Gemeente Breda legt mogelijke busroutes naar nieuwe OV-terminal aan
klankbordgroep voor
De Gemeente Breda gaat twee mogelijke busroutes naar de nieuwe
OV-terminal aan een klankbordgroep voorleggen.
In de klankbordgroep zijn bewoners en andere belanghebbenden
vertegenwoordigd. Met de nieuwe OV-terminal komt het huidige
busstation van de zuidzijde aan de noordzijde van het station te
liggen. Dat betekent dat de bussen ook een andere route moeten gaan
rijden. Wethouder Willems van verkeer: 'Er waren vier mogelijke
busroutes tussen de Vlaszak en de nieuwe OV-terminal. Inmiddels zijn
twee varianten over die het beste passen gezien de verkeersafwikkeling
en ruimtelijke inpassing. We gaan deze twee mogelijke busroutes nu aan
de klankbordgroep voorleggen.'
Mogelijke routes
De twee overgebleven routes passen binnen de in juni 2007 vastgestelde
Bereikbaarheisdvisie. De eerste mogelijke route loopt via de
Terheijdenstraat - Mauritsbrug - Mauritsstraat - Valkenbergstraat -
Kennedylaan. De andere mogelijke busroute loopt via de Delpratsingel -
Kennedybrug - Kennedylaan.
Klankbordgroep en planning
De klankbordgroep is bedoeld om de invloed van de busroutes op de
leefomgeving te bespreken en af te wegen. Het gaat dan om zaken als
buitenruimte, ruimtelijke uitwerking, verkeer, milieu en cultureel
erfgoed. De klankbordgroep zal in een aantal bijeenkomsten de
mogelijke busroutes uitdiepen. Daarna stelt zij een voorkeursroute
voor aan het college van burgemeester en wethouders. Na het
collegebesluit wordt de route ook nog ter consultatie aan de stad
voorgelegd.
Nieuw busstation
De nieuwe OV-terminal wordt het centrum van de het Openbaar Vervoer in
de regio. Op het station in Breda kunnen reizigers straks onder andere
op- en overstappen op stads- en streekbussen, Volans bussen richting
Etten-leur en Oosterhout, de HST-shuttle naar Brussel en Amsterdam en
taxi's. In 2011 moet het nieuwe busstation operationeel zijn en moeten
de bussen via de nieuwe busroute naar het station rijden.
Breda, 30 januari 2008
Gemeente Breda