Ingezonden persbericht


PERSBERICHT

M4N lanceert beoordelingssite voor affiliates en adverteerders

Amsterdam, 4 februari 2008 --- Affiliate netwerk M4N komt vandaag met een uniek scoringssysteem voor affiliates en adverteerders. Hiermee wordt een einde gemaakt aan de ontransparante affiliate markt waarbij de kwaliteit van websites niet duidelijk is. In het systeem kunnen aan een viertal factoren scores worden toegekend, die uiteindelijk leiden tot een gewogen gemiddelde score.

Het doel van het beoordelingssysteem is de markt van affiliate marketing transparanter te maken. "Dankzij deze scoringsindex wordt duidelijk met welke affiliates en adverteerders je het beste kunt samenwerken", aldus Thomas Joosten, directeur van M4N. "Dit komt uiteindelijk ook de consument ten goede en is in lijn met onze missie om het zoeken, vinden en kopen van producten op internet gemakkelijker te maken."

Voorheen gebruikte M4N de door het bedrijf zelf gelanceerde eCPC-index (effectieve Cost Per Click) om te laten zien wat het affiliates en adverteerders oplevert om met elkaar zaken te doen. Omdat alle inkomsten en kosten voor 90 procent op basis van nieuwe klanten of verkopen worden afgerekend, is de eCPC grotendeels afhankelijk van de conversie van bezoeker tot koper die je als website realiseert. De eCPC is daarmee een afgeleide van het fundamentele principe dat als bezoekers meer kopen, een website het beter doet. Na de introductie in 2003 van de eCPC hebben alle marktpartijen dit principe overgenomen en gebruiken het inmiddels in statistieken om te laten zien wat bezoekers waard zijn of kosten.

Aan dit beoordelingssysteem kleven echter enkele nadelen. Door alleen de eCPC te waarderen, wordt het aantal bezoekers, verkopen en het omzetvolume buiten beschouwing gelaten. Een net startende webwinkel met weinig bezoekers en een hoge conversie kan immers net zo aantrekkelijk zijn als een partij die reeds veel bezoekers en kopers realiseert. Daarnaast geeft de eCPC geen inhoudelijke informatie over de site.

Met het nieuwe scoringssysteem van M4N worden omzet, eCPC, conversie en kliks meegeteld en door middel van wegingsfactoren vertaald in een score van 1 tot 10. Hoe hoger het cijfer des te beter de affiliate of adverteerder het doet. Daarnaast kunnen affiliates en adverteerders elkaar stemmen geven en hun commentaar opschrijven. Of een gebruiker in het beoordelingssysteem van M4N van hoge kwaliteit is, hangt dus van meerdere factoren af die allemaal te herleiden zijn tot één doel: de consument helpen het product te vinden en te kopen waarnaar hij op zoek is.

"Natuurlijk is het succes deels afhankelijk van de affiliates en adverteerders", aldus Joosten. "Het is voor ons reuze spannend om te zien hoe het door de affiliates ontvangen gaat worden. We zijn benieuwd of mensen echt gaan stemmen en hoeveel er gaan stemmen."

Gert-Jan van Agtmaal van winkelpower.nl juicht het beoordelingssysteem toe. "Beter inzicht in de waarde van affiliates en adverteerders en betere communicatie tussen beide partijen is van groot belang voor de verdere professionalisering van de affiliate markt. Daarnaast werkt een scoringssysteem motiverend. Ik streef naar een zo hoog mogelijke score om zo de beste resultaten te halen en beoordelingen van adverteerders kunnen daarbij goed helpen."

Over M4N
M4N heeft als missie om het zoeken, vinden en kopen van producten op internet gemakkelijker te maken. M4N bereikt dit door een netwerk van website eigenaren, affiliates genoemd, te koppelen aan aanbieders van producten op internet. Het bedrijf ziet de affiliates als distributiekanaal: zij maken informatie (commercieel en niet-commercieel) namelijk toegankelijk voor specifieke doelgroepen en linken naar de juiste plekken op de vaak uitgebreide websites van adverteerders. Met M4N kunnen zowel affiliates als adverteerders beter op het online koopproces afstemmen door middel van goede statistieken en promotiemateriaal. Voor meer informatie, zie: Affiliate netwerk voor adverteerders en exploitanten

Voor meer informatie voor de pers:
Lubbers & De Jong
Maartje van Oeveren
020 421 0565
maartje@l-dj.nl

M4N
Thomas Joosten
020 468 32 54
thomas.joosten@m4n.nl