Amsterdam Oud Zuid


Beelden Lyceumbrug terug op hun plek

Dat bewoners betrokken zijn bij de openbare ruimte bleek tijdens de terugplaatsing van twee van de vier beelden op brug 410 aan het Olympiaplein, beter bekend als de Lyceumbrug. Er was veel belangstelling en de reacties waren duidelijk: "Goed dat ze terug zijn."

De vier beelden op de Lyceumbrug van voormalig stadsbeeldhouwer Hildo Krop (1884-1970) zijn na een uitgebreide restauratie terug op hun plek. Vanaf het begin van de vorige eeuw verrijkte Krop het Amsterdamse straatbeeld met een grote hoeveelheid beeldhouwwerk. Bekend werd hij onder andere met zijn beelden voor het Scheepvaarthuis en zijn ontwerpen voor bruggen, die hij vaak in samenwerking met bouwmeester Piet Kramer maakte. De beeldengroep op de Lyceumbrug is het belangrijkste werk dat door hen samen is gemaakt. Het uitgebeelde thema is gezinsleven, dat mede door de nabijheid van de school werd gekozen.

Lyceumbrug beelden
De twee laatste beelden van de groep zijn vorige week teruggeplaatst. Deze zijn gerestaureerd en in Duitsland nabehandeld. (Foto: Alphons Nieuwenhuis)

De in Frans kalksteen uitgevoerde beeldengroep had erg te lijden van de weersinvloeden. De bovenbeelden zijn door de restauratie gestabiliseerd voor verder verval. Zowel het lager geplaatste beeld van het meisje als de jongen zijn vervangen.

Vakmanschap

Alfred van Wilgenburg, zelf opgeleid als beeldhouwer, nam de beelden onder handen. Zijn Zaltbommelse bedrijf is gespecialiseerd in de restauratie van sculpturen van verschillende steensoorten. "Ik ben er een jaar geleden aan begonnen", vertelt hij. "Het kalksteen was kwetsbaar en erg verweerd. De prognose was dat het alleen maar erger kon worden."

In nauw overleg met het Instituut Collectie Nederland en Bureau Monumentenzorg Amsterdam besloot het stadsdeel twee figuren door een sterker materiaal te vervangen. Dat materiaal, het zogenaamde Jahn-mortel, zorgt ervoor dat het totaalbeeld van de brug zoals Krop het ontwierp, behouden blijft. Ook blijft in de replica's, gemaakt met een mal, de verwering van de originele beelden herkenbaar. De voegen tussen de verschillende delen van de beelden kleuren nog na. "Helemaal nieuw maken zou geschiedvervalsing zijn", legt Van Wilgenburg uit. "We hebben geprobeerd een natuurgetrouwe uitstraling te creëren."