Internet-keten voor wereldtaal

31/01/2008 09:04



PR Newswire



EMMEN, Nederland, January 31 /PRNewswire/ --

- Bedrijf La Fungo wil 10 miljoen mensen Esperanto leren

Het Nederlandse evenementenbureau La Fungo is een campagne op het Internet gestart om wereldwijd tien miljoen mensen Esperanto te leren. Volgens de initiatiefnemers zit deze wereldtaal ten onrechte in de verdrukking, terwijl het de eenvoudigste en meest praktische taal is waarmee mensen kunnen communiceren.

Het probleem van Esperanto is dat vrijwel niemand de taal spreekt, zodat het weinig voordeel oplevert om de taal te leren. Om dat patroon te doorbreken heeft La Fungo de website http://www.mondacivitano.net gelanceerd. Daarop kunnen mensen met een E-card beloven Esperanto te leren wanneer tien miljoen mensen datzelfde beloven. De website bevat links naar gratis cursussen Esperanto.

Het idee voor Monda Civitano (Esperanto voor wereldburger) is afkomstig van de bedenker van deze wereldtaal, Dr. Zamenhoff. Ook hij zag het probleem van de kip en het ei.

Volgens La Fungo raakt de rol van het Engels als wereldtaal uitgespeeld als Engelstalige landen hun positie in de wereldeconomie en -politiek kwijtraken aan Aziatische landen. Bovendien houden niet-Engelssprekenden altijd een achtertand op inwoners van Engelstalige landen. Een ander probleem is dat mensen het Engels vaak belabberd spreken of als een inbreuk op de eigen nationale taal zien. Het Esperanto is ontworpen als tweede taal naast de moedertaal. Het kent een simpele grammatica, zonder uitzonderingen. Met voor- tussen- en navoegsels is het mogelijk nieuwe woorden te creëren zodat er slechts een beperkte woordenschat geleerd hoeft te worden.

,,Voor sommigen heeft Esperanto een geitenwollensokken-imago. Mensen verbinden er allerlei idealen aan. Wij bekijken het puur praktisch. Het is gewoon een handige taal", stelt R. Veenema van La Fungo. ,,Het is sneller te leren dan het Engels of welke andere taal dan ook en het is geen nationale taal. Soms vraag ik me echt af waarom Esperanto nog geen wereldtaal is. Waarom maken mensen het zichzelf zo moeilijk?"

Volgens hem kan een groeiende groep mensen die de taal spreekt commercieel interessant zijn voor radio- en televisie programma's of kranten. Zelfs een wereldsongfestival in het Esperanto is mogelijk. Esperanto kan een succes worden als het een commercieel succes is. Monda Civitano gaat polsbandjes verkopen om de actie te promoten en andere promotieactiviteiten voor het Esperanto te financieren.

Meer informatie via: http://www.mondacivitano.net