BouwNed

Te veel misstanden bij private aanbestedingen

30-01-2008

Bij de aanbesteding van werken door private, professionele opdrachtgevers als woningcorporaties en projectontwikkelaars doen zich nog te vaak misstanden voor. Bouwend Nederland ontvangt duidelijke signalen van lidbedrijven dat zij in het aanbestedingsverkeer problemen ondervinden. Tijd voor eerlijke aanbestedingsprocedures en evenwichtige besteksbepalingen.

De aanbesteding van werken door de overheid is aan tal van regels gebonden. Zo is er de Europese Aanbestedingsrichtlijn, de binnenkort te verschijnen Aanbestedingswet, het Aanbestedingsreglement Werken (ARW) 2005, en meer in het algemeen de beginselen van behoorlijk bestuur. Er zijn vastomlijnde procedures ontwikkeld, wat in de praktijk ook doorgaans tot een evenwichtige aanbesteding leidt. Heel anders is de situatie op de private markt. Voor private professionele opdrachtgevers als woningcorporaties en projectontwikkelaars gelden bovengenoemde regels namelijk niet. Er zijn weliswaar uniforme administratieve voorwaarden voor de uitvoering van werken, vervat in de UAV 1989. Maar de toepassing daarvan is niet verplicht.
Het gevolg daarvan blijkt in de praktijk van de lidbedrijven van Bouwend Nederland, in de vorm van een onduidelijke aanbestedingsprocedure of onredelijke bepalingen in het bestek. Meestal berust een dergelijke misstand op gebrek aan kennis bij de bestekschrijver. Maar soms gaat het ook zo ver dat opdrachtgevers hun machtspositie als aanbesteder misbruiken. De bedrijven reageren daar nauwelijks op, uit angst om de relatie met de opdrachtgever te beschadigen. Maar dat maakt de problemen er niet minder op.

Problemen
Ondernemers in de bouw en infra ondervinden bij het deelnemen aan een private aanbesteding veelal twee problemen. In de eerste plaats verloopt de aanbesteding niet op transparante wijze. De gunningscriteria zijn niet helder, de keuze voor een van de inschrijvende partijen wordt niet gemotiveerd, en er wordt nogal eens na aanbesteding verder onderhandeld met een van de aanbieders, al dan niet aan de hand van een aanbieding van de concurrent. Leurgedrag komt te vaak voor.
Het tweede probleem betreft de opname van onredelijke bepalingen in de bestekken. Private opdrachtgevers mogen namelijk afwijken van de UAV
1989. En zij doen dat ook volop, in het algemeen in het voordeel van de opdrachtgever. Hierdoor raakt uiteindelijk het evenwicht tussen opdrachtgever en opdrachtnemer met betrekking tot rechten, plichten, risicoverdeling en aansprakelijkheid zoek.

In verweer
Via Bouwend Nederland Advies ondersteunt Bouwend Nederland individuele lidbedrijven die in verweer willen komen tegen dergelijke praktijken. Maar ook op sectorniveau zijn maatregelen nodig. Bouwend Nederland wil in overleg met de brancheorganisaties van de opdrachtgevers wijzen op de noodzaak van een faire aanbestedingsprocedure met redelijke besteksbepalingen. In dat kader zou ook moeten worden onderzocht of er een oplossing ligt in het opstellen van een nieuwe standaard, en de afspraak te maken deze ongewijzigd te gebruiken. Deze nieuwe standaard zou dan in de plaats van of naast het bestaande pakket kunnen worden gehanteerd.