Internet-keten voor wereldtaal
31/01/2008 09:04
PR Newswire
EMMEN, Nederland, January 31 /PRNewswire/ --
- Bedrijf La Fungo wil 10 miljoen mensen Esperanto leren
Het Nederlandse evenementenbureau La Fungo is een campagne op het
Internet gestart om wereldwijd tien miljoen mensen Esperanto te leren.
Volgens de initiatiefnemers zit deze wereldtaal ten onrechte in de
verdrukking, terwijl het de eenvoudigste en meest praktische taal is waarmee
mensen kunnen communiceren.
Het probleem van Esperanto is dat vrijwel niemand de taal spreekt, zodat
het weinig voordeel oplevert om de taal te leren. Om dat patroon te
doorbreken heeft La Fungo de website http://www.mondacivitano.net gelanceerd.
Daarop kunnen mensen met een E-card beloven Esperanto te leren wanneer tien
miljoen mensen datzelfde beloven. De website bevat links naar gratis
cursussen Esperanto.
Het idee voor Monda Civitano (Esperanto voor wereldburger) is afkomstig
van de bedenker van deze wereldtaal, Dr. Zamenhoff. Ook hij zag het probleem
van de kip en het ei.
Volgens La Fungo raakt de rol van het Engels als wereldtaal uitgespeeld
als Engelstalige landen hun positie in de wereldeconomie en -politiek
kwijtraken aan Aziatische landen. Bovendien houden niet-Engelssprekenden
altijd een achtertand op inwoners van Engelstalige landen. Een ander probleem
is dat mensen het Engels vaak belabberd spreken of als een inbreuk op de
eigen nationale taal zien. Het Esperanto is ontworpen als tweede taal naast
de moedertaal. Het kent een simpele grammatica, zonder uitzonderingen. Met
voor- tussen- en navoegsels is het mogelijk nieuwe woorden te creëren zodat
er slechts een beperkte woordenschat geleerd hoeft te worden.
,,Voor sommigen heeft Esperanto een geitenwollensokken-imago. Mensen
verbinden er allerlei idealen aan. Wij bekijken het puur praktisch. Het is
gewoon een handige taal", stelt R. Veenema van La Fungo. ,,Het is sneller te
leren dan het Engels of welke andere taal dan ook en het is geen nationale
taal. Soms vraag ik me echt af waarom Esperanto nog geen wereldtaal is.
Waarom maken mensen het zichzelf zo moeilijk?"
Volgens hem kan een groeiende groep mensen die de taal spreekt
commercieel interessant zijn voor radio- en televisie programma's of kranten.
Zelfs een wereldsongfestival in het Esperanto is mogelijk. Esperanto kan een
succes worden als het een commercieel succes is. Monda Civitano gaat
polsbandjes verkopen om de actie te promoten en andere promotieactiviteiten
voor het Esperanto te financieren.
Meer informatie via: http://www.mondacivitano.net