebieden
economie, bedrijfswetenschappen en internationale marketing en legt in
zijn onderzoek dwarsverbanden tussen micro-economie,
gezondheidswetenschappen, culturele studies en technologie. Zijn
kwaliteit ligt in het bijzonder in het combineren van marketing met
bedrijfsstrategie.
Het onderzoek van Stefan Stremersch, zoals dat op gebied van innovatie
en acceptatie van technologie, haalt regelmatig de (internationale)
pers. Het blad Economische en Statistische Berichten rekent hem tot de
beste twintig economen van Nederland. Hij publiceert regelmatig in
vooraanstaande marketing- en managementtijdschriften, als
International Journal of Research in Marketing, Journal of Marketing,
Journal of Marketing Research, Marketing Science en Management
Science. Hij is editor van de International Journal of Research in
Marketing.
Stremersch' wetenschappelijk werk is bekroond met verschillende
prijzen, zoals de Maynard Award voor de beste paper in de Journal of
Marketing, en de prijs voor Excellence in International Marketing van
de American Marketing Association. Ook ontving hij de J.C. Ruigrok
Prijs, die één keer in de vier jaar wordt uitgereikt aan een
excellente jonge Nederlandse econoom, en de 2004 Onderzoeksprijs van
de Erasmus Universiteit Rotterdam. In 2005 werd hij verkozen tot lid
van De Jonge Akademie van de Koninklijke Nederlandse Akademie van
Wetenschappen.
Nadere informatie:
Ronald de Groot, Faculteit der Economische Wetenschappen, (010) 408 17
62, 06 53 64 18 46
E-mail: rdegroot@remove-this.few.eur.nl
30 januari 2008
Erasmus Universiteit Rotterdam