BAT NIEMEYER reorganiseert voor behoud van continuïteit

31/01/2008 15:42



Bat Niemeyer



De directie van BAT NIEMEYER - fabrikant van bekende shagmerken zoals Pall Mall, Samson en Javaanse Jongens - heeft vandaag bekend gemaakt dat de onderneming een reorganisatie wil doorvoeren om de continuïteit van de onderneming op lange termijn zeker te stellen. Door de beoogde reorganisatie zullen 100 van de 425 arbeidsplaatsen verdwijnen.

De belangrijkste aanleiding voor de reorganisatie is een krimpende totale tabaksmarkt in binnen- en buitenland, een daling van de vraag naar shagproducten en toenemende concurrentie. Recente belastingverhogingen in diverse landen leiden tot een kleiner prijsverschil tussen sigaretten en shag waardoor de vraag naar shag verder afneemt.

Ook het afstoten door het BAT concern van haar pijptabak en sigaren in 2007 en maatregelen op het gebied van efficiencyverbetering hebben geleid tot een structurele vermindering van de werkzaamheden bij BAT NIEMEYER.

De voorgenomen maatregelen moeten leiden tot een meer efficiënte organisatie die snel en effectief kan reageren op marktontwikkelingen.

BAT NIEMEYER zal de medewerkers die door de reorganisatie hun baan verliezen actief begeleiden bij het vinden van ander werk.

De Ondernemingsraad van BAT NIEMEYER is gevraagd advies uit te brengen over de voorgenomen besluiten van de directie. Ook de vakorganisaties zijn vandaag geïnformeerd.

De directie streeft er naar voor de zomer over te kunnen gaan tot uitvoering van de plannen.

BAT NIEMEYER, ook bekend als Koninklijke Theodorus NIEMEYER, behoort tot de groep van British American Tobacco plc, de op één na grootste en meest internationale tabaksonderneming ter wereld, waarvan de belangrijkste merken zijn: PALL MALL, LUCKY STRIKE, KENT, DUNHILL, SAMSON en JAVAANSE JONGENS. BAT's tabaksproducten worden verkocht in 180 markten, in 50 daarvan is BAT marktleider.

Directie
31 Januari 2008





http://www.batnl.nl/