Mercedes-Benz hybridebus krijgt DEKRA-milieuprijs 2008
(1/31/2008)
De Mercedes-Benz stadsbus Citaro G BlueTec Hybrid is tijdens het World
Mobility Forum onderscheiden met de DEKRA-milieuprijs 2008. Deze
belangrijke prijs wordt toegekend aan projekten, maatregelen of
initiatieven die een verstrekkende en innovatieve bijdrage leveren aan
de bescherming van het milieu.
Clemens Klinke, directievoorzitter van de DEKRA Automobil Gmbh
overhandigde de prijs aan Andreas Renschler, bestuurslid van Daimler
AG, verantwoordelijk voor Daimler Trucks & Daimler Buses en gaf als
toelichting: "Wij hebben deze aandrijflijn voor autobussen bekroond
omdat deze een innovatieve en duurzame bijdrage levert aan een betere
luchtkwaliteit voor alle bewoners van onze steden", aldus Klinke.
Bij de Mercedes-Benz Citaro G BlueTec Hybrid gaat het om een
technologisch bijzonder hoog ontwikkelde, seriële hybride aandrijving
met elektrische naafmotoren, die het mogelijk maakt om bepaalde
trajecten emissievrij met schone accu-aandrijving af te leggen. De
dieselmotor werkt niet continu als aandrijfagregaat, maar dient als
generator voor het opwekken van de benodigde elektriciteit. De
dieselmotor maakt daarom geen gebruik van een mechanische verbinding
met de aandrijfassen. De opgewekte elektriciteit wordt opgeslagen in
onderhoudsvrije lithium-ionen-accu's die op het dak van de Citaro zijn
gemonteerd. De accu's worden niet alleen gevoed door de
dieselgenerator maar ook door de energie die bij het remmen vrijkomt,
de zogenoemde rem-energie. De eigenlijke aandrijving op de wielen van
de Citaro Hybrid geledebus wordt verzorgd door vier elektrische
naafmotoren op de midden- en achteras met ieder 80 kW.
De bij het remmen teruggewonnen energie wordt niet alleen gebruikt
wanneer het voertuig stilstaat, maar ook bij het wegrijden. Wanneer de
bus stilstaat bij de halte en wanneer hij wegrijdt, komt praktisch
geen emissie vrij. Deze techniek resulteert in een verdere reductie
van het geluid en een verlaging van het brandstofverbruik.
Omdat de aantallen op dit moment nog gering zijn, kan het
bezuinigingspotentieel nog niet volledig worden benut, ondanks het
feit dat een brandstofreductie tot 30% wordt bereikt. Naast de
vooruitgang in de fabricage is het daarom voor het succes van hybride
voertuigen van doorslaggevened belang, dat de overheid bereid is om de
ecologische meerwaarde van het concept te honoreren en te stimuleren
door het verlenen van subsidies.
Volgens DEKRA heeft de jury, bestaande uit milieu- en
verkeerswetenschappers en vakjournalisten, niet alleen de
Mercedes-Benz Citaro G BlueTec Hybrid zelf onderscheiden, maar ook de
jarenlange inspanningen van de onderzoeks- en ontwikkelingsafdeling
van Daimler AG. "Sinds 1969 heeft Daimler bij het realiseren van
diesel-elektrische stadsbussen de lat voortdurend hoger gelegd en nu
ook het geschikte hybride voertuig voor de Europese markt ontwikkeld".
The European Road Transport Show 2007
BedrijfsautoRAI