Ingezonden persbericht


Persbericht

POSTBANK MOET BLIJVEN Website geeft particulieren een stem

Nieuwerkerk,4 februari 2008- Per heden is de website www.postbankmoetblijven.nl actief, waarmee tegenstanders van het opheffen van de Postbank een stem krijgen. Het besluit van eigenaar ING Groep om de Postbank in 2009 op te heffen is bij veel rekeninghouders van de Postbank erg hard aan gekomen. 7,5 miljoen rekeninghouders van de Postbank worden automatisch, zonder dat hen iets gevraagd is, rekeninghouder van ING Bank. Protest aantekenen tegen die gang van zaken was tot op heden onmogelijk, maar kan nu door op de nieuwe website te stemmen tegen het opheffen van de Postbank.

De website www.postbankmoetblijven.nl is bedoeld als protest tegen het besluit van ING om het merk Postbank in 2009 op te heffen. Even googelen op internet en weblogs bewijst dat er veel kritiek is op het opheffen van een merk als de Postbank. Alleen was het tot op heden niet mogelijk voor de rekeninghouders uit Nederland via een centraal punt een gezamenlijke stem uit te brengen.

Normaal genomen kiest de consument in alle vrijheid zelf een bank waar men rekeninghouder wil worden. Nu worden alle rekeninghouders van de Postbank min of meer gedwongen om rekeninghouder bij de ING Bank te worden. Willen klanten dat niet, dan kunnen ze geen kant meer op: het opzeggen van de girorekening die men dikwijls al vele jaren heeft, is het enige alternatief.

De heer Wim Luijk, initiatiefnemer van de website, licht toe: "Ik en 7,5 miljoen andere rekeninghouders staan min of meer voor een voldongen feit: door de vaste nummers van rekeningen hebben we weinig keus en worden we gedwongen om door te gaan met de ING Bank. En dat terwijl velen bewust voor de Postbank gekozen hebben. Postbank stond deze week niet voor niets wederom in de top 10 van Brand Magnetism, een continu wereldwijd onderzoek naar de magnetische kracht van merken. Het onderschatten van de emotionele band van de Postbankrekeninghouders met hun bank kan voor ING wel eens uitdraaien op de marketingblunder van het jaar."

Dat deze gigantische ombuigoperatie enorme kosten met zich meebrengt, laat zich raden. De heer Luijk: "De gigantische kosten van deze ombuigoperatie vind ik een groot probleem. De ING zou dit gigantische bedrag beter kunnen besteden aan positionering van het merk ING. Het is de ING nog nooit gelukt om een ijzersterke naam zoals het merk Postbank, op de binnenlandse markt neer te zetten. De Postbank wordt door veel rekeninghouders als veel meer open, toegankelijk en klantvriendelijk ervaren. ING Bank wordt echter 'elitair' of zelfs 'arrogant' genoemd. Zelf ben ik meer dan vijftig jaar rekeninghouder bij de Postbank. Het opheffen van de Postbank is voor velen ook een stuk emotie, maar daar is volgens mij niets mis mee."

Noot voor de redactie,

Ingezonden persbericht