Ingezonden persbericht


Kunstenaar en 'Spurensicherer' Raffael Rheinsberg werkt in de ruïne van het Armando Museum

'Ieder ding heeft een ziel'



Op uitnodiging van het Armando Museum verblijft de Duitse kunstenaar Raffael Rheinsberg (Kiel 1943) enkele dagen in de ruïne van het Armando Museum in de voormalige Elleboogkerk. Rheinsbergs werk bestaat uit door hem gevonden voorwerpen; sporen en resten van de geschiedenis, die hij ordent tot strenge geometrische installaties van een magische schoonheid. Rheinsberg zal met de voorwerpen die hij vindt in het Armando Museum een installatie maken als eerbetoon en herinnering aan de Elleboogkerk, het Armando Museum en de kunst die verloren ging met de tentoonstelling In het woud - op zoek naar betekenis. De installatie zal begin 2008 te zien zijn in Amersfoort.

Raffael Rheinsberg is een van Duitslands bekendste hedendaagse kunstenaars. Zijn werk is vele malen bekroond. Rheinsberg groeide op in de havenstad Kiel. Deze stad werd, als belangrijke marinehaven in de Tweede Wereldoorlog zwaar beschadigd tijdens luchtbombardementen. Ruines vormden het decor van de jeugd van Rheinsberg. Vanaf die tijd dateert zijn belangstelling voor sporen en resten van de geschiedenis. Rheinsberg is geïnteresseerd in processen die zich in ruimte en tijd afspelen. Aan de realisatie van zijn werk gaat een proces van verzamelen vooraf: nadenkend over concepten en thema's beweegt Raffael Rheinsberg zich van plaats naar plaats. In gebieden waar geen kunst te verwachten valt zoals industrieterreinen, schroothopen, verlaten fabriekshallen en ruines zoekt hij zijn materiaal en stoot daarbij op voorwerpen, die nooit bedacht waren om mooi te zijn maar die ineens schoonheid en geschiedenis openbaren.

Deze voorwerpen ordent hij in installaties van strenge rijen of velden en verandert ze daarmee in sculpturale objecten die boven zichzelf uitstijgen en die getuigen van de schoonheid, de magie en de waardigheid van de voorwerpen. De installaties van Raffael Rheinsberg zijn monumenten die het vergane, het vergetene en het verdrongene tot thema hebben. Ze bewegen zich op de grens tussen dokument en sculptuur, tussen geschiedenis en kunst. In 2001 exposeerde Rheinsberg in het Armando Museum tijdens de tentoonstelling De schoonheid van het kwaad zijn sculptuur Rock around the bomb.



Ingezonden persbericht