Gemeente Dongen


Zorgen over kwaliteit Regiotaxi

Direct na de carnavalsweek heeft er spoedoverleg plaats tussen bestuurders van de Stuurgroep Regiotaxi Midden-Brabant, het Servicepunt Regiotaxi en PZN. Aanleiding is de forse klachtenstroom die gemeenten hebben ontvangen sinds de start van het nieuwe contract met PZN op 1 januari 2008.

Op initiatief van de Tilburgse wethouder mevr. E. Aarts is er vorige week een eerste kritische sessie geweest met PZN. De portefeuillehouders verkeer en vervoer van de gemeenten Tilburg, Dongen, Loon op Zand, Gilze-Rijen, Oisterwijk, Goirle, Hilvarenbeek en Waalwijk spraken daarbij hun grote onvrede uit en stelden zich op hetzelfde standpunt. In de tweede sessie wordt van Personen- en Zorgvervoer Nederland (PZN) een duidelijk plan van aanpak verwacht.

Regiotaxi bij het Tweesteden Ziekenhuis in Tilburg

Boetes
"Wij zijn zeer verontrust over de gang van zaken bij PZN", aldus wethouder A. Stoop van Dongen die optrad als gastheer en voorzitter. "Vanaf 1 februari moet het absoluut beter. We zullen niet schromen gebruik te maken van de bonus-malusregeling die in het vervoerscontract is opgenomen. Dat betekent dat we boetes gaan opleggen als PZN niet voldoet aan alle contracteisen."

Klachten
De klachten die bij de gemeenten binnenkomen over PZN zijn divers. Zo klagen veel mensen dat ze de nieuwe Regiotaxi-pas niet (tijdig) hebben ontvangen. De telefooncentrale van PZN (zowel ritmelding als klantenservice) is slecht bereikbaar. Bij het ophalen en terugbrengen is sprake van lange wachttijden, waardoor gebruikers soms in kou of regen moeten wachten. Rolstoelgebruikers maken melding van het feit dat ze niet vervoerd konden worden omdat een personentaxi kwam voorrijden in plaats van een aangepaste taxibus.

Actie
"Wij vinden dat PZN te laconiek omgaat met de vele klachten. Vandaar dat wij in actie komen", aldus A. Stoop, de voorzitter van de stuurgroep regiotaxi Midden-Brabant.