abcdefgh
de voorzitter van de Tweede Kamer
der Staten-Generaal
Binnenhof 4
2513 AA DEN HAAG
Contactpersoon Doorkiesnummer
- -
Datum Bijlage(n)
5 februari 2008 -
Uw kenmerk
Ons kenmerk -
RWS/SDG/2008/82/60338
Onderwerp
Aanpassing projectscope Zandmaas en Grensmaas
Geachte voorzitter,
Hierbij bericht ik u over mijn besluit de scope van de projecten Zandmaas en Grensmaas
aan te passen. De aanpassing heeft betrekking op de `sluitstukkaden', de kaden die na
afronding van de rivierverruimende maatregelen nog gerealiseerd en/of verhoogd dienen
te worden om het toegezegde beschermingsniveau van 1:250 in het plangebied van
Zandmaas en Grensmaas te realiseren.
Het besluit tot aanleg van de sluitstukkaden is reeds genomen in 2002. De realisatie staat
gepland voor de periode na 2011. In de 11e Voortgangsrapportage Zandmaas en
Grensmaas1 heb ik aangegeven dat, ter voorbereiding op het toekomstig ontwerp van de
sluitstukkaden, in kaart gebracht zou worden welke (beleidsmatige) ontwikkelingen zich
sinds 2002 hebben voorgedaan die aanpassing van de scope sluitstukkaden wenselijk c.q.
noodzakelijk maken.
Wet op de waterkering
In 2005 zijn de kaden in Limburg onder de Wow gebracht. Met de aanvullende technische
eisen die voortvloeien uit de Wow ten aanzien van overstroombaarheid en het treffen van
maatregelen bij kabels en leidingen, is in 2002 bij het nemen van het besluit tot aanleg
van de sluitstukkaden geen rekening gehouden.
1 Kamerstuk 18106, nr. 181, vergaderjaar 2006-2007
Postadres Postbus 20901, 2500 EX Den Haag Telefoon 070 351 61 71
Bezoekadres Plesmanweg 1, Den Haag Fax 070 351 78 95
Internet www.minvenw.nl
Bereikbaar met tramlijn 9 vanaf station Den Haag Centraal en Den Haag HS
RWS/SDG/2008/82/60338
Overwegende dat de aanvullende technische eisen voortvloeien uit een wettelijk kader,
heb ik besloten om de scope sluitstukkaden hierop aan te passen. De noodzakelijke
aanpassingen worden doorgevoerd bij alle in het kader van de projecten Zandmaas en
Grensmaas aan te leggen en op te hogen sluitstukkaden die zich in het plangebied van
Zandmaas en Grensmaas bevinden. Ook de bestaande kaden in de plangebieden die reeds
op goede hoogte zijn maar niet voldoen aan de aanvullende technische eisen, zullen
worden aangepast. Voor de (met voorrang) in de stedelijke gebieden aan te leggen kaden
is deze scopewijziging al eerder doorgevoerd en derhalve niet meer noodzakelijk.
De kosten van de door te voeren scopewijziging bedragen naar schatting 15 mln. Deze
raming kent nog een onzekerheid van 40%. Na detailuitwerking van het ontwerp van de
sluitstukkaden zal deze onzekerheid teruggebracht zijn naar 20%. In het projectbudget
van Zandmaas en Grensmaas is geen rekening gehouden met deze extra kosten. In de 12e
Voortgangsrapportage Zandmaas en Grensmaas heb ik aangegeven dat de prognose
eindstanden van de projecten Zandmaas en Grensmaas binnen de beschikbare
projectbudgetten vallen. 2 Naar huidig inzicht kunnen de extra kosten die verband houden
met de scopewijziging dus binnen het projectbudget worden opgevangen. Dit houdt wel
in dat na het doorvoeren van de scopewijziging er binnen het projectbudget minder
ruimte zal zijn om (nu nog onvoorziene) risico's en tegenvallers op te vangen.
De waterschappen hebben aangegeven de uitvoering van de sluitstukkaden voor hun
rekening te willen nemen. Ik heb Rijkswaterstaat opdracht gegeven parallel aan de
detailuitwerking van de scope sluitstukkaden met de waterschappen hierover nadere
werkafspraken te maken.
Reactivering Oude Maas
Een deel van de aan te leggen, respectievelijk op te hogen kaden in het plangebied van
Zandaas en Grensmaas bevindt zich ter hoogte van Broekhuizen, Blitterswijck en Arcen.
Een aantal regionale partijen, waaronder de Provincie Limburg, ziet mogelijkheden dit
gebied in een breder kader te ontwikkelen. De voorgenomen aanleg van de sluitstukkaden
parallel aan de Maas zou eventueel van invloed kunnen zijn op de mogelijkheden voor de
ontwikkeling van dit gebied. Door de provincie Limburg is in de regio onlangs een
stuurgroep opgericht die een planstudie moet initiëren naar de mogelijkheden van
integrale gebiedsontwikkeling, in combinatie met reactivering van de Oude Maasarm
tussen Broekhuizenvorst en Wanssum rivierverruiming en de aanleg van sluitstukkaden
rond de bevolkingscentra.
Rekening houdend met de raakvlakken tussen de voorgenomen aanleg van de
sluitstukkaden en de mogelijkheden van integrale gebiedsontwikkeling heb ik ingestemd
met de participatie van Rijkswaterstaat in de stuurgroep die de planstudie gaat begeleiden.
Voor mij staat het - tijdig en binnen het taakstellend budget - realiseren van de
toegezegde hoogwaterbescherming voor de bewoners voorop. Op 1 januari 2010 zullen
daartoe de eerste onomkeerbare stappen in de uitvoering van de sluitstukkaden
daadwerkelijk worden genomen. Uit het voorgaande volgt dat ik uiterlijk 1 oktober 2009
van de regionale partijen uitsluitsel zal moeten krijgen over de gebiedsgerichte
2 Kamerstuk 18106, nr. 185, vergaderjaar 2007-2008, pag. 22.
---
RWS/SDG/2008/82/60338
ontwikkeling, de plaats van reactivering van de Oude Maasarm en de sluitstukkaden
daarbinnen, de kosten en de financiering.
Tot slot
In 2007 heb ik de Leidraad Rivieren gepubliceerd. De Leidraad geeft voor zowel
rivierverruiming als dijkversterking aanbevelingen om te komen tot een goede invulling
van ontwerp, aanleg, beheer en onderhoud. Basisgedachte van de Leidraad is dat zoveel
mogelijk geanticipeerd moet worden op toekomstige hogere waterstanden/afvoeren als
gevolg van onder andere klimaatverandering ("robuust ontwerpen"). Voorjaar 2008
worden de aanbevelingen uit de Leidraad door Rijkswaterstaat nader geconcretiseerd aan
de hand van een aantal pilots. Aan de hand van de resultaten van die pilots moet blijken
of een aanvullende scopewijziging van de sluitstukkaden aan de orde is. Indien dit het
geval blijkt te zijn, zal ik u hierover informeren.
Hoogachtend,
DE STAATSSECRETARIS VAN VERKEER EN WATERSTAAT,
J.C. Huizinga-Heringa
---
Ministerie van Verkeer en Waterstaat