Ingezonden persbericht


Burgerjaarverslag: burgemeesters negeren Gemeentewet

PERSBERICHT DAADKRACHT B.V.

Nijmegen, dinsdag 5 februari 2008
Burgemeesters nemen het niet zo nauw met de Gemeentewet: ruim 8 op de 10 voldoen niet aan de minimale eisen die deze wet stelt aan burgerjaarverslagen. Veel burgemeesters berichten hierin over het aantal loketbezoekers, telefonische oproepen en/of bezoekers van een participatieavond, maar over de wettelijk verplichte onderdelen 'kwaliteit van de dienstverlening en burgerparticipatie' rapporteren ze veelal niet.

Dit blijkt uit een onderzoek onder 53 gemeenten uitgevoerd door bestuurskundig adviesbureau Daadkracht uit Nijmegen. Daadkracht onderzocht de inhoud van burgerjaarverslagen van 53 gemeenten en vroeg in een online onderzoek inwoners van deze gemeenten naar hun mening over het burgerjaarverslag.

Kwaliteit dienstverlening wordt niet gemeten
Sinds 2002 verplicht de Gemeentewet burgemeesters jaarlijks een burgerjaarverslag op te stellen. Dit moet de relatie tussen het gemeentebestuur en burgers versterken. In het verslag dient de burgemeester minimaal te rapporteren over de kwaliteit van de gemeentelijke dienstverlening en de kwaliteit van de toepassing van procedures rondom burgerparticipatie.


- Slechts 17% van de burgerjaarverslagen voldoet aan deze minimale eisen.
- In 57% van de onderzochte burgerjaarverslagen is geen informatie over de kwaliteit van de gemeentelijke dienstverlening te vinden.

Daadkracht stelt dat deze informatie vooral ontbreekt doordat gemeenten niet meten of burgers wel tevreden zijn over de door de gemeente geleverde diensten.


- 70% van de burgerjaarverslagen bevat geen informatie over de kwaliteit van procedures op het vlak van burgerparticipatie.

Volgens Daadkracht is deze informatie te verkrijgen door een onderzoek te houden onder burgers over de uitkomsten van inspraak en participatie.

Burgers kiezen voor kort en bondig
Van de 1.112 burgers die aan het online onderzoek hebben deelgenomen kent 55% het burgerjaarverslag. Gemiddeld geven burgers het burgerjaarverslag een 6,5 als rapportcijfer. Van de burgers kwalificeert 68% het burgerjaarverslag als een goed middel om te worden geïnformeerd over de kwaliteit van gemeentelijke dienstverlening en burgerparticipatie. Burgers die het geen goed middel vinden, geven als voornaamste redenen dat het burgerjaarverslag niet breed bekend is, ambtelijk geschreven is en slechts een selectie maakt van belangrijke gebeurtenissen. Het minst interessant vinden de ondervraagde burgers de informatie over jubilea en afhandeling van bezwaarschriften en klachten. Burgers geven de voorkeur aan een kort en bondig burgerjaarverslag voorzien van duidelijke tabellen.

Over het onderzoek
Daadkracht voerde het onderzoek uit van september 2007 tot en met januari 2008. Het is ruwweg te verdelen in twee onderdelen:

Onderzoek naar inhoud burgerjaarverslagen: Daadkracht heeft 53 burgerjaarverslagen inhoudelijk geanalyseerd aan de hand van een checklist. Deze checklist bevat de hoofdcategorieën kwaliteit van gemeentelijke dienstverlening en burgerparticipatie. De gemeentelijke dienstverlening is ingedeeld in vier onderdelen: loket, schriftelijk, telefonisch en digitaal. Burgerparticipatie is te onderscheiden in verschillende niveaus: informeren, raadplegen, adviseren, coproduceren en meebeslissen. De checklist bestaat uit 11 hoofdvragen en diverse subvragen. Online onderzoek: Daadkracht heeft in een online onderzoek aan burgers gevraagd wat zij van de inhoud en de vorm van het burgerjaarverslag vonden. De vragen zijn opgesteld naar aanleiding van de inhoudelijke analyse en literatuuronderzoek.

NOOT VOOR DE REDACTIE /