Gemeente Goirle
Sociale Zaken krijgt weer goed punt van klanten
Bij onderzoek naar dienstverlening in 26 gemeenten in 2007
De Sociale Dienst van de gemeente Goirle scoort bij een
klantenonderzoek, dat in 2007 plaatsvond, opnieuw uitstekend. Het
gemiddelde cijfer voor de dienstverlening in Goirle is 7,6 en dat is
hoger dan het gemiddelde cijfer (7,1) van de 25 andere onderzochte
Sociale Diensten.
Bij een eenzelfde onderzoek in 2005 was het gemiddelde cijfer voor
Goirle een 7,4 en ook toen scoorde Goirle hoger dan het landelijke
gemiddelde.
Algemeen
De gemeente Goirle gaf in 2007 de opdracht aan het landelijk
onderzoeksbureau SGBO een klanttevredenheidsonderzoek te houden onder
mensen met een WWB uitkering. Dit onderzoek werd in 26 kleine en grote
gemeenten gehouden.
In vergelijking met de andere onderzochte gemeenten geven de Goirlese
klanten voor alle dienstverleningsaspecten hoge rapportcijfers. De
stiptheid van uitbetaling (8,8) en de bejegening door het
baliepersoneel (8) scoorden hoog. Het laagste cijfer werd gegeven voor
de begeleiding door instanties (6,8) als reïntegratiebedrijven of
scholing- en opleidingsinstituten. Een mogelijk aandachtspunt voor de
toekomst, al ligt dit cijfer hoger dan het gemiddelde.
Enkele cijfers
De klanten zijn tevreden over de Goirlese medewerkers. 91% geeft aan
dat afspraken in het algemeen stipt nagekomen worden.
Aspecten waar klanten het minst tevreden over zijn, zijn dat men
regelmatig hetzelfde verhaal moet vertellen en men het gevoel heeft
dat medewerkers vooroordelen hebben over wat de klant kan en wil
(respectievelijk bij 42% en 34% van de klanten). Beide zaken zijn
aandachtspunten, alhoewel in Goirle op deze onderdelen tenminste even
goed wordt gescoord dan het gemiddelde van de deelnemende sociale
diensten.
In Goirle dienen evenveel klanten een klacht in. Over de (snelheid van
de) behandeling van de klacht is men meer tevreden dan van de andere
deelnemers aan het onderzoek.
Extra onderzoeksvragen
Ter aanvulling werden een aantal extra vragen gesteld, o.a. over de
kennis van regelingen, de website en het programma 'Bereken je recht'.
Bijna driekwart van de klanten gaf aan de bijzondere bijstand te
kennen. Daarnaast is 51% van de klanten op de hoogte van de
voorwaarden van de regeling langdurigheidstoeslag, 57% kent de
solidariteitsregeling en 71% kent de collectieve
ziektekostenverzekering.
Ruim de helft van de klanten leest de gemeentepagina in het Goirles
Belang regelmatig. De website van de gemeente wordt door 9% bezocht en
dat is matig.
De gemeente wil, gezien de uitkomsten, een grotere bekendheid van de
regelingen in het kader van de bijzondere bijstand realiseren.
Voor het volledige onderzoek : klik hier