Gemeente Tilburg

Nummer 08040GO
Datum 31 januari 2008.

Pagina 1 van 2

Visie op Sint Anna klaar

Woningbouw op binnenterreinen slechts beperkt toegestaan

In het voorjaar van 2007 ontstond er veel discussie over een voorgenomen particulier bouwplan voor 38 woningen en een parkeerkelder op het binnenterrein achter de Akkerstraat, Paterstraat en de Meelstraat. Vlak voor de zomervakantie besloot het college om dit plan, maar ook alle andere bouwplannen voor binnenterreinen in Sint Anna stil te leggen. De gemeente wilde eerst een stedenbouwkundige visie voor Sint Anna opstellen. In deze visie staat hoe de gemeente de komende 15 jaar wil omgaan met de vele binnenterreinen in Sint Anna. Moet er meer groen komen, meer parkeerruimte of kunnen er op de terreinen woningen gebouwd worden? In de afgelopen maanden zijn verschillende zaken in de wijk onderzocht; bijvoorbeeld de parkeer- en verkeerscapaciteit, het woon- en leefklimaat, de groen- en speelvoorzieningen. Ook is gekeken naar de lucht- en geluidkwaliteit. Al deze aspecten zijn verwerkt in een stedenbouwkundige visie die afgelopen dinsdag door het college is vastgesteld.

Kernpunten van de voorgestelde visie
Binnenterreinen; Geen verdere intensivering op de binnenterreinen Uit de analyse blijkt dat de binnenterreinen rust en ruimte bieden. Dit is een bijzondere kwaliteit, omdat de woonstraten weinig groen hebben, smal zijn en intensief worden gebruikt (vooral voor parkeren). De openbare binnenterreinen worden op veel verschillende manieren gebruikt: als openbare parkeergelegenheid, voor ontsluiting van aanliggende garageboxen en bergingen, als ruimte voor kunstenaars/kleine bedrijfjes en voor groen- en speelvoorzieningen. Op de particuliere terreinen worden op grote schaal garageboxen verhuurd en in sommige gevallen bevinden zich hier ook kleine bedrijfjes. Het college hecht veel waarde aan het in stand houden van deze multifunctionele invulling. Voldoende ruimte voor parkeren, groen en spelen is belangrijk. Daarom is het niet wenselijk om de binnenterreinen vol te bouwen met woningen. Het college heeft besloten dat particulieren die een binnenterrein willen herontwikkelen dit slechts op kleine schaal mogen doen. Hoogbouw (appartemententorens van vele bouwlagen hoog) of veel woningen dicht op elkaar op een klein stukje grond wordt dus niet toegestaan. Er mogen per hectare grond maximaal 30 woningen gebouwd worden. Ter vergelijking: in Sint Anna zijn op dit moment op 1 hectare grond gemiddeld 50 woningen gebouwd. De parkeerplaatsen van nieuwe woningen moeten op het eigen terrein gerealiseerd worden, er komen in de straat dus geen auto´s bij. Nieuwe bouwplannen moeten indien mogelijk zelfs extra parkeerplaatsen voor de wijk en extra groen opleveren.

Dit betekent concreet dat alle huidige en toekomstige bouwplannen voor de binnenterreinen van Sint Anna door de gemeente getoetst gaan worden op de eerdergenoemde criter
ia. De gemeente gaat dus niet meewerken aan plannen met veel woningen.
>> zie andere zijde

Pagina 2 van 2
Sint Anna algemeen
Uit de analyse blijkt ook dat er behoefte is aan aanvullende maatregelen om het woon- en leefklimaat in Sint Anna te verbeteren. Met name de parkeerdruk in de wijk is een probleem. De gemeente gaat de volgende maatregelen inzetten: Inefficiënte parkeersituaties in de straten verbeteren Uit de analyse blijkt dat de straten voornamelijk worden gebruikt voor (doorgaand) verkeer, parkeren en voetgangers. De meeste straten zijn zo smal dat er nauwelijks ruimte is voor parkeren, verkeer, voetgangers èn groen. In sommige gevallen zijn er vanuit het verleden ook situaties ontstaan waarin de ruimte niet goed benut wordt Door hier slimmer mee om te gaan kunnen misschien nog enkele parkeerplaatsen voor de wijk gewonnen worden, zonder dat dit ten koste gaat van ruimte voor de voetgangers, groen of verlichting.

Verbeteren straatontwerp
In de loop der jaren zijn verschillende typen straatstenen, lantaarnpalen, paaltjes en ander straatmeubilair gebruikt. De straten in Sint Anna komen daardoor rommelig over. De gemeente gaat op sommige plaatsen materialen vervangen. Ook kan gedacht worden aan het geheel autovrij maken van bepaalde straatdelen. Dat kan alleen als de bewoners van dat stuk straat daar mee instemmen en als er op loopafstand voldoende parkeergelegenheid is.

Planning
De gemeente gaat in beeld brengen welke maatregelen nodig zouden zijn om de parkeersituaties en het straatbeeld te verbeteren. De kosten hiervoor worden opgenomen in de meerjarenplanning van het Stadsprogramma. Dit betekent dat in 2008 nog geen aanpassingen gedaan gaan worden en nog bekeken moet worden wanneer dit wel zou kunnen.

Meer informatie?
Wilt u meer informatie over deze visie? Dan kunt u kijken op de besluitenlijst van 29 januari. Deze vindt u op www.tilburg.nl/politiek, bij bestuur/college. Op donderdag 14 februari a.s. geeft de gemeente tijdens de vergadering van wijkraad Sint Anna een toelichting op deze visie. De vergadering vindt plaats om 20.00 uur in wijkcentrum De Nieuwe Stede. Mocht u nog vragen hebben over de visie, dan kunt u die dan stellen.

Mocht u 14 februari verhinderd zijn, dan kunt u ook contact opnemen met Reinou Kieboom, gebiedsmanager van gebiedsteam Oude Stad. Zij is te bereiken op telefoonnummer 013-5428608 of per mail: reinou.kieboom@tilburg.nl. Heeft u geen vragen, maar wilt u wel reageren op de visie, dan kunt u tot eind februari contact opnemen met Reinou Kieboom.