European Union



Brussel, 31 januari 2008

Consumenten: Commissie komt met nieuw systeem voor consumentenonderzoek

EU-commissaris Meglena Kuneva gaf vandaag het startsein voor een nieuw systeem voor consumentenmarktonderzoek (Consumer Market Watch), waarbij onderzocht wordt hoe de markten in diverse sectoren van de economie uit consumentenoogpunt presteren. Het nieuwe systeem omvat twee fasen. De eerste bestaat in een uitgebreide screening van de retailmarkten aan de hand van vijf belangrijke consumentenindicatoren - prijzen, klachten, overstappercentages, tevredenheid en veiligheid - op eventuele marktverstoringen. Als daarvan sprake blijkt te zijn - en dat kan duiden op praktijken die de keuze van de consument belemmeren en de concurrentie op detailhandelsniveau in de weg staan - treedt de tweede fase van het systeem in werking, een diepgaand, gericht consumentenmarktonderzoek en corrigerende maatregelen. Dit verreikende nieuwe systeem voor consumentenmarktonderzoek meet en vergelijkt ook de kracht van de consumentenomgeving in de verschillende lidstaten en de mate van integratie van de interne retailmarkt. Het systeem vormt een aanvulling op de monitoring en analyse in de recente evaluatie van de interne markt. De eerste onderzoeksresultaten, die vandaag bekendgemaakt zijn, onderstrepen het gebrek aan volledige, voor de hele EU vergelijkbare, consumentengegevens op een aantal belangrijke gebieden. Die gegevens verzamelen wordt de komende jaren dan ook een van de belangrijkste opgaven van het consumentenbeleid. Op grond van de beschikbare gegevens, gepresenteerd naar indicator voor ruim twintig sectoren (goederen en diensten), zei commissaris Kuneva van plan te zijn samen met commissaris McCreevy de lopende initiatieven op te voeren om bij het diepgaande consumentenonderzoek voor 2008 in de eerste plaats aandacht te besteden aan de financiële diensten aan de consument, met name de consumentenvoorwaarden in de sector retailbanking.

"De interne markt heeft in vijftien jaar tijd flink vooruitgang geboekt, maar de consument plukt daar volgens ons nog steeds niet alle vruchten van. Dit krachtige nieuwe instrument onderzoekt hoe de consument de markt in de praktijk ervaart. Waarom zijn de consumenten teleurgesteld en stappen zij over op een andere leverancier? Hoe zit het met complexe prijsstelling? En verborgen kosten en gebundelde aanbiedingen? Met deze nieuwe onderzoeken wordt systematisch aan de werkelijkheid getoetst of de consumenten fair behandeld worden. Het centraal stellen van de consumentenbelangen in zijn beleid betekent voor Europa een fundamentele accentverschuiving.

Het onderzoek

De resultaten van het eerste onderzoek worden gepresenteerd in het consumentenscorebord 2008. Dit scorebord, dat nog in een embryonaal stadium verkeert, is gebaseerd op gegevens afkomstig van directoraten-generaal van de Europese Commissie - waaronder mededinging, informatiemaatschappij, ondernemingen en consumentenaangelegenheden - en op gegevens van Eurostat (het Bureau voor de Statistiek van de Europese Gemeenschappen), dat nauw samenwerkt met de nationale bureaus voor de statistiek. Een groot deel van de gepresenteerde gegevens behoort al tot het publieke domein.

De resultaten

De belangrijkste conclusie van het eerste scorebord is dat het aan vergelijkbare, volledige gegevens over voor de consument belangrijke onderwerpen ontbreekt. Er moet in 2008 en daarna nog veel worden gedaan aan het verzamelen van deze gegevens, zulks in nauwe samenwerking met de bureaus voor de statistiek van de lidstaten, consumentenorganisaties en regelgevers. Prioriteiten voor 2008 zijn onder meer:

* een raadplegingsproces over de ontwikkeling van een Europese classificatie van klachten van consumenten;
* samenwerking met Eurostat en de nationale bureaus voor de statistiek om vergelijkbare prijsgegevens te ontwikkelen;
* uitbreiding van de monitoring inzake consumenttevredenheid tot andere sectoren.

In het eerste onderzoek duiden de consumentenindicatoren - prijzen, overstappercentage, klachten, enz. - naar land en sector op een mogelijk slecht functioneren van een aantal consumentenmarkten op detailhandelsniveau, hetgeen nader onderzoek verdient. Vijf voorbeelden illustreren enkele van de problemen die consumenten op detailhandelsniveau ondervinden:
* 1. Consumentenorganisaties melden dat de prijzen van digitale camera's tot wel 30 % uiteen kunnen lopen, zelfs tussen buurlanden . Hoe valt dit te rijmen met een zogenaamde "gemeenschappelijke" markt?

* 2. Volgens gegevens uit Portugal maakt ruim 90% van de mobiele abonnees geen gebruik van het laagste beltarief. Uit het onderzoek blijkt dat de Portugese consument gemiddeld 100 euro per jaar te veel betaalt .

* 3. Waarom is de vaste telefoon in België 20% duurder dan in Nederland? Misschien door de belastingen, misschien ook niet. Dat zouden we graag weten. Stroom in Italië is twee keer zo duur als in Finland of Griekenland. Waarom?

* 4. De gemiddelde kosten van een bankrekening lopen tussen de EU-landen uiteen van 0 tot ruim 80 euro. Waarom?
* 5. Er heerst verwarring op de energiemarkten, waar de consumenten moeite hebben om aanbiedingen te begrijpen en te vergelijken en daarom niet op een andere leverancier overstappen. Een onderzoek in het Verenigd Koninkrijk wees uit dat 20 tot 32% van de mensen die na de liberalisatie van de energiemarkten in 2000 van leverancier veranderden, feitelijk slechter af is .

De volgende stappen

In een groot aantal sleutelsectoren, zoals telecommunicatie en energie, is men bezig iets aan deze problemen te doen. Gezien de beperkte middelen heeft commissaris Kuneva op grond van de beschikbare gegevens van het scorebord voor 2008 drie prioritaire actiegebieden aangekondigd:

* 1. Financiële retailmarkt. Voortbouwend op het werk dat de Commissie op het gebied van de financiële retailmarkt al heeft verzet, zullen we het onderzoek verdiepen, vooral uit het oogpunt van de consument. Er zal een gericht onderzoek worden uitgevoerd om beter inzicht te krijgen in de factoren die bepalend zijn voor de transparantie en vergelijkbaarheid van de prijzen en de mobiliteit van de klant. De uitkomsten van dit onderzoek zullen binnen een jaar worden gepubliceerd.

* 2. Grensoverschrijdende verkoop van consumentengoederen (camera's, cd's, boeken). Het consumentenvertrouwen in de grensoverschrijdende handel blijft laag en de prijsverschillen bij de grensoverschrijdende verkoop van goederen moeten worden onderzocht. Dit is een prioritair actiegebied en in 2008 zal verslag worden uitgebracht.

* 3. Rechtsmiddelen van de consument: Het vertrouwen van de consumenten dat hun klachten op nationaal en grensoverschrijdend niveau afgehandeld worden of dat zij verhaal kunnen halen, is gering. Op dit gebied zal gericht actie worden ondernomen.

Achtergrond

In een groeiend aantal sectoren zien we hand over hand praktijken toenemen die de keuze van de consument en het consumentengedrag lijken te verstoren en zelfs daadwerkelijke concurrentie kunnen verhinderen. Obscure praktijken of complexe prijsstelling maken het de consument lastig aanbiedingen te vergelijken en een optimale beslissing te nemen. Andere handelspraktijken spelen in op de natuurlijke neiging van de consument; voorbeelden hiervan zijn lokkertjes, gebundelde aanbiedingen en koppelverkoop van kleinere diensten waar de consument, wanneer hij een grotere aankoop doet, weinig aandacht aan besteedt. Meer in het oog springende manieren om de keuze van de consument te beperken, zoals oneerlijke bedingen in overeenkomsten die een consument aan handen en voeten binden en het hem moeilijk maken om over te stappen op een andere leverancier, blijven ook voor problemen zorgen.
De Europese Commissie en de lidstaten beschikken al over instrumenten voor marktonderzoek: onderzoeken op het gebied van de concurrentie en feitenonderzoeken naar belemmeringen voor de totstandkoming van de interne markt. Zij leggen doorgaans de nadruk op een gezond ondernemingsklimaat en zijn gebaseerd op informatie afkomstig van het bedrijfsleven. Market Watch verschaft de instrumenten om te beoordelen of de juiste voorwaarden zijn geschapen voor de laatste schakel in de detailhandel: de uiteindelijke aankoop door de consument. Die laatste transactie moet berusten op een vrije, geïnformeerde keuze, zodat gezonde concurrentie op basis van de kwaliteit van goederen en diensten mogelijk is.

http://ec.europa.eu/consumers/overview/cons_policy/index_en.htm
---

Test-Aankoop nr. 515, december 2007.

Gegevens van DECO/PRO TESTE in februari 2005.

'Do consumers switch to the best suppliers?' Chris Wilson en Catherine Price, CCP Working paper, mei 2006.