Groen!

Brussel, 31 januari 2008

Groen! vraagt NMBS om tarieven te bevriezen

Groen! heeft NMBS-topman Mark Descheemaecker vandaag een diepvriezer cadeau gedaan, met de vraag om de huidige treintarieven voorlopig te bevriezen. Morgen een tariefverhoging doorvoeren, is niet fatsoenlijk, verklaart voorzitter Mieke Vogels Want de treinen hadden nog nooit zoveel vertraging. Zolang er geen stiptere treinen rijden en de service niet verbetert, kan er geen sprake zijn van een tariefverhoging

Aanleiding voor de actie van Groen! is de jaarlijkse aanpassing van de tarieven op 1 februari. Morgen, vrijdag, gaan de treinkaarten, de biljetten volle prijs, de Go Pass en de Rail Pass gemiddeld 2,29% de hoogte in. En dat terwijl de stiptheid van de treinen een probleem blijft, verklaart Groen!-voorzitter Mieke Vogels. Meer nog: de treinen hadden nog nooit zoveel vertraging als in 2007. Vorig jaar was het slechtste jaar in bijna tien jaar tijd.

Daarom vraagt Groen! aan de NMBS om de huidige treintarieven te bevriezen, en de jaarlijkse indexaanpassing dus niet door te voeren. Nu de tarieven verhogen, getuigt van weinig fatsoen van de NMBS, aldus nog Vogels. De NMBS moet er eerst maar voor zorgen dat de treinen stipter rijden en de reizigers een betere service krijgen, vooraleer er nog maar sprake kan zijn van een tariefverhoging.

Niettemin heeft voorzitter Vogels begrip voor de situatie van de NMBS. Want de helft van de vertragingen heeft te maken met verouderd materieel. Groen! wil dat er daarom snel werk gemaakt wordt van een herfinanciering van de NMBS. Om ervoor te zorgen dat er tegen 2012 een kwart meer reizigers gebruik maken van de trein, is er een allesomvattend plan nodig. Omdat wij geloven in de sociale en ecologische functie van de NMBS.

De Groen!-actie komt er nog geen week na de verklaring van minister van Overheidsbedrijven, Inge Vervotte, dat ze een stijging van de tarieven wil koppelen aan de stiptheid. Een goed voorstel, besluit Vogels maar waarom begint ze er nu niet aan en laat ze eerst nog een prijsverhoging toe die de treinreizigers schoffeert? In de nieuwe beheersovereenkomst die er aan komt, moeten er dus spijkers met koppen geslagen wordt.

Mieke Vogels, voorzitter Groen! Stefaan Van Hecke, federaal volksvertegenwoordiger Groen!