Persbericht

Gebrek aan mankracht grootste hindernis voor innovatie

~ onderzoek Celerant Consulting: innovatie steeds belangrijker in bedrijfsstrategie ~

Amsterdam/ Brussel, 5 februari 2008 - Een meerderheid van de organisaties in de chemische industrie heeft niet genoeg mensen beschikbaar om innovatie mogelijk te maken. Tegelijkertijd gaven zij aan dat innovatie wel een steeds belangrijker onderdeel wordt van hun bedrijfsstrategie. Deze tegenstelling is één van de uitkomsten van onderzoek dat in opdracht van Celerant Consulting, een wereldwijd management adviesbureau, is uitgevoerd door ICIS Chemical Business. Het onderzoek spitst zich toe op het belang van innovatie en hoe effectief ondernemingen zijn in de implementatie van innovatie in de organisatie.

De belangrijkste reden om te innoveren is de ontwikkeling van nieuwe producten om nieuwe markten te betreden of om te blijven concurreren op bestaande markten. Andere redenen zijn het verbeteren van bestaande producten en procesontwikkeling ten behoeve van kostenreductie. Wanneer gevraagd werd naar welke groep de belangrijkste innovatieve ideeën geeft, werden de externe partijen als zeer belangrijk benoemd. Met name klanten (74%) en partners (55%) zijn belangrijk.

Een ander aspect van het onderzoek beschrijft de struikelblokken die organisaties uit de chemische industrie tegenkomen. Hoewel ruim eenderde van de organisaties een business unit heeft die speciaal is ingericht op het stimuleren van innovatie en het ontwikkelen van nieuwe ideeën, lopen veel organisaties nog tegen obstakels aan. Obstakels voor het leveren van succesvolle innovatieprojecten liggen onder andere in het gebrek aan (getalenteerde) mankracht. 44 procent van de ondervraagden zegt te weinig mensen in te kunnen zetten in een innovatieproject. Daarnaast geeft een deel van de respondenten aan dat de oorzaak van een falend innovatieproject ligt aan gebrekkig projectportfoliomanagement of aan een slecht beloningssysteem en daardoor een gebrek aan motivatie. 15 procent stelt dat er een gebrek is aan implementatievaardigheden.

Het blijkt moeilijk te meten wat het effect is van het innovatieproces. De helft van de ondervraagden gaf aan een managementsysteem te hebben om de innovatie-effectiviteit te meten. Daarbij kijken de meesten (70%) naar de overall Return on Investment (ROI) als meetinstrument. Respondenten kijken ook naar het aantal nieuwe producten om innovatie te meten (53%).

"We zien een duidelijk trend dat ook chemische organisaties die voorheen niet veel met innovatie bezig waren, hier nu ook op een meer professionele wijze mee aan de slag gaan", stelt Roger van den Heuvel, Head of Process Europe bij Celerant. "Onze klanten hebben ontzettend veel potentie om innovatie te realiseren, maar in het managen van dergelijke processen valt nog een inhaalslag te maken. Met wat operationele verbeteringen kunnen ze een grote stap vooruit zetten."

"Het onderzoek laat zien dat innovatie belangrijker wordt. Ruim tweederde van de respondenten geeft aan dat zij in de laatste vijf jaar het belang hebben zien toenemen. Toch lopen organisaties op het gebied van innoveren tegen struikelblokken aan", vervolgt Van den Heuvel. "Het probleem ligt niet in de wil van de organisatie om te innoveren. Door gebrek aan goed personeel of goede randvoorwaarden blijft innovatie achter. Uiteindelijk komt het erop neer om alles goed op een rij te krijgen: de ideeën, wensen van de klant, de integratie van R&D met sales en marketing, effectieve samenwerking en het nauw volgen van richtlijnen en procedures."

(526 woorden)

BERICHT VOOR DE REDACTIE

Over Celerant
Celerant Consulting (Celerant) is een wereldwijd toonaangevend management adviesbureau, gespecialiseerd in het realiseren van operationele transformatie bij ondernemingen in diverse sectoren.

Celerant helpt toonaangevende bedrijven wereldwijd duurzame verbeteringen zowel boven als onder de streep te realiseren.

In 2006 hielp Celerant zijn klanten voor meer dan 1 miljard dollar aan duurzame resultaten te realiseren. De afgelopen 20 jaar is Celerant uitgegroeid tot het grootste onafhankelijke bureau op het gebied van operationele consultancy, met een omzet van 145 miljoen dollar in 2006.

Meer informatie kunt u vinden op de website, www.celerantconsulting.com

Voor verdere persinformatie kunt u contact opnemen met:

Jelle Zuidema van LEWIS Communicatie
Tel.: +31 (0)40 235 46 00
Fax.: +31 (0)40 235 46 01
E-mail: jellez@lewispr.com
Website: http://www.lewispr.com

Wiebe de Vries van Celerant Consulting
Tel: +31 (0)20 570 54 17
Fax: +31 (0)20 570 54 01
E-mail: wiebe.devries@celerantconsulting.com
Website: http://www.celerant.nl