Ingezonden persbericht


PERSBERICHT

Enschede, 30 januari 2008

Google bepaalt, maar hoelang nog?
Interessant rapport over de zoekmachine marketing trends in 2008

Kan Google haar marktpositie als leidende zoekmachine behouden? Wat zijn de voornaamste ontwikkelingen in zoekmachines? Wat is de invloed hiervan op zoekmachine marketingcampagnes en marketeers? Het antwoord op deze en meer vragen staan centraal in het 'zoekmachine marketing trends 2008' rapport. Dit rapport is opgesteld door Indenty, in samenwerking met een student van de Universiteit Twente. Daarnaast hebben enkele vooraanstaande specialisten meegewerkt aan het identificeren van de ontwikkelingen. De trendanalyse biedt daardoor een volledige beschrijving van de ontwikkelingen in de Nederlandse markt. Het rapport is gratis te downloaden via: www.indenty.nl/whitepapers/

In het rapport kan Google niet ontbreken. Google heeft de afgelopen jaren de markt voor zoekmachines gedomineerd in Nederland. 2008 wordt het jaar dat Microsoft met Live Search de concurrentiestrijd aangaat met Google. Live Search en andere zoekmachines hebben hierbij een grote kans hun marktaandeel te vergroten door het imago van Google te schaden. Ook bestaan er kansen voor een 'open source' zoekmachine om een aanzienlijk marktaandeel van Google te veroveren de komende jaren.

De ontwikkelingen binnen Search komen uitgebreid aan bod in het rapport. Uit het onderzoek blijkt dat mobiel internet, Personalized Search en Social Bookmarking de meest invloedrijke trends zijn. Mobiel internet wordt hierbij de hype van 2008 onder jongeren en zakelijke gebruikers. Dankzij mobiel internet kunnen overal zoekopdrachten worden uitgevoerd; van treintijden en bioscoop informatie tot routenavigatie via Google earth. Personalized Search (het personaliseren van zoekresultaten op basis van zoekverleden en -gedrag) en Social Bookmarking (het opslagen en delen van favorieten via websites in plaats van webbrowsers) worden de grootste invloeden in Search de komende vijf jaren. Deze twee ontwikkelingen beïnvloeden de zoekresultaten in 2008 licht, al hebben ze wel grote invloed in hoe websites en online marketing campagnes vormgegeven behoren te worden.

Tot slot blijkt uit het rapport dat bij zoekmachine marketingbureaus klantloyaliteit, de afweging tussen new business of het maximaliseren van geleverde kwaliteit en samenwerking met concullega's centraal staan in 2008. De vraag naar zoekmachine marketing groeit in 2008, maar er zijn personeelstekorten. Voor veel bureaus in de branche zal het lastig worden aan de groeiende vraag van adverteerders te voldoen. Daarbij stijgt het kennisniveau over zoekmachine marketing onder adverteerders, waardoor zij in 2008 kritischer worden ten aanzien van behaalde resultaten van zoekmachine marketingbureaus.

Over Indenty
Indenty is het zoekmachine optimalisatie bureau voor professionals. Indenty richt zich volledig op partnerships met professionals die de zoekmachine optimalisatie diensten aan hun eigen klanten aanbieden. Dit doet Indenty met behulp van ver doorontwikkelde zoekmachine optimalisatie systemen.

Voor vragen of aanvullende informatie kunt u contact opnemen met Peter Schinkel Indenty bv / Pantheon 18a / 7521 PR Enschede / T: 053-8507505 / F: 053-8507506 / p.schinkel@indenty.nl


---- --