Gemeente Breda

Gemeente Breda legt mogelijke busroutes naar nieuwe OV-terminal aan klankbordgroep voor

De Gemeente Breda gaat twee mogelijke busroutes naar de nieuwe OV-terminal aan een klankbordgroep voorleggen.

In de klankbordgroep zijn bewoners en andere belanghebbenden vertegenwoordigd. Met de nieuwe OV-terminal komt het huidige busstation van de zuidzijde aan de noordzijde van het station te liggen. Dat betekent dat de bussen ook een andere route moeten gaan rijden. Wethouder Willems van verkeer: 'Er waren vier mogelijke busroutes tussen de Vlaszak en de nieuwe OV-terminal. Inmiddels zijn twee varianten over die het beste passen gezien de verkeersafwikkeling en ruimtelijke inpassing. We gaan deze twee mogelijke busroutes nu aan de klankbordgroep voorleggen.'

Mogelijke routes

De twee overgebleven routes passen binnen de in juni 2007 vastgestelde Bereikbaarheisdvisie. De eerste mogelijke route loopt via de Terheijdenstraat - Mauritsbrug - Mauritsstraat - Valkenbergstraat - Kennedylaan. De andere mogelijke busroute loopt via de Delpratsingel - Kennedybrug - Kennedylaan.

Klankbordgroep en planning

De klankbordgroep is bedoeld om de invloed van de busroutes op de leefomgeving te bespreken en af te wegen. Het gaat dan om zaken als buitenruimte, ruimtelijke uitwerking, verkeer, milieu en cultureel erfgoed. De klankbordgroep zal in een aantal bijeenkomsten de mogelijke busroutes uitdiepen. Daarna stelt zij een voorkeursroute voor aan het college van burgemeester en wethouders. Na het collegebesluit wordt de route ook nog ter consultatie aan de stad voorgelegd.

Nieuw busstation

De nieuwe OV-terminal wordt het centrum van de het Openbaar Vervoer in de regio. Op het station in Breda kunnen reizigers straks onder andere op- en overstappen op stads- en streekbussen, Volans bussen richting Etten-leur en Oosterhout, de HST-shuttle naar Brussel en Amsterdam en taxi's. In 2011 moet het nieuwe busstation operationeel zijn en moeten de bussen via de nieuwe busroute naar het station rijden.

Breda, 30 januari 2008