Amsterdam Oud Zuid
Beelden Lyceumbrug terug op hun plek
Dat bewoners betrokken zijn bij de openbare ruimte bleek tijdens de
terugplaatsing van twee van de vier beelden op brug 410 aan het
Olympiaplein, beter bekend als de Lyceumbrug. Er was veel
belangstelling en de reacties waren duidelijk: "Goed dat ze terug
zijn."
De vier beelden op de Lyceumbrug van voormalig stadsbeeldhouwer Hildo
Krop (1884-1970) zijn na een uitgebreide restauratie terug op hun
plek. Vanaf het begin van de vorige eeuw verrijkte Krop het
Amsterdamse straatbeeld met een grote hoeveelheid beeldhouwwerk.
Bekend werd hij onder andere met zijn beelden voor het Scheepvaarthuis
en zijn ontwerpen voor bruggen, die hij vaak in samenwerking met
bouwmeester Piet Kramer maakte. De beeldengroep op de Lyceumbrug is
het belangrijkste werk dat door hen samen is gemaakt. Het uitgebeelde
thema is gezinsleven, dat mede door de nabijheid van de school werd
gekozen.
Lyceumbrug beelden
De twee laatste beelden van de groep zijn vorige week teruggeplaatst.
Deze zijn gerestaureerd en in Duitsland nabehandeld. (Foto: Alphons
Nieuwenhuis)
De in Frans kalksteen uitgevoerde beeldengroep had erg te lijden van
de weersinvloeden. De bovenbeelden zijn door de restauratie
gestabiliseerd voor verder verval. Zowel het lager geplaatste beeld
van het meisje als de jongen zijn vervangen.
Vakmanschap
Alfred van Wilgenburg, zelf opgeleid als beeldhouwer, nam de beelden
onder handen. Zijn Zaltbommelse bedrijf is gespecialiseerd in de
restauratie van sculpturen van verschillende steensoorten. "Ik ben er
een jaar geleden aan begonnen", vertelt hij. "Het kalksteen was
kwetsbaar en erg verweerd. De prognose was dat het alleen maar erger
kon worden."
In nauw overleg met het Instituut Collectie Nederland en Bureau
Monumentenzorg Amsterdam besloot het stadsdeel twee figuren door een
sterker materiaal te vervangen. Dat materiaal, het zogenaamde
Jahn-mortel, zorgt ervoor dat het totaalbeeld van de brug zoals Krop
het ontwierp, behouden blijft. Ook blijft in de replica's, gemaakt met
een mal, de verwering van de originele beelden herkenbaar. De voegen
tussen de verschillende delen van de beelden kleuren nog na. "Helemaal
nieuw maken zou geschiedvervalsing zijn", legt Van Wilgenburg uit. "We
hebben geprobeerd een natuurgetrouwe uitstraling te creëren."