Time : 12:29:14
Date : 04 February 2008
Sender Name: Delhaize Group

EEN EVENWICHTIG ONTBIJT VOOR 140 JONGEREN IN SINT-JANS-MOLENBEEK

Unieke kans voor jongeren om het in tafeltennis op te nemen tegen onze beste tafeltennisser aller tijden Jean-Michel Saive

Regelmatig sporten, evenwichtig eten en gezond leven zijn noodzakelijk voor een aangenaam leven. Ondanks alle boodschappen die gericht zijn aan jongeren, blijft het moeilijk om de levensgewoonten te veranderen, of het nu door een tekort aan informatie of tijd is, of door een gebrek aan wilskracht.

Delhaize België, de Olympic Health Foundation (een initiatief van het Belgisch Olympisch en Interfederaal Comité vzw) en de gemeente Sint-Jans-Molenbeek hebben besloten om deze "gezondheidsboodschap" in de gemeente Sint-Jans-Molenbeek te verspreiden, meer bepaald naar de jeugd.

Op dinsdag 5 februari 2008 worden 140 jonge Molenbeekenaars tussen 12 en 16 jaar uitgenodigd voor een evenwichtig ontbijt. Aansluitend krijgen ze de kans om onze beste Belgische tafeltennisser allertijden Jean-Michel Saive te ontmoeten en om zijn indrukwekkende sportcarrière te bewonderen: 130 medailles, vijf deelnames aan de Olympische Spelen (Seoul, Barcelona, Atlanta, Sydney en Athene) en in 1994 en 1996 werd hij verkozen tot beste speler ter wereld. De jongeren krijgen de kans het voor één keer op te nemen tegen Jean-Michel Saive. Op die manier willen Delhaize België, de Olympic Health Foundation en de gemeente Sint-Jans-Molenbeek de jongeren een paar kernboodschappen meegeven rond gezondheid en tegelijk een sportieve voormiddag bezorgen.

Hoe is een evenwichtig ontbijt samengesteld?

Een goed ontbijt staat voor een evenwichtig en gevarieerd ontbijt. Voor de samenstelling ervan kunnen we een beroep doen op de voedingsdriehoek die weergeeft wat we elke dag nodig hebben om gezond te blijven.


- drank omdat 1,5 l vocht per dag onmisbaar is voor ons lichaam: koffie, thee, melk, water, ongezoet vruchtensap.

- een graanproduct dat zorgt voor de broodnodige energie, vitaminen en mineralen. Brood staat voor heel wat variatie in smaak, soorten en vormen zodat iedereen hierin ongetwijfeld zijn gading kan vinden; we kiezen bij voorkeur bruine of volkoren broodsoorten omdat zij meer vezels bevatten; een sneetje brood met toespijs kan voor de variatie worden vervangen door een kommetje ontbijtgranen met melk of yoghurt.


- een stuk (seizoens)fruit als geheel of als beleg, of een glas ongezoet fruitsap zijn goed voor een gezonde portie vezels en vitaminen; in de zomer kunnen ook schijfjes komkommer of tomaat en radijsjes heerlijk smaken op een ontbijtboterham.

- een zuivelproduct (melk, yoghurt, kaas) mag 's morgens niet ontbreken als we weten dat we dagelijks 3 à 4 glazen melk of zuivelproduct en 1 à 2 sneetjes kaas nodig hebben om in onze strijd tegen osteoporose, onze dagelijkse calciumbehoefte te dekken. Magere en halfvolle zuivelproducten bevatten evenveel calcium als de volle varianten. Een sneetje kaas als toespijs kan voor de variatie worden vervangen door een sneetje magere vleeswaren en af en toe een eitje. Onthouden we ten slotte dat niet zozeer het brood dik maakt, maar wel het gebruik van te veel beleg op het brood. Een stuk fruit of een melkdrank kunnen ook als 10-uurtje het ontbijt uitstekend aanvullen.
- Een mespuntje vetstof op het brood is in het algemeen aanvaardbaar omwille van de aanbreng van vetoplosbare vitaminen (vooral A en D) en essentiële vetzuren.

Zoete toespijs zoals confituur, choco, siroop en honing zijn in de voedingsdriehoek opgenomen in de restgroep. Dat betekent dat men deze lekkernijen niet nodig heeft om de voeding evenwichtig te maken, maar omdat ze gewoon lekker zijn mogen ze met mate en per gelegenheid naast een hartige toespijs gebruikt worden.

Een beetje geschiedenis... Delhaize is in Molenbeek gevestigd sinds 1880

Delhaize België heeft dit initiatief genomen in het kader van haar 140ste verjaardag in 2007. De onderneming heeft ervoor gekozen zich te richten tot de jongeren van de gemeente Molenbeek omdat haar hoofdzetel er gevestigd is. In 1880 steunt Delhaize De Leeuw op een hondertal verkooppunten, bijhuizen en concessiehouders. Er is nood aan een locatie en een infrastructuur die aangepast zijn aan de expansie van de onderneming. Deze koopt een terrein in Molenbeek, toen nog op het platteland maar vlakbij het nieuwe Weststation, dat in 1872 was ingehuldigd toen het spoor in volle ontwikkeling was. De gebouwen zijn opgetrokken tussen 1880 en 1883 en het grootste deel bestaat vandaag nog altijd.

Over Delhaize België

Eind 2007 bestond het verkoopnetwerk Delhaize België uit 738 winkels, waarvan 699 in België, 34 in Groothertogdom Luxemburg, 4 in Nordrhein-Westfalen (Duitsland) en 1 in Frankrijk. Met haar verschillende winkelformules (supermarkten Delhaize, AD Delhaize, City Delhaize, Proxy Delhaize, Shop'n Go en Tom&Co) realiseerde Delhaize België in 2007 een omzet van 4,4 miljard euro. In 2006 had Delhaize een marktaandeel in België van 26,1%*. De onderneming telt 18.000 medewerkers.
Delhaize België maakt deel uit van de Delhaize Groep, die actief is in 8 landen op 3 continenten. Eind 2007 bestond het verkoopsnetwerk van Delhaize Groep uit meer dan 2.550 winkels. De groep stelt 138.000 mensen te werk.


* Bron: AC Nielsen

EEN EVENWICHTIG ONTBIJT VOOR 140 JONGEREN IN SINT-JANS-MOLENBEEK op dinsdag 5 februari 2008 om 09u in de gemeentelijke feestzaal "Sippelberg" - Sippelberglaan 1 te 1080 Brussel
(metrostation "Ossegem")
timing : 09u: ontbijt / 10u-12u: introductie en tafeltennis met Jean-Michel Saive

Persinformatie

Delhaize
Katrien Verbeke
Communication Specialist
Tel. 02/412 82 39
Kverbeke@delhaize.be

Olympic Health Foundation
Luc Rampaer
Communicatieverantwoordelijke
02/474 51 50
l.rampaer@olympic.be

Sint-Jans-Molenbeek
Virginie Pochet
Communicatiedienst
02/412 36 98
vpochet@molenbeek.irisnet.be

Link to Press Release - NL Link to Press Release - FR