Uitslag Scholierenpeiling: Holleeder belangrijkste nieuwspersoon

05/02/2008 14:49



Nederlands Uitgeversverbond



Amsterdam, 4 februari 2007 - Bijna 2.000 leerlingen verdeeld over 40 scholen in Nederland hebben hun oordeel geveld: volgens hen is Willem Holleeder de belangrijkste persoon van 2007. Belangrijkste nieuwsfeit van het afgelopen jaar vonden zij de scholierenstaking tegen de 1040-lesurennorm.

De leerlingen hebben meegedaan aan de Scholierenpeiling van Stichting Krant in de Klas. Stichting Krant in de Klas (KiK) stelde een lijst op van 30 gebeurtenissen en 30 persoonlijkheden die het afgelopen jaar veelvuldig in het nieuws waren. Deze werden verspreid onder docenten die het afgelopen jaar gebruik hebben gemaakt van de diensten van KiK. De docenten hebben met hun leerlingen in beide categorieën klassikaal een top 3 samengesteld. Op basis van de inzendingen werd deze einduitslag vastgesteld:

Belangrijkste Nieuwsfeit Belangrijkste Nieuwspersoon

1. Scholierenstaking 33% 1. Willem Holleeder 30%

2. Ontsnapping Bokito 21% 2. Geert Wilders 18%

3. Geweld op scholen 14% 3. Rita Verdonk 17%

De keuze voor de top-3 leidde tot grote verdeeldheid onder de scholieren: in geen van beide categorieën haalde de winnaar een overgrote meerderheid. Met de uitslag van de belangrijkste nieuwspersoon laten de leerlingen zien dat zij een haarfijn gevoel hebben voor de impact van media-aandacht: Willem Holleeder was wat hun betreft niet de persoon met de grootste maatschappelijke betekenis, maar leverde wel een grote mediahype. In dit opzicht is de keuze voor het nieuwsfeit verrassend te noemen: zo komen nieuwsfeiten die afgelopen jaar veel media-aandacht hebben gekregen, zoals de BNN Orgaandonorshow en de gesneuvelde Nederlandse soldaten in Uruzgan, niet voor in de Top-3. De verklaring voor de uitslag van belangrijkste nieuwsfeit is dan ook duidelijk terug te voeren op het gegeven dat de invoering van de 1040-lesurennorm de scholieren zelf direct aangaat.

De Scholierenpeiling is een initiatief van Stichting Krant in de Klas (KiK), de educatieve organisatie van De Nederlandse Dagbladpers (NDP). KiK zet kranten in als instrument voor leesbevordering, media-educatie en burgerschap. Daartoe verstrekt de stichting dagbladen gratis aan het onderwijs en ontwikkelt zij lesmateriaal. Via KiK maken jaarlijks ruim 100.000 jongeren gebruik van kranten om op school de actualiteit en de berichtgeving daarover te bespreken.





http://www.krantindeklas.nl

http://www.nuv.nl