BedrijfsautoRAI

Mercedes-Benz hybridebus krijgt DEKRA-milieuprijs 2008

(1/31/2008)
De Mercedes-Benz stadsbus Citaro G BlueTec Hybrid is tijdens het World Mobility Forum onderscheiden met de DEKRA-milieuprijs 2008. Deze belangrijke prijs wordt toegekend aan projekten, maatregelen of initiatieven die een verstrekkende en innovatieve bijdrage leveren aan de bescherming van het milieu.
Clemens Klinke, directievoorzitter van de DEKRA Automobil Gmbh overhandigde de prijs aan Andreas Renschler, bestuurslid van Daimler AG, verantwoordelijk voor Daimler Trucks & Daimler Buses en gaf als toelichting: "Wij hebben deze aandrijflijn voor autobussen bekroond omdat deze een innovatieve en duurzame bijdrage levert aan een betere luchtkwaliteit voor alle bewoners van onze steden", aldus Klinke.

Bij de Mercedes-Benz Citaro G BlueTec Hybrid gaat het om een technologisch bijzonder hoog ontwikkelde, seriële hybride aandrijving met elektrische naafmotoren, die het mogelijk maakt om bepaalde trajecten emissievrij met schone accu-aandrijving af te leggen. De dieselmotor werkt niet continu als aandrijfagregaat, maar dient als generator voor het opwekken van de benodigde elektriciteit. De dieselmotor maakt daarom geen gebruik van een mechanische verbinding met de aandrijfassen. De opgewekte elektriciteit wordt opgeslagen in onderhoudsvrije lithium-ionen-accu's die op het dak van de Citaro zijn gemonteerd. De accu's worden niet alleen gevoed door de dieselgenerator maar ook door de energie die bij het remmen vrijkomt, de zogenoemde rem-energie. De eigenlijke aandrijving op de wielen van de Citaro Hybrid geledebus wordt verzorgd door vier elektrische naafmotoren op de midden- en achteras met ieder 80 kW.

De bij het remmen teruggewonnen energie wordt niet alleen gebruikt wanneer het voertuig stilstaat, maar ook bij het wegrijden. Wanneer de bus stilstaat bij de halte en wanneer hij wegrijdt, komt praktisch geen emissie vrij. Deze techniek resulteert in een verdere reductie van het geluid en een verlaging van het brandstofverbruik.

Omdat de aantallen op dit moment nog gering zijn, kan het bezuinigingspotentieel nog niet volledig worden benut, ondanks het feit dat een brandstofreductie tot 30% wordt bereikt. Naast de vooruitgang in de fabricage is het daarom voor het succes van hybride voertuigen van doorslaggevened belang, dat de overheid bereid is om de ecologische meerwaarde van het concept te honoreren en te stimuleren door het verlenen van subsidies.

Volgens DEKRA heeft de jury, bestaande uit milieu- en verkeerswetenschappers en vakjournalisten, niet alleen de Mercedes-Benz Citaro G BlueTec Hybrid zelf onderscheiden, maar ook de jarenlange inspanningen van de onderzoeks- en ontwikkelingsafdeling van Daimler AG. "Sinds 1969 heeft Daimler bij het realiseren van diesel-elektrische stadsbussen de lat voortdurend hoger gelegd en nu ook het geschikte hybride voertuig voor de Europese markt ontwikkeld".

The European Road Transport Show 2007