Gemeente 's-Hertogenbosch

30-01-2008
Gemeente breidt informatie- en adviesfunctie uit In januari 2007 is de gemeente gestart met integrale dienstverlening op het gebied van individuele verstrekkingen, schuldhulpverlening en diverse initiatieven op het gebied van armoedebeleid. Met het stedelijk Wmo-loket breidt de gemeente de informatie- en adviesfunctie uit naar alle Wmo terreinen. De komende jaren wordt de dienstverlening verder verbreed en verdiept, in het belang van de klant. Het college heeft een besluit genomen over hoe dit gaat gebeuren. Dit voorstel wordt nu aan de Wmo adviesraad 's-Hertogenbosch voorgelegd. Naar verwachting is het stedelijk loket in juni van dit jaar volledig operationeel. Het fysieke loket wordt ondergebracht de gemeentebrede dienstverlening in de hal van het stadskantoor. Daarnaast kunnen inwoners ook telefonisch bij het loket terecht. Ze kunnen hun vraag stellen of een afspraak maken om de vraag te verhelderen. Ook vanuit huis kunnen inwoners eenvoudig de weg vinden naar sociale voorzieningen. Via de website van de gemeente, kan men terecht bij een toegankelijk en actueel digitaal loket en gebruikmaken van een sociale kaart. In de eerste helft van 2008 legt het college een voorstel aan de raad voor over hoe zogenaamde satellieten in de wijken worden ontwikkeld.

Centrale plaats
In het stedelijk Wmo-loket kunnen alle inwoners van 's-Hertogenbosch terecht met vragen over welzijn, zorg, woonvoorzieningen en inkomensondersteuning. Het stedelijk Wmo-loket is een centrale plaats waar zowel inwoners als aanbieders uniform, professioneel en onafhankelijk informatie en advies kunnen krijgen over alle Wmo-onderwerpen. Inwoners worden bij het stedelijk Wmo-loket zo veel mogelijk in één keer geadviseerd en geholpen.

Welke producten en diensten?
Inwoners kunnen bij het stedelijk Wmo-loket terecht voor:
- informatie: over regels en voorzieningen op het gebied van welzijn, zorg, woonvoorzieningen en inkomensondersteuning;
- advies: waaronder ook het verduidelijken van de vraag en bemiddelen naar algemeen toegankelijke voorzieningen zoals klussendienst, maatschappelijk werk, enz.;

- regelen: de toegang regelen tot geïndiceerde individuele verstrekkingen zoals rolstoelen, hulp bij het huishouden, enz.;
- ondersteuning: gesprekken om de behoefte van de klant met gecompliceerde vragen scherp te krijgen, samen zoeken naar goede oplossingen en hulp bieden bij het regelen daarvan.