Brussel, 30 januari 2008
Voorstel van de Commissie tot herziening van de EU-voorschriften inzake
voedseletikettering
Vandaag heeft de Europese Commissie een voorstel goedgekeurd om
voedseletiketten duidelijker en relevanter voor de behoeften van de
EU-consumenten te maken. Het doel van de ontwerpverordening is de
EU-voorschriften inzake voedseletikettering te moderniseren en te
verbeteren, zodat de consumenten op goed leesbare en begrijpelijke wijze de
essentiële informatie krijgen die zij nodig hebben om goed doordachte
aankoopkeuzes te maken. Volgens het voorstel dat vandaag is goedgekeurd,
moet op de voorkant van de verpakking van alle voorverpakte levensmiddelen
essentiële informatie over de voedingswaarde worden aangebracht. Er worden
ook algemene voorschriften vastgesteld voor de wijze waarop de verplichte
informatie op de voedseletiketten moet worden aangebracht, hoewel de
lidstaten de mogelijkheid wordt geboden om aanvullende nationale maatregelen
te bevorderen, mits zij de EU-regels niet ondermijnen. Om
volksgezondheidsredenen breidt de ontwerpverordening de huidige
voorschriften voor de etikettering van allergenen uit tot niet-voorverpakte
levensmiddelen, inclusief levensmiddelen die worden verkocht in restaurants
en andere cateringinstellingen. Ook het bedrijfsleven zal profiteren van de
voorgestelde nieuwe regels, aangezien zij een duidelijker, meer
geharmoniseerd wettelijk kader voor voedseletikettering tot stand brengen en
voor alle actoren dezelfde voorwaarden scheppen. De ontwerpverordening is
opgesteld na uitgebreid overleg met consumentenorganisaties, het
bedrijfsleven en andere belanghebbenden.
De commissaris voor Gezondheid, Markos Kyprianou, heeft het volgende
gezegd: "Voedseletiketten kunnen een immense invloed hebben op de
aankoopbeslissingen van de consumenten. Verwarrende, overladen of
misleidende etiketten kunnen meer een hinderpaal dan een hulp voor de
consument zijn. Het vandaag goedgekeurde voorstel wil ervoor zorgen
dat voedseletiketten op duidelijke en leesbare wijze de essentiële
informatie verstrekken om de EU-burgers in staat te stellen
evenwichtige voedingskeuzes te maken."
Moderne voorschriften voor een moderne markt
De consumenten worden thans overstelpt met informatie over het voedsel
dat zij kopen. Bovendien wordt de wijze waarop deze informatie wordt
gepresenteerd steeds gevarieerder en complexer, terwijl de kwaliteit
van de voedseletiketten sterk varieert van product tot product en van
lidstaat tot lidstaat. Uit onderzoek blijkt dat veel consumenten de
moderne etiketten verwarrend of overladen vinden en het moeilijk
hebben om er de belangrijkste informatie uit te halen. Het voorstel
van de Commissie heeft tot doel de consumenten een gemakkelijke
toegang te verschaffen tot de belangrijkste gegevens op
voedseletiketten en te zorgen voor enige uniformiteit bij de
presentatie daarvan in de 27 lidstaten.
Tegelijkertijd zijn de voorgestelde nieuwe maatregelen flexibel om in
te kunnen spelen op de veranderingen op de markt en trachten zij de
innovatie in de levensmiddelenindustrie aan te moedigen.
Bevordering van gezondere keuzes
Een van de prioriteiten van de Commissie op het gebied van de
volksgezondheid is de bevordering van gezondere voedingspatronen bij
de EU-burgers. Deze campagne omvat onder meer het verstrekken van
instrumenten aan de consumenten om goed doordachte voedingskeuzes te
maken. Duidelijke, nauwkeurige en relevante informatie op
voedseletiketten kan voor de consumenten een waardevol middel zijn om
exact te controleren wat zij kopen en eten. Het vandaag goedgekeurde
voorstel schrijft voor dat het gehalte aan energie, vet, verzadigde
vetzuren, koolhydraten met een spcifieke verwijzing naar suikers, en
zout per portie of per 100 ml resp. g van het product duidelijk op de
voorzijde van de verpakking wordt aangebracht. Bovendien moet het
aandeel van deze elementen in de referentie-innames (bv. aanbevolen
dagelijkse hoeveelheid) worden vermeld.
Duidelijke, begrijpelijke informatie
Veruit de meest voorkomende klacht van consumenten over
voedseletiketten is dat zij de informatie waarnaar zij zoeken niet
kunnen vinden of lezen. De essentiële informatie is vaak klein
gedrukt, verborgen of overschaduwd door marketingslogans. Daarom stelt
de ontwerpverordening algemene beginselen voor voedseletikettering
vast die door het bedrijfsleven in acht moeten worden genomen. Zo moet
het etiket leesbaar (lettergrootte ten minste 3 mm), duidelijk en
nauwkeurig zijn en mag de presentatie van de vrijwillige informatie
niet de aandacht afleiden van de verplichte informatie.
Meer bescherming tegen allergenen
Gezien de ernstige gezondheidsrisico's die allergenen kunnen vormen,
stelt de ontwerpverordening voor dat alle levensmiddelen die allergene
stoffen (zoals pindanoten, melk, mosterd of vis) bevatten, moeten
worden geëtiketteerd of dat de aanwezigheid van het allergeen op een
andere wijze duidelijk moet worden aangeduid. Dit is een stap verder
dan de huidige voorschriften inzake de etikettering van allergenen,
die alleen betrekking hebben op voorverpakte levensmiddelen. Krachtens
de nieuwe voorschriften moet ook worden gewaarschuwd voor de
aanwezigheid van allergenen in onverpakte levensmiddelen en door
restaurants of cateringinstellingen geserveerde levensmiddelen, om te
zorgen voor een betere bescherming van mensen die vatbaar zijn voor
reacties op dergelijke producten.
Meer informatie is te vinden op:
http://ec.europa.eu/food/food/labellingnutrition/foodlabelling/index_e
n.htm
European Union