Ingezonden persbericht


Persbericht - 30 januari 2008

Motorrijders in verweer tegen kilometerheffing

De landelijke belangenvereniging voor motorrijders MAG (Motorrijders Actie Groep) gaat donderdag 31 januari, tijdens de hoorzitting* over 'Anders betalen voor mobiliteit' in de Tweede Kamer, pleiten voor een aparte positie voor motorfietsen bij de invoering van een landelijke kilometerheffing.

Een kilometerheffing mag er niet toe leiden dat juist de weggebruiker die bewust niet meedoet aan het vergroten van de filedruk door op de motor te stappen, gestraft wordt door een systeem waarbij de kosten hoger uitkomen dan binnen de huidige situatie het geval is. De MAG hoopt dat de Tweede Kamer en de minister van Verkeer en Waterstaat zullen inzien dat een kilometerheffing niet als gevolg mag hebben dat de motorrijder de auto wordt ingejaagd.

Sinds 1991 mogen motoren tijdens een file doorrijden waar auto's stilstaan, mits men zich houdt aan de aanbevelingen uit de filegedragscode van het Motorplatform. Hierdoor zorgen motorrijders er voor dat de files niet nog langer worden voor de automobilisten en leveren ze een positieve bijdrage aan het terugdringen van de nog steeds groeiende congestie in ons land.

Op het gebied van belastingen wordt ook nu al een duidelijk onderscheid gemaakt tussen motorfietsen en auto's. Het huidige BPM-tarief is voor personenauto's 45,2 procent en voor motoren 20,7 procent. Voor motorfietsen is ook de houderschapsbelasting (motorrijtuigenbelasting) momenteel al vele malen lager dan voor een personenauto. In de duurste provincie bedraagt deze belasting voor een motorfiets 68 euro per jaar en in de voordeligste provincie is dat 60 euro per jaar (de houderschapsbelasting voor een niet al te zware benzineauto bedraagt gemiddeld zo'n 300 euro per jaar). Bij de invoering van een landelijke kilometerheffing waarbij de tarieven voor automobilisten en motorrijders gelijk zijn, zal de motorrijder dientengevolge financieel aanzienlijk slechter af zijn dan de automobilist.

De MAG pleit er voor om bij invoering van een landelijke kilometerheffing geen elektronische heffing in te voeren voor motorfietsen. Wanneer deze heffing onverhoopt toch voor alle motorvoertuigen wordt ingevoerd, pleit de MAG voor een aanzienlijk lager tarief voor motorfietsen dan voor personenauto's.

De MAG verzet zich bovendien tegen iedere verplichting tot het aanbrengen van elektronische apparatuur waarmee elke beweging door de overheid geregistreerd kan worden. De MAG is van mening dat de privacy van de weggebruiker op geen enkele wijze in het geding mag zijn.

######################


* Donderdag 31 januari 2008, van 09.45 tot ca. 17.00 uur in de Troelstrazaal van de Tweede Kamer