Amsterdams mediabedrijf Wudenshu opent kantoor in Bangkok, Thailand


AMSTERDAM, BANGKOK, 20080203 -- Het Amsterdamse bedrijf Wudenshu (spreek uit "Wooden Shoe"), producent van o.a. commercials en internet video's heeft vrijdag 1 februari 2008 een kantoor in de Thaise hoofdstad Bangkok geopend. In het bijzijn van o.a. plaatsvervangend ambassadeur Erik Boer werden de contracten ondertekend. De ceremonie werd afgesloten met een Thais-Hollandse klompendans.

Wudenshu Asia is een nieuwe joint venture tussen Wudenshu en een Thaise investeerder. Wudenshu Asia zal in eerste instantie animaties en special effects gaan creëren voor Nederlandse producties. Daarnaast worden mogelijkheden gezocht om door Wudenshu ontwikkelde concepten en formats in Azië op de markt te brengen.

Volgens Joris Groen, directeur van Wudenshu is in Nederland op dit moment een structureel tekort aan 3D specialisten, compositors en animators. Thailand is een voor de hand liggende keuze voor outsourcing op dit gebied.

De Thaise overheid heeft een actief incentive-beleid voor buitenlandse investeerders in de digitale content industrie. Bedrijven kunnen profiteren van belastingvoordelen en steun krijgen bij het vinden van betrouwbare partners en hi-tec bedrijfsfaciliteiten. Verder is de infrastructuur en het zakenklimaat in Thailand zeer goed. De Thaise animatie en CGI-industrie is sterk in opkomst met een groeipercentage van 18 procent per jaar.
Een groot aantal jonge Thai is hoogopgeleid en heeft affiniteit met techniek en design. De Thai bestempelen zichzelf als creatiever dan andere Aziatisch landen. Een blik op Thaise tv-commercials, videoclips en films laat volgens Wudenshu zien dat de Thaise producenten niet onderdoen voor de Nederlandse.

Naast de aanzienlijke kostenbesparing verwacht Wudenshu ook positieve invloeden van de Aziatische cultuur in de vormgeving van zijn producties.

Wudenshu is opgericht door Joris Groen en Martijn Smits en produceert tv -commercials, internet video's en video clips. Daarnaast ontwikkelt het bedrijf cross mediale campagnes en tv-formats.