Marktwerking reduceert wachtlijsten zorg

05/02/2008 14:18



UVIT



Voor veel ingrepen brengt zorgverzekeraar wachttijd terug tot zelfs twee weken

Mede door de invoering van de marktwerking in de zorg zijn de wachtlijsten voor een behandeling of operatie flink teruggebracht. Zo zag verzekeraarscombinatie Univé-VGZ-IZA-Trias (UVIT) sinds 2005 de wachttijd bij ziekenhuizen dalen van gemiddeld 12,7 naar 9,7 weken voor de planbare, niet-complexe zorg zoals een liesbreuk, een kijk- of staaroperatie of een nieuwe heup. Tegelijk lukt het de wachtlijstbemiddelaars van UVIT om die wachttijd met 7,5 week te verkorten tot slechts 2,2 weken.

Sinds januari 2005 is een gedeelte van de ziekenhuisbehandelingen vrij onderhandelbaar voor zorgverzekeraars. Daarmee kunnen zorgverzekeraars gerichter en scherper inkopen en is er meer sprake van 'loon naar werk'. Ziekenhuizen en medisch specialisten hebben daardoor een stimulans om meer productie te leveren. Presteert een ziekenhuis goed - ook in snelheid en toegankelijkheid - dan wordt het daarvoor beloond. Dit beleid werpt zijn vruchten af. Bij veel ziekenhuizen is daardoor een duidelijke daling van de wachtlijsten waarneembaar. De patiënt profiteert hiermee zichtbaar van de marktwerking in de zorg.

Desondanks kregen de wachtlijstbemiddelaars van UVIT in 2007 ruim 11.000 verzoeken tot bemiddeling. Op het moment van het verzoek was de wachttijd gemiddeld 9,7 weken. Door wachtlijstbemiddeling is die tijd teruggebracht naar 2,2 weken. Een winst dus van bijna twee maanden. "De behoefte aan wachtlijstbemiddeling wordt minder maar is nog lang niet over-bodig", aldus Bibi Brisko, manager Wachtlijstbemiddeling. "Wij signaleren waar de knelpunten zitten. Wij geven dit mee aan onze collega's die de onderhandelingen voeren met de zieken-huizen, zodat het steeds onderwerp van gesprek blijft. Zeker voor de wachtlijsten bij MRI-onderzoek, herniaoperaties en complexe orthopedische ingrepen is dat nog steeds actueel."

Mondiger
Ziekenhuizen worden niet alleen door zorgverzekeraars gedwongen tot een klantgerichtere aanpak. Patiënten worden kritischer en mondiger. Natuurlijk kan de patiënt zelf verschillende ziekenhuizen bellen, en dat gebeurt ook, maar vaak neemt de patiënt contact op met de zorgverzekeraar. Binnen UVIT zijn 11 medewerkers continue bezig om beschikbare behandelcapaciteit te zoeken. Zo nodig wordt daarbij uitgeweken naar een ziekenhuis in Duitsland of België. Ook weten zij welke ziekenhuizen gespecialiseerd zijn in bepaalde ingrepen en kunnen verzekerden hierin adviseren.





http://www.uvit.nl/