Gemeente Abcoude
AGENDA/BESLUITENLIJST
VAN DE VERGADERING VAN BURGEMEESTER EN WETHOUDERS VAN ABCOUDE
D.D. 10 januari 2008
O P E N B A A R
PORTEFEUILLE: burgemeester J. Streng
1. Concept-besluitenlijst van de B&W-vergadering d.d. 18 december 2007.
Toelichting:
Wekelijks wordt de besluitenlijst van de vorige vergadering vastgesteld.
Ambtelijk advies:
Instemmen met de besluitenlijst.
B&W-besluit:
Overeenkomstig voorstel besloten.
2. Inkoop HALT producten in het kader van preventief jeugdbeleid en integrale veiligheid.
Ambtelijk advies:
Het lespakket "Doe effe normaal" wordt voor het schooljaar 2007-2008 bij HALT ingekocht voor
2.807,50.
B&W-besluit:
Overeenkomstig voorstel besloten.
3. Project Abcoude-Zuid.
Toelichting:
Na besluitvorming in de raad van 5 juli 2007 is het stedenbouwkundig plan voor Abcoude-Zuid verder
ontwikkeld. Op basis van bijzonde kwaliteiten en dorpse schaal is een plan ontwikkeld voor circa 200
woningen. Hiermee wordt naar verwachting voldaan aan de eisen die de provincie stelt aan de
gebiedsontwikkeling van Abcoude-Zuid.
Na behandeling in de raad zal een verzoek worden ingediend bij Gedeputeerde Staten om de rode
contour te sluiten.
Om de bewoners van Abcoude te betrekken bij de planvorming worden de stukken voor inspraak
voorbereid door een inspraakprocedure te doorlopen.
Ambtelijk advies:
1. Vaststellen concept-stedenbouwkundig plan Winkelbuurt (d.d. 07-12-07) ten behoeve van het
vastleggen van de rode contour van Abcoude-Zuid en voor kennisgeving voorleggen aan de raad;
2. inspraakprocedure starten volgens Inspraakverordening en een inspraakavond organiseren;
3. bestuur belangengroepering Burgemeestersbuurt informeren (via burgemeester).
B&W-besluit:
Overeenkomstig voorstel besloten. Vanuit stedenbouwkundige invalshoek benaderen. Woonvisie +
aantallen woningen niet indien mogelijk opnemen.
4. Aanbesteding inzameling huishoudelijk afval en enkele aanpassingen in de inzameling.
Ambtelijk advies:
- Aan de gemeenteraad voorstellen om een Europese aanbesteding te laten uitvoeren voor het
inzamelen van het huishoudelijk afval.
- Bij deze aanbesteding een aantal wijzigingen invoeren in de wijze van inzameling.
B&W-besluit:
Overeenkomstig voorstel besloten. Aanpassingen: blz. 2 oud papier 2008 i.p.v. 2007, blz. 3
aanmeldingen, blz. 7 verordening 28-4-2005 datum in raadsbesluit niet juist.
College wil dat "gemeente" (contractpartner) GFT bakken verstrekt en verrekening via tarief plaatsvindt.
5. Onderzoek van de Gemeentelijke Ombudsman op eigen initiatief naar de handelswijze van de
gemeente Abcoude bij kwijtschelding.
Toelichting:
Naar aanleiding van een verzoek van een inwoner van de gemeente Abcoude over het gemeentelijke
kwijtscheldingsbeleid is de Gemeentelijke Ombudsman een onderzoek op eigen initiatief gestart. De
Gemeentelijke Ombudsman stuitte daarbij op informatie op de internetsite van de gemeente Abcoude
die niet correct was. Het ging hierbij om een termijn van 2 maanden die gesteld werd voor het indienen
van een verzoek tot kwijtschelding. De sector Planning en Control zal de beleidsregel nog aanpassen.
Ambtelijk advies:
Voorgesteld wordt het rapport van de Gemeentelijke Ombudsman voor kennisgeving aan te nemen.
B&W-besluit:
Overeenkomstig voorstel besloten.
---
PORTEFEUILLE: wethouder D.L. Kok
1. Aanleg tijdelijke voetgangersbrug t.b.v. sloop van de spoorbrug en de aanleg van de nieuwe
fiets-voetgangersbrug over het Gein.
Toelichting:
Tijdens de sloop van de bestaande spoorbrug en de aanleg van de voetgangersbrug is voor een
periode van ca 4 weken het oversteken van het Gein niet meer mogelijk. Er is onderzocht of het
mogelijk is om een tijdelijke voetgangersbrug aan te leggen. I.v.m. eisen ten aanzien van de
doorvaarthoogte die Waternet stelt, wordt afgeraden om een tijdelijke brug aan te leggen.
Ambtelijk advies:
Geadviseerd wordt geen tijdelijke noodbrug over het Gein aan te leggen.
De bouw van de nieuwe voetgangersbrug af te stemmen op de sloop van de oude spoorbrug.
B&W-besluit:
Overeenkomstig voorstel besloten.
PORTEFEUILLE: wethouder C.N. Veldhuijzen van Zanten
1. Inrichting projectorganisatie.
Toelichting:
De beheersing van de projecten verloopt via een 5 stappenplan. Stap 4 betreft de inrichting van de
projectorganisatie.
Ambtelijk advies:
Akkoord te gaan met de voorgestelde inrichting en versterking van de projectorganisatie.
B&W-besluit:
Niet overeenkomstig voorstel besloten. Raadsvoorstel wordt hergeformuleerd.
PORTEFEUILLE: wethouder J. Vonk-Vedder
1. Uitvoering Wet maatschappelijke ondersteuning.
Toelichting:
Op 1-1-2007 is de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo) van kracht geworden. Met de Wmo is
de gemeente verantwoordelijk voor hulp bij het huishouden. Voor cliënten die onder de AWBZ reeds
huishoudelijke verzorging hadden geldt 2007 als overgangsjaar. Uiterlijk op 1-1-2008 is voor alle
cliënten opnieuw beschikt, nu naar de Wmo, dit conform voorstel/besluit d.d. 3-7-2007. In de bijlage
van dit besluit zijn de beleidsregels rond de herindicaties al genoemd. In het kader van de
rechtmatigheid moet het college deze beleidsregels nog formeel vaststellen.
Ambtelijk advies:
Beleidsregels t.b.v. herindicaties vaststellen.
B&W-besluit:
Overeenkomstig voorstel besloten.
2. Raadsvoorstel zorgwoningen Angstelborgh.
Toelichting:
De vraagpunten die tijdens de forumbijeenkomst op 29 november 2007 zijn opgeworpen zijn nader
onderzocht en in het aangepaste raadsvoorstel verwerkt. Voornaamste conclusies zijn dat de lokatie
Tumult geen geschikte lokatie is, mogelijkheden aanwezig zijn voor compenserende
parkeervoorzieningen en -voor de exploitatie- geen noodzaak aanwezig is om vier bestaande
woningen op Dorpzicht te transformeren tot zorgwoningen.
Ambtelijk advies:
De gemeenteraad voorstellen om 18 zorgwoningen te realiseren op de huidige lokatie Angstelborgh
conform het door Westhoek Wonen vervaardigde schetsontwerp en aan het college op te dragen de
verdere uitwerking ter hand te nemen.
B&W-besluit:
Overeenkomstig voorstel besloten.
Aldus vastgesteld in de B&W-vergadering van 15 januari 2008.
De secretaris, de burgemeester,
---
MANDAATBESLUITENLIJST
BEHORENDE BIJ DE BESLUITENLIJST VAN DE VERGADERING VAN BURGEMEESTER EN
WETHOUDERS VAN ABCOUDE D.D. 10 januari 2008
O P E N B A A R
PORTEFEUILLE: burgemeester J. Streng
1. Verzoek toestemming om te mogen parkeren langs de waterkant van de Rijksstraatweg te
Baambrugge nabij Rijksstraatweg 11b op 20 en 21 december 2007.
Toelichting:
Op 12 november 2007 is een verzoek binnengekomen om toestemming voor het mogen parkeren
langs de waterkant van de Rijksstraatweg nabij het huisnummer 11b te Baambrugge op 20 en 21
december 2007 in verband met de slachtdagen van het offerfeest. De politie heeft onder bepaalde
voorwaarden positief geadviseerd. Het politieadvies is op 14 december 2007 binnengekomen.
Ambtelijk advies:
Geadviseerd wordt de vergunning te verlenen.
Mandaatbesluit d.d. 18-12-2007:
Overeenkomstig voorstel besloten.
2. Verzoek om vergunning voor het in de periode 1 april t/m 30 september 2008 mogen innemen
van de standplaats hoek Hoogstraat/Markvelt zuidzijde op zaterdagen met een verkoopwagen
voor de verkoop van ijs. Op zondagen wordt toestemming gevraagd om de standplaats aan de
noordzijde in te mogen nemen.
Toelichting:
Aanvrager vraagt vergunning om in de periode 1 april t/m 30 september 2008 met zijn verkoopwagen
standplaats te mogen innemen op zaterdagen op de incidentele standplaats op de hoek met ´t Markvelt
en de Hoogstraat (zuidzijde) en op de zondagen op de noordzijde. De gewenste locatie op de zuidzijde
is opgenomen als vaste incidenteel in te nemen standplaats ingevolge de Regeling tot verhuur van
gemeentegronden voor het venten en innemen van een standplaats 2004.
Ambtelijk advies:
Vergunning verlenen voor de standplaatsen periode 1 april t/m 30 september 2008 met uitzondering
van 30 en 31 augustus 2008.
Mandaatbesluit d.d. 21-12-2007:
Overeenkomstig voorstel besloten.
3. Richtlijnen met betrekking tot doorlopende evenementenvergunningen voor multifunctionele
accommodaties.
Toelichting:
Er is in Abcoude een aantal accommodaties waarin met regelmaat evenementen plaatsvinden, zoals
concerten, toneelvoorstellingen, recepties e.d. Het gaat in Abcoude vooralsnog om het Piet Mondriaan
Gebouw, Dorpskerk Abcoude, Cosmas en Damianuskerk, Dorpskerk Baambrugge, Dorpshuis De Vijf
Bogen.
Ambtelijk advies:
De bestuurders/beheerders van de multifunctionele accommodaties benaderen en hen wijzen op de
vastgestelde richtlijnen en informeren of ze in aanmerking willen komen voor een vergunning voor vijf
jaar voor het houden van evementen.
Mandaatbesluit d.d. 4-1-2008:
Overeenkomstig voorstel besloten.
PORTEFEUILLE: wethouder D.L. Kok
1. Aanvraag lichte bouwvergunning plaatsen carport naast vrijstaand bijgebouw in achtertuin, 't
Markvelt 1, Abcoude.
Ambtelijk advies:
Bouwvergunning verlenen.
Mandaatbesluit d.d. 18-12-2007:
Overeenkomstig voorstel besloten.
---
2. Aanvraag lichte bouwvergunning geheel vernieuwen schuur in achtertuin, Raadhuislaan 10,
Abcoude.
Ambtelijk advies:
Bouwvergunning verlenen.
Mandaatbesluit d.d. 18-12-2007:
Overeenkomstig voorstel besloten.
3. Aanvraag lichte bouwvergunning veranderen woonhuis t.b.v. vergunningvrije aanbouw aan
achterzijde, Achter de Kerken 59, Abcoude.
Ambtelijk advies:
Bouwvergunning verlenen.
Mandaatbesluit d.d. 18-12-2007:
Overeenkomstig voorstel besloten.
4. Aanvraag reguliere bouwvergunning tweede fase, geheel vernieuwen woonhuis, Gein-Noord 36,
Abcoude.
Ambtelijk advies:
De beslissing op de aanvraag bouwvergunning "tweede fase" eenmaal met ten hoogste zes weken
verdagen (art. 46 lid 2 woningwet).
Mandaatbesluit d.d. 20-12-2007:
Overeenkomstig voorstel besloten.
PORTEFEUILLE: wethouder C.N. Veldhuijzen van Zanten
1. Aanwijziging verplichte verlofdagen 2008/2009.
Toelichting:
Volgens artikel 4.1.0.3. CAR mag het college maximaal 6 ADV-dagen als collectieve roostervrije dagen
aanwijzen. Voor deeltijdwerkers die geen gebruik maken van ADV en medewerkers die 4x9 uur werken
gelden de collectieve roostervrije dagen als normale werkdagen. Het gemeentehuis zal op die dagen
gesloten zijn, zodat de niet gewerkte tijd ingehaald dient te worden, tenzij normaal verlof wordt
opgenomen.
Ambtelijk advies:
Voorgesteld wordt de vrijdag na Hemelvaart (2 mei 2008), de woensdag voor 1e Kerstdag (24
december), woensdag 31 december (oudejaarsdag) en de vrijdag na Oud en Nieuw (2 januari 2009)
aan te wijzen als een verplichte ADV-dag. Op die dagen is het gemeentehuis derhalve gesloten.
Mandaatbesluit d.d. 8-1-2008:
Overeenkomstig voorstel besloten.
---