Ingezonden persbericht
Persbericht - 30 januari 2008
Motorrijders in verweer tegen kilometerheffing
De landelijke belangenvereniging voor motorrijders MAG (Motorrijders
Actie Groep) gaat donderdag 31 januari, tijdens de hoorzitting* over
'Anders betalen voor mobiliteit' in de Tweede Kamer, pleiten voor een
aparte positie voor motorfietsen bij de invoering van een landelijke
kilometerheffing.
Een kilometerheffing mag er niet toe leiden dat juist de weggebruiker
die bewust niet meedoet aan het vergroten van de filedruk door op de
motor te stappen, gestraft wordt door een systeem waarbij de kosten
hoger uitkomen dan binnen de huidige situatie het geval is. De MAG
hoopt dat de Tweede Kamer en de minister van Verkeer en Waterstaat
zullen inzien dat een kilometerheffing niet als gevolg mag hebben dat
de motorrijder de auto wordt ingejaagd.
Sinds 1991 mogen motoren tijdens een file doorrijden waar auto's
stilstaan, mits men zich houdt aan de aanbevelingen uit de
filegedragscode van het Motorplatform. Hierdoor zorgen motorrijders er
voor dat de files niet nog langer worden voor de automobilisten en
leveren ze een positieve bijdrage aan het terugdringen van de nog
steeds groeiende congestie in ons land.
Op het gebied van belastingen wordt ook nu al een duidelijk
onderscheid gemaakt tussen motorfietsen en auto's. Het huidige
BPM-tarief is voor personenauto's 45,2 procent en voor motoren 20,7
procent. Voor motorfietsen is ook de houderschapsbelasting
(motorrijtuigenbelasting) momenteel al vele malen lager dan voor een
personenauto. In de duurste provincie bedraagt deze belasting voor een
motorfiets 68 euro per jaar en in de voordeligste provincie is dat 60
euro per jaar (de houderschapsbelasting voor een niet al te zware
benzineauto bedraagt gemiddeld zo'n 300 euro per jaar). Bij de
invoering van een landelijke kilometerheffing waarbij de tarieven voor
automobilisten en motorrijders gelijk zijn, zal de motorrijder
dientengevolge financieel aanzienlijk slechter af zijn dan de
automobilist.
De MAG pleit er voor om bij invoering van een landelijke
kilometerheffing geen elektronische heffing in te voeren voor
motorfietsen. Wanneer deze heffing onverhoopt toch voor alle
motorvoertuigen wordt ingevoerd, pleit de MAG voor een aanzienlijk
lager tarief voor motorfietsen dan voor personenauto's.
De MAG verzet zich bovendien tegen iedere verplichting tot het
aanbrengen van elektronische apparatuur waarmee elke beweging door de
overheid geregistreerd kan worden. De MAG is van mening dat de privacy
van de weggebruiker op geen enkele wijze in het geding mag zijn.
######################
* Donderdag 31 januari 2008, van 09.45 tot ca. 17.00 uur in de
Troelstrazaal van de Tweede Kamer