Foto
Publicaties TNS NIPO onderzoek
31 januari 2008
Eénderde Nederlandse vrouwen bezoekt regelmatig gamesites
Van de Nederlandse vrouwen is 33 procent met grote regelmaat op
gamesites te vinden. Van alle vrouwen die gamen, doet driekwart (75%)
dat gemiddeld een kwartier tot een uur per dag. Dit blijkt uit het
onderzoek Consumer Insights ICT van TNS NIPO Technology, dat in
december 2007 gehouden werd onder ruim negenduizend Nederlanders. Om
te voorzien in de groeiende behoefte aan meer inzicht in gamend
Nederland, lanceert TNS NIPO samen met Newzoo het Nationaal Gaming
Onderzoek 2008.
Eerder onderzoek van TNS NIPO in de zomer van 2007 heeft al uitgewezen
dat vrijwel evenveel Nederlandse vrouwen als mannen regelmatig -
gemiddeld minstens een kwartier per dag - een game spelen. Ruim de
helft (52%) van de Nederlandse vrouwen speelt wel eens games op een
computer. Maar wat voor een soort games spelen ze dan en waar doen ze
dat?
Vrouwen: liever alleen en online
Het populairst zijn games/spelletjes op gamesites, de zogenaamde
gameportals. Maar liefst één op de drie Nederlandse vrouwen (36%)
speelt hier games. Er zijn in Nederland meer dan honderd van deze
gameportals, maar vier portals steken er bovenuit wat betreft het
aantal gebruikers: zylom.nl, spele.nl, spelletjes.nl en funnygames.nl.
'Meest populaire games bij deze vrouwen zijn puzzel-, woord- en online
bordspelletjes, waarbij er altijd wel een variant van Mahjong in de
top drie staat', aldus Karin Ruiten van Spill Group, een Nederlandse
bedrijf dat wereldwijd 60 miljoen unieke bezoekers per maand begroet
op dertig gameportals.
Mannen: liever samen en actie
Meest populair bij de Nederlandse mannen zijn de games die men heeft
gekocht op cd-rom/dvd, waarbij men alleen tegen de pc of zichzelf
speelt. Bijna vier op de tien mannen (37%) speelt dergelijke games.
Ook worden deze spellen vaak in groepsverband gespeeld; bijna een
vijfde (17%) van de mannen speelt online tegen elkaar, terwijl slechts
negen procent van de vrouwen dat doet. De online games zijn vaak
strategie- en actiegames. Duidelijk is dat met name jongens erg veel
games spelen: 44 procent van alle jongens van dertien tot negentien
jaar speelt gemiddeld meer dan een uur per dag.
Games van adverteerders ook populair bij vrouwen
Populair onder vrouwen zijn ook games die worden aangeboden door
bekende merken - ook wel branded games of advergames genoemd - waarbij
vaak een prijs te winnen valt. Een op de vijf Nederlandse vrouwen
(21%) speelt deze spellen wel eens. Slechts dertien procent van de
mannen laat zich hiertoe verleiden.
'Deze spelletjes worden om verschillende redenen door adverteerders
ingezet. Soms om bekendheid te geven aan een nieuw product, een andere
keer om e-mailadressen te bemachtigen of om mensen iets te leren.
Servershuffle.nl is een game van HewlettPackard (HP) waarmee ze
e-mailadressen verzamelen in een heel specifieke doelgroep:
IT-systeembeheerders. Een leuk educatief voorbeeld is DeBliksems.nl,
ontwikkeld voor het Nuon-onderdeel Continuon. De spelletjes kunnen
heel simpel zijn en toch leuk en verslavend.', aldus David Wolff van
Isobar.
Newzoo en TNS NIPO lanceren het Nationaal Gaming Onderzoek 2008
Er is inmiddels grote vraag naar meer gedetailleerde inzichten met
betrekking tot gaming in Nederland. Binnen vrijwel elke doelgroep
wordt een aanzienlijk deel van de (vrije) tijd besteed aan gaming. TNS
NIPO introduceert daarom samen met Newzoo het Nationaal Gaming
Onderzoek 2008. Doel van het Nationaal Gaming Onderzoek is om partijen
in de markt inzicht te bieden in het 'Wie speelt wat in Nederland?'.
Welke games worden in Nederland gespeeld door welke doelgroepen (van 8
tot 88 jaar) en hoeveel tijd besteedt men hieraan? Inzichten die niet
alleen voor de ontwikkelaars en uitgevers van games belangrijk zijn,
maar ook voor onder andere adverteerders, creatieve bureaus en
mediabureaus.
C6012 | TNS NIPObase CASI | Het veldwerk heeft plaatsgevonden
gedurende december 2007. Hierbij zijn 9.522 respondenten ondervraagd
(n=9.522).
Bij publicatie of verspreiding graag de bron TNS NIPO/Newzoo
vermelden. Voor eventuele vragen kunt u contact opnemen met Bart
Paashuis (tel: 020 522 57 42) van TNS NIPO, of met Thijs Hagoort (tel:
020 885 62 33/ 06 467 467 50) van Newzoo.
TNS NIPO Technology volgt maandelijks middels het Consumer Insights
ICT panel ontwikkelingen op onder andere het gebied van internet,
(mobiele) telefonie en digitale tv.
Newzoo is een recent opgerichte specialist op het gebied van game
advertising. Doel van ewzoo is om de specifieke doelstellingen en
doelgroepen van adverteerders, creatieve bureaus en mediabureaus te
matchen met de advertentie en marketing oplossingen die de
gameindustrie biedt.
TNS NIPO