Amsterdamse werkgevers en BijBanen.nl lanceren MKB.BijBanen.nl

04/02/2008 12:25



Laurens Simonse Groep



De huidige arbeidskrapte is de grootste rem op de economische ontwikkeling in de regio Groot-Amsterdam: de aanzienlijke personeelstekorten maken dat tal van bedrijven niet optimaal kunnen profiteren van de kansen die het goede economische klimaat momenteel biedt. Ook het Amsterdamse midden- en kleinbedrijf (mkb) kampt hiermee en daar komt bij dat veel (bij)baanzoekenden, met name jongeren, het mkb niet goed kennen. Het gevolg is dat de vele openstaande vacatures in het mkb uiterst moeizaam worden ingevuld. Dit is de reden dat de Amsterdamse ondernemers- en werkgeversorganisaties MKB-Amsterdam, ORAM en VNO-NCW Regio Amsterdam samen met BijBanen.nl een speciale MKB-vacaturesite hebben gelanceerd: MKB.BijBanen.nl (zonder www ervoor!).

De nieuwe vacaturesite kan Amsterdamse werkgevers tevens helpen bij het zoeken naar geschikt personeel. Veel mkb-ondernemers maken nog niet optimaal gebruik van de verschillende mogelijkheden die er zijn om kandidaat-werknemers binnen te halen. Zo is personeel zoeken via het internet voor veel mkb-ers nog onontgonnen terrein. Dit terwijl uit recent onderzoek naar de bijbanenmarkt juist gebleken is dat maar liefst 56% van de jongeren een bijbaan zoekt via het internet(1).

Op de al sinds 2002 bestaande en snelgroeiende website BijBanen.nl (Carrièresite van het jaar 2007!) komen 95.000 bezoekers (2) per maand, op zoek naar een parttime baan. Daarom hebben de organisaties MKB-Amsterdam, ORAM en VNO-NCW Regio Amsterdam samen met BijBanen.nl de handen ineen geslagen door MKB.BijBanen.nl op te richten: een specifiek op het mkb gerichte vacaturesite. Op deze site kunnen Amsterdamse werkgevers hun vacatures plaatsen voor de bijbaanzoekende jongeren. Het is eenvoudig, duurt nog geen vijf minuten, en kost slechts 119 euro om vier weken online te staan. Via een gratis mailing ontvangt de werkgever in zijn mailbox alle geïnteresseerde kandidaten uit de regio; deze kunnen vervolgens naar eigen inzicht worden uitgenodigd of afgewezen.

In 2007 deden BijBanen.nl en MKB-Amsterdam al onderzoek naar de bekendheid van het midden- en kleinbedrijf onder bijbaanzoekende jongeren(3). Daaruit bleek dat jongeren niet weten waaraan ze moeten denken bij het midden- en kleinbedrijf, dat in aantal bedrijven, aantal banen en totale omzet ruimschoots de grootste economische motor van ons land is. De jeugd denkt bij de term mkb echter vooral aan hele kleine bedrijven, in de detailhandel en de horeca. Deze onbekendheid maakt onbemind, terwijl juist het mkb -met haar seizoensgebonden karakter en parttime werkmogelijkheden- zo goed aansluit op de behoeften van jongeren die een bijbaan zoeken. Ruim 40% van de jongeren kent het mkb niet, of heeft er geen concrete associatie bij. Zij die zich wel een beeld vormen, denken bij 'mkb' meestal aan kleine zelfstandigen en/of eenmanszaken. Even opvallend was het verschil tussen beeld en werkelijkheid op het vlak van de bedrijfsomvang en de bedrijfstak gemeten naar het aantal medewerkers: slechts een derde van alle op dat moment wel degelijk in het mkb werkende jongeren ervoer dit ook als zodanig.

(1)Bijbanen Monitor september 2007, uitgevoerd onder 1650 jongeren. (2)Gegevens afkomstig van www.onestat.com en www.google.nl/analytics, 6 december 2007 (3)Het persbericht en het bijhorende onderzoek is beschikbaar via info@mkb-amsterdam.nl of info@bijbanen.nl





http://MKB.BijBanen.nl