Ingezonden persbericht


'IMA BENELUX REDT LEVENS'

Uniek oproepsysteem van IMA Benelux zorgt voor
snelle interventies bij nood

Jaarlijks overlijden slachtoffers van een verkeersongeval omdat de hulpdiensten te laat ingeschakeld worden, en de hulpverleners hierdoor de mensen in nood niet op tijd bereiken. Snel reageren is dan ook dé prioriteit in het geval van noodsituaties. Eén minuut vertraging kan het letsel verergeren of zelfs het verschil maken tussen leven en dood.

Een veiligere wagen
IMA Benelux, dochteronderneming van de Franse groep Inter Mutuelles Assistance, is de bijstandsverlener van onder andere Peugeot en Citroën (PSA) en staat altijd en overal klaar voor haar klanten en tracht dan ook bij te dragen tot een groter veiligheidsgevoel. Om dit te realiseren werken zij niet alleen met gemotiveerde en bekwame medewerkers, zij staan bovendien ook garant voor innovatie.

IMA is de enige alarmcentrale in Europa die gebruik maakt van het ingenieuze on board noodoproepsysteem van PSA, genaamd SUAL (Système d'Urgence et d'Assistance Localisée of in het Nederlands het Systeem voor gelocaliseerde Nood- en Assistentie oproepen). De groep IMA ontwikkelde hiervoor een systeem (Emergency Assistance) in nauwe samenwerking met PSA: de technologie is van de hand van Peugeot en Citroën (met respectievelijk het RT3 of RT4 systeem en het Navidrivesysteem in hun wagens) en de volledige front- en backoffice wordt helemaal zelfstandig door IMA behandeld. IMA ontwikkelde de software en creëerde deze tool zelf om zo constructeurs of verzekeringsmaatschappijen van dienst te kunnen zijn en zich te kunnen aansluiten op hun technologie.

Het gebruik van een on board noodoproepsysteem om bijstand te verlenen redt levens en verlaagt bovendien de drempel voor een efficiënte informatie naar de hulpdiensten. Het resultaat is een versnelde reactie van de hulpdiensten waardoor men het aantal slachtoffers verlaagt en tevens de verkeersproblemen en files kan terugdringen. Henri van de Kraats, Directeur IMA Benelux, verklaart: "Door één druk op de knop komen mensen die in nood zijn rechtstreeks in contact met onze operators, in hun eigen taal ( zelfs in het buitenland ) die bij ontvangst van de telefonische oproep al over een groot aantal noodzakelijke gegevens van de auto beschikken. Snel en efficiënt tussenkomen wordt hierdoor een stuk makkelijker. Het eerste uur, ook het Golden Hour genaamd, is bij noodgevallen van levensbelang. Dankzij SUAL, het unieke systeem van IMA en PSA, wordt het eenvoudiger om binnen deze termijn te reageren en op die manier redden wij bovendien levens." Hoe werkt SUAL?
Het systeem maakt een rechtstreekse verbinding tussen de bestuurder en een operator van IMA Benelux. Het signaal kan zowel automatisch als handmatig naar IMA verzonden worden. Bij een ongeval wordt een automatisch bericht doorgestuurd naar IMA Benelux met daarin alle noodzakelijke gegevens betreffende het voertuig in kwestie, waaronder het type voertuig, chassisnummer, de naam van de eigenaar, de telefoongegevens en de exacte geografische locatie. Dankzij de ingebouwde sensoren functioneert het systeem optimaal bij het ontvouwen van een airbag, na een klap.

Om handmatig in contact te komen met IMA, drukt de bestuurder op de rode SOS-knop die in de middenconsole van de wagen zit. De medewerkers van IMA Benelux in Luik krijgen zo onmiddellijk de noodzakelijke gegevens van het voertuig op hun scherm.

Het verloop van een noodoproep
Zodra een noodoproep geactiveerd wordt, verzendt het systeem automatisch de gegevens van het voertuig door naar het netwerk, in de vorm van een SMS-bericht. Het chassisnummer en de 10 laatste posities gedurende de 5 laatste minuten worden hierbij doorgegeven. Op deze manier kan men de exacte locatie van het voertuig bepalen én heeft men besef van de rijrichting van de auto tijdens het ongeval. Deze cruciale gegevens worden onmiddellijk op het scherm van de IMA-operator getoond. Op hetzelfde moment wordt automatisch het nummer van IMA gevormd, zodat de operator binnen de 15 seconden het noodgeval kan beantwoorden. Voice en data komen simultaan binnen op de meldkamer, waar speciaal opgeleide operators de slachtoffers te woord staan.

De operators gaan allereerst over tot een eerste evaluatie van de oproep. Daarbij checken ze zorgvuldig of het wel degelijk om een echte noodoproep gaat, om vergissingen te vermijden. Vervolgens maken ze de inventaris van de situatie op. Gaat het om een ongeval, ziekte, verkeersagressie of een ander geval. De laatste stap bestaat eruit om, indien nodig, de hulpdiensten te verwittigen. Een groot voordeel van de nauwe samenwerking (op basis van specifieke overeenkomsten) is uiteraard dat IMA een prioriteit geniet om in contact te komen met de hulpdiensten en dat deze laatste weten dat de oproepen van IMA honderd procent 'echt' zijn.

Als de bestuurder niet meer in staat is om de oproep van IMA te beantwoorden, zal de operator herhaaldelijk proberen om het slachtoffer te bereiken, maar indien dit zonder resultaat blijft, speelt hij de gegevens van het ongeval rechtstreeks door op basis van de data die hij op zijn scherm kreeg na de oproep. Aan de hand van het type voertuig, de naam van de eigenaar, het GSM-nummer en de geografische gegevens van het ongeval zijn de hulpdiensten binnen de kortste keren ter plaatse.

Emergency assistance van IMA Benelux is uniek
IMA ontwikkelde zelfstandig software om de applicatie SUAL in hun informatiesysteem te integreren. Hierdoor kan IMA de volledige continuïteit garanderen met haar andere services, met name de assistentie aan voertuigen en aan personen. IMA Benelux beschikt in Luik over een plateau, dat 24 uur op 24 bereikbaar is, waar de oproepen binnenkomen en integreerde een volledig informaticasysteem om het ontvangen van zowel data als voice toe te laten.

Een extra uniek voordeel is dat ook het Geografische Informatiesysteem volledig beheerd wordt door IMA. Het draait op interne servers, waardoor men niet afhankelijk is van externe internetverbindingen en bijgevolg accurater kan werken. Het cartografiesysteem van IMA is uiterst precies en alle fillialen van IMA werken bovendien met hetzelfde systeem. Deze uniforme manier van werken garandeert een perfecte continuïteit, op zowel territoriaal als taalkundig vlak.

"Ons systeem is volledig operationeel en dagelijks beantwoorden onze operators noodoproepen van automobilisten die in de problemen zitten. Via ons informaticasysteem kunnen we deze mensen gerust stellen en vervolgens zo snel mogelijk uit hun hachelijke situatie te redden, waar dan ook in Europa," aldus Henri van de Kraats.

Meest complete netwerk uit Europa
Ongevallen en noodsituaties kan men onmogelijk plannen. Ze komen voor op de meest onmogelijke momenten en plaatsen en het is precies dan dat men zijn bijstandsverlener het meeste nodig heeft. IMA beschikt over filialen in heel Europa, met name in België, Nederland, Frankrijk, Spanje, Portugal, Italië, Duitsland en Oostenrijk. In al deze regio's en landen beheert en actualiseert IMA dagelijks een enorme databank waarin de wagens die uitgerust zijn met SUAL én alle hulpdiensten (ziekenhuizen, brandweer, politie, ...) opgenomen zijn. Dankzij dit uitzonderlijke netwerk worden klanten steevast snel, in hun eigen taal en door hun eigen bijstandsverleners geholpen.

Op het moment van de oproep identificeert IMA onmiddellijk over welk voertuig het gaat en waar dat voertuig oorspronkelijk werd ingeschreven. Hierdoor komt de betrokken bestuurder rechtstreeks uit op de meldkamer van zijn land van herkomst. Het hoeft geen verder betoog dat hierdoor de communicatie veel eenvoudiger wordt, waardoor IMA opnieuw sneller kan tussenkomen.

Europese voortrekkersrol voor IMA
Het systeem dat IMA hanteert vindt ook weerslag op Europees niveau. In de Europese Commissie werkt men namelijk aan een gelijkaardig project onder de naam eCall. In werkgroepen, waaraan IMA deelneemt, tracht men het systeem verder te optimaliseren en toepasbaar te maken voor alle voertuigen, alvorens er een richtlijn van te maken. eCall hanteert dezelfde basisprincipes als SUAL. De noodoproepen kunnen eveneens manueel of automatisch (door middel van sensoren in de wagen) opgestart worden in het geval van een ongeval. Op het moment van activatie worden de gegevens doorgeseind naar een 112-oproepnummer en komt de wagen in verbinding met een operator die vervolgens de situatie inschat en zo snel mogelijk afhandelt.

De Europese Commissie voorziet dat zijn eCall-waarschuwingssysteem vanaf 2010 jaarlijks 2.500 mensenlevens kan redden. Vaak worden vandaag de hulpdiensten nog te laat gewaarschuwd, zodat kostbare en levensreddende minuten verloren gaan. Anderzijds doen zich ook 's nachts geregeld ongevallen voor zonder getuigen en kunnen zwaargewonden niet tijdig zelf de hulpdiensten verwittigen. Vanaf dan zou het eCall-waarschuwingssysteem tevens een standaard optie moeten zijn op alle nieuwe voertuigen.

IMA: een innovatieve assistentieverlener in volle expansie IMA stelt zich ten dienste van mutualistische en cooperatieve verzekeraars en dankzij het professionalisme en de mutualistische ethiek van IMA ontwikkelden zij een sterke aantrekkingskracht voor nieuwe partners. Door de jaren heen kreeg IMA steeds meer de vraag om de bijstand voor grote klanten in verschillende sectoren te verzorgen: gezondheid, autoconstructeurs, nationale en Europese verzekeringsmaatschappijen, ... Het is tevens dankzij het ontwikkelen van eigen technologieën en zelfstandig beheerde systemen dat IMA veel kan bieden aan haar partners.

"De drive van IMA om het persoonlijke welzijn steevast centraal te zetten uit zich niet alleen in haar accurate interventies en vlekkeloze bijstand. Ook innovaties op technologisch vlak en het ontwikkelen en beheren van nieuwe systemen, zoals SUAL, zijn hiervan een rechtstreeks gevolg. Dankzij deze mentaliteit en drang naar innovatie kunnen we via onze bijstand wel degelijk levens redden," besluit Henri van de Kraats.
---

FACTSHEET
SYSTEME D'URGENCE ET D'ASSISTANCE LOCALISEE

Système d'urgence et d'assistance localisée
SUAL is een oproepsysteem dat door PSA werd ontwikkeld en waarvoor IMA een eigen systeem creëerde dat vandaag ook helemaal door IMA beheerd wordt. Zij hebben alle rechten op deze oproepdienst, die momenteel toegepast wordt in nauwe samenwerking met Peugeot en Citroën, autoconstructeurs die de technologie SUAL ontwikkelden waarin de dienst van IMA geïntegreerd kon worden.

Eigenschappen

- Technologie van Peugeot (RT3 en RT4) en Citroën (Navidrive) o SOS-knop ingebouwd in middenconsole

- Software en informaticasysteem eigendom van IMA (behalve de technologie in de wagen)
- Ultra preciese cartografie (Geografische Informatiesysteem van IMA)
- Meest complete Europese netwerk

- Beheer en continue actualisering van de databank o Alle hulpdiensten van de actieve regio's o Alle wagens die beschikken over het oproepsysteem
- Volledige bescherming van de privacy van de gegevens en de oproepen

Verloop van een oproep

- Testoproep, automatische (na een klap) of handmatige activering (druk op de knop)
- Datatransfer naar systeem IMA Benelux (per sms) o Type voertuig
o Chassisnummer
o Naam van de eigenaar
o GSM-nummer van de eigenaar
o GPS-coördinaten (10 laatste posities) voor exacte locatie van het voertuig
- Gelijktijdig telefonische verbinding met meldkamer en IMA-operator (24 uur op 24 uur bereikbaar)
- Antwoord binnen de 15 seconden

- Bij gebrek aan respons herhaaldelijke pogingen om het slachtoffer te bereiken
- Nagaan van 'echtheid' van de oproep, eerste analyse van de feiten (urgentie)
- Indien nodig, onmiddellijk verwittigen van de hulpdiensten en doorgeven van exacte locatie