Ingezonden persbericht


PERSBERICHT

Leidschendam, 31 januari 2008

Supermarktbranche verwacht verdere groei biologisch

Het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel (CBL), de koepelorganisatie van supermarkten, zal donderdag het Convenant Biologische Marktontwikkeling ondertekenen. Samen met producenten, fabrikanten, de overheid en maatschappelijke organisaties willen supermarkten zich ook de komend 4 jaar weer fors inspannen om de consument te verleiden om biologische producten te kopen.

"Met het kopen van biologische producten kunnen consumenten in één keer via de winkelwagen actief bijdragen aan een beter milieu en meer dierwelzijn," aldus CBL-voorzitter en ondertekenaar Klaas van den Doel. "Supermarkten willen het de consument hiermee zo makkelijk mogelijk maken om duurzaam te consumeren."

De afgelopen jaren is de verkoop van biologisch explosief gegroeid in supermarkten. In supermarkten kunnen consumenten niet meer om biologisch heen. Het CBL schat in dat de consument in 2007 voor 530 miljoen euro aan biologische producten heeft gekocht. Dit betekent dat de Nederlandse bevolking een week per jaar biologisch eet en drinkt. Ongeveer de helft daarvan wordt in de supermarkt gekocht. Het CBL verwacht dat de supermarkt in de komende jaren een steeds belangrijker aankoopkanaal van biologisch wordt voor de consument.

In het nieuwe Convenant streven alle partijen ernaar om de omzet van biologisch jaarlijks met 10% te laten groeien. Dit is een stevige ambitie waar supermarkten graag hun schouders onder zetten. Het betekent een dubbele groei ten opzichte van gangbare producten. Om deze groeidoelstelling te halen hebben supermarkten de hulp van de consument nodig. Supermarkten gaan de komende jaren fors inzetten op de zogenaamde light-user van biologische producten. Met promotie-acties op de winkelvloer en in de folders, een betere presentatie en meer schapruimte willen de supermarkten de consument verleiden tot de aankoop van nog meer biologische producten. Nadrukkelijk roept het CBL ook de miljoenen leden van maatschappelijke organisaties op om via de winkelmand een duurzame productie te bevorderen en elke maaltijd met minimaal 2 biologische producten te maken.

Naast biologisch zetten supermarkten de komende tijd volop in op duurzaamheid. Het CBL heeft een duurzaamheidsagenda opgesteld waar samen met ketenpartijen gewerkt wordt aan duurzame vis, verdoofd castreren van biggen, koeien in de wei, scharreleieren, diervriendelijk diertransport en verbetering van de arbeidsomstandigheden in de cacaoketen. Jaarlijks zal het CBL nieuwe onderwerpen op de duurzaamheidsagenda zetten.

De consument die meer wil weten over biologisch en de duurzaamheidsinitiatieven van de supermarktbranche kan volgende maand terecht op www.passievoorfood.nl

Met vragen kunt u contact opnemen met ondergetekende.

Met vriendelijke groet,
Miranda M.G. Boer
Hoofd PR en Voorlichting CBL

070-3376200
06-51502772

Het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel (CBL) is de belangenbehartiger en spreekbuis van de supermarkten in Nederland.