Berenschot: kortcyclische strategieformulering is de trend

05/02/2008 11:06



berenschot



Utrecht, 5 februari 2008 - Berenschot heeft in 2007 in de advisering over strategieformulering een sterke groei doorgemaakt. De portefeuille op dit gebied verdubbelde in 2007 ten opzichte van het jaar daarvoor. Volgens Berenschot is deze groei het gevolg van een opgaande conjunctuur waarop bedrijven snel en optimaal willen inspelen met een realistische en gedragen strategie.

Een belangrijke trend in 2007 was de aandacht voor groei in combinatie met kostenbeheersing. Ontwikkelingen in de markt voltrekken zich in een steeds hoger tempo, wat leidt tot een behoefte aan kortcyclische strategievorming. Strategieplannen worden aangepast in plaats van nieuw ontwikkeld, hebben een korte tijdshorizon en de plannen zijn concreet vertaald in acties en gedrag.

In de strategische plannen focussen bedrijven op het veroveren van nieuwe markten in binnen- en buitenland, het zo snel mogelijk leveren van aangepaste producten en diensten, het beheersen van kosten waarbij kosten- en risicodeling (allianties / partnerships) altijd een rol spelen, de 'make or buy'-beslissing, inclusief opties als outsourcing en fusering. Juist bij kortcyclische strategieformulering zet Berenschot de Strategische Dialoog in, die de betrokkenheid van alle stakeholders garandeert.

Volgens managing director Paul Pietersma leidt een realistische en gedragen strategie tot meer waardering voor het bedrijf. "Het bedrijf laat zien dat het robuust is en een duidelijke richting opgaat, die in de gehele organisatie terug te vinden is. Bovendien is voor bedrijven met een investeringsbehoefte een concrete strategie met concrete acties het middel bij uitstek om bij private equity financiering voor de geplande ontwikkeling los te krijgen."

Berenschot werkt voor raden van bestuur, directies en het management van multinationals, grote Nederlandse ondernemingen en de top van het midden- en kleinbedrijf. Ook in 2008 rekent Berenschot op een flinke groei. De huidige discussie over een al dan niet aanstaande recessie dwingt bedrijven hun strategie op robuustheid te toetsen.