Gemeente Goirle

Sociale Zaken krijgt weer goed punt van klanten

Bij onderzoek naar dienstverlening in 26 gemeenten in 2007 De Sociale Dienst van de gemeente Goirle scoort bij een klantenonderzoek, dat in 2007 plaatsvond, opnieuw uitstekend. Het gemiddelde cijfer voor de dienstverlening in Goirle is 7,6 en dat is hoger dan het gemiddelde cijfer (7,1) van de 25 andere onderzochte Sociale Diensten.
Bij een eenzelfde onderzoek in 2005 was het gemiddelde cijfer voor Goirle een 7,4 en ook toen scoorde Goirle hoger dan het landelijke gemiddelde.

Algemeen
De gemeente Goirle gaf in 2007 de opdracht aan het landelijk onderzoeksbureau SGBO een klanttevredenheidsonderzoek te houden onder mensen met een WWB uitkering. Dit onderzoek werd in 26 kleine en grote gemeenten gehouden.
In vergelijking met de andere onderzochte gemeenten geven de Goirlese klanten voor alle dienstverleningsaspecten hoge rapportcijfers. De stiptheid van uitbetaling (8,8) en de bejegening door het baliepersoneel (8) scoorden hoog. Het laagste cijfer werd gegeven voor de begeleiding door instanties (6,8) als reïntegratiebedrijven of scholing- en opleidingsinstituten. Een mogelijk aandachtspunt voor de toekomst, al ligt dit cijfer hoger dan het gemiddelde.

Enkele cijfers
De klanten zijn tevreden over de Goirlese medewerkers. 91% geeft aan dat afspraken in het algemeen stipt nagekomen worden. Aspecten waar klanten het minst tevreden over zijn, zijn dat men regelmatig hetzelfde verhaal moet vertellen en men het gevoel heeft dat medewerkers vooroordelen hebben over wat de klant kan en wil (respectievelijk bij 42% en 34% van de klanten). Beide zaken zijn aandachtspunten, alhoewel in Goirle op deze onderdelen tenminste even goed wordt gescoord dan het gemiddelde van de deelnemende sociale diensten.
In Goirle dienen evenveel klanten een klacht in. Over de (snelheid van de) behandeling van de klacht is men meer tevreden dan van de andere deelnemers aan het onderzoek.

Extra onderzoeksvragen
Ter aanvulling werden een aantal extra vragen gesteld, o.a. over de kennis van regelingen, de website en het programma 'Bereken je recht'. Bijna driekwart van de klanten gaf aan de bijzondere bijstand te kennen. Daarnaast is 51% van de klanten op de hoogte van de voorwaarden van de regeling langdurigheidstoeslag, 57% kent de solidariteitsregeling en 71% kent de collectieve ziektekostenverzekering.
Ruim de helft van de klanten leest de gemeentepagina in het Goirles Belang regelmatig. De website van de gemeente wordt door 9% bezocht en dat is matig.
De gemeente wil, gezien de uitkomsten, een grotere bekendheid van de regelingen in het kader van de bijzondere bijstand realiseren.

Voor het volledige onderzoek : klik hier