nummer 022 / Ede, 5 februari 2008
Twee alternatieven voor ontsluiten Ede-Oost verder onderzocht
Nieuwe weg ontziet Bennekom en Maandereng
Voor de ontsluiting van Ede-Oost blijven twee alternatieven in beeld.
Één alternatief gaat uit van een westelijke ontsluiting (A2), het
andere van een oostelijke ( I4). Dit betekent dat 4 alternatieven
afvallen. Dit zijn het alternatief langs de bebouwing van Ede
(Maandereng) en de kinderboerderij (A1), het alternatief dat aansluit
tegenover het te ontwikkelen Opelaterrein (C ), het alternatief met
twee halve aansluitingen op de A12 (G) en het alternatief met een
oostelijke aansluiting op de A12 en een weg buitenom het te
ontwikkelen Ede Oost (I2).
De A2 variant ligt het meest voor de hand: vanaf de Poortwachter loopt
dit tracé langs de zuidzijde van de A12, onder het nieuwe
Bovenbuurtwegviaduct door om vóór dat de Edeseweg bereikt is onder de
A12 door te gaan en via het circusterrein aan te sluiten op de
Edeseweg.
De I4 variant loopt parallel aan het spoor om ter hoogte van de
kruising van de A12 met het spoor op de snelweg aan te sluiten.
Resultaten Milieueffectrapportage
Voor de planvorming in Ede-Oost heeft de gemeente Ede een
milieueffectrapportage (MER) op laten stellen. Een belangrijk
onderdeel van het MER-onderzoek bestond uit het vergelijken van
verschillende verkeersvarianten. Nieuwe wegen moeten helpen om de
problemen op het bestaande wegennet in Ede nu en in de toekomst op te
lossen en om de nieuwe wijk Ede-Oost te ontsluiten. Na een uitgebreid
trechteringsproces zijn uiteindelijk 6 varianten met elkaar
vergeleken.
Uit het MER-rapport blijkt dat variant A1 het meest milieuvriendelijke
alternatief (MMA) is, maar dat de verschillen met alternatief A2 en C
klein zijn. Variant A1 loopt langs de rand van de bebouwing van Ede
(Maandereng) en gaat dicht in de buurt van het bestaande
Bovenbuurtwegviaduct onder de A12 door. Ook vanuit verkeerskundig
oogpunt en voor wat betreft de ruimtelijke kwaliteit scoort deze
variant het beste. Toch kiest het college niet voor deze variant,
omdat deze ten koste zou gaan van een deel van het terrein van
kinderboerderij De Kleine Hofstede. Bovendien loopt deze variant erg
dicht langs de rand van de Maandereng en belemmert ze de verdere
ontwikkelingen van de sportvelden in dit deel van Ede.
De varianten A2 en C scoren vanuit milieuoogpunt bezien bijna net zo
goed als de A1-variant. Variant C (een verbinding tussen de Edeseweg
en de Poortwachter ten zuiden van de A12 die ter hoogte van het
Opellaterrein aansluit op de Edeseweg) scoort op andere onderdelen
(inpassing, meer overlast) slechter. Daarom kiest het college niet
voor C.
G en I gaan ten koste van natuurgebied
Variant G (een halve aansluiting op de A12 bij de Edeseweg en een
halve aansluiting bij de Poortwachter met parallelbanen aan beide
zijden van de A12) gaat ten koste van een klein deel van het beschermd
natuurgebied Hoekelum en is daarom procedureel moeilijker te
realiseren. Ook voor de ontwikkeling van het Opellaterrein (het
voormalige Streekziekenhuis) is deze variant minder gunstig.
De varianten die de nieuwe woonwijk niet in westelijke, maar in
oostelijke richting ontsluiten (I2 en I4) gaan ten koste van beschermd
natuurgebied. Deze varianten lossen bovendien de problemen op de
bestaande oost-west verbindingen (Zandlaan/Frans Halslaan/Willy
Brandtlaan en Emmalaan/Tooroplaan) niet op.
Het college wil echter toch ruimte bieden aan het maatschappelijk
debat over de vraag of de nieuwe ontsluiting van Ede in oostelijke of
in westelijke richting plaats moet vinden. Daarom blijft de I4 variant
toch in studie.
Definitieve keuze in Structuurplan Infra
Een definitieve keuze voor een tracé zal uiteindelijk genomen worden
in een Structuurplan Infrastructuur. Dit structuurplan zal eind 2008
door de gemeenteraad vastgesteld worden. Voor de zomer (8 april 20
mei) zal een eerste versie van het Structuurplan samen met het
Milieueffectrapport in de inspraak gebracht worden. Tijdens deze
inspraakperiode krijgen belangengroepen en individuele burgers de kans
zich uit te spreken over het MER-onderzoek én over de keuze voor een
definitief tracé. Na de zomer moet de gemeenteraad dan een definitieve
keuze maken.
---
Gemeente Ede