Gemeente Arcen en Velden


Informatie voor gemeenteraad Arcen en Velden

Antwoorden op de vragen en wensen van de gemeenteraad Arcen en Velden Deze beantwoording is opgesteld door het college van B & W in de geest van de visie van de gemeenteraad.


· Realisering van het project Gebiedsontwikkeling dient ongewijzigd plaats te vinden.

Wij hebben op hoofdlijnen kennis genomen van dit voor Arcen, Lomm en Velden essentiële project en de gemeentelijke besluitvorming daarover. Afspraken die de gemeente heeft gemaakt met maatschappelijke partners worden uiteraard door onze gemeente gerespecteerd. Wanneer er duidlelijkheid is over de standpunten m.b.t. fusie, zal de gemeente Horst aan de Maas, vooruitlopend op de fusie, al haar ondersteuning aanbieden ten behoeve van het realiseren van dit project.

· Hoe ziet de raad van de fusiegemeente de samenwerking tot nu toe met onze gemeente? Wij zijn content met de wijze waarop wij samenwerken. Er is geen sprake van een `meerwaardigheidsgevoel', maar er wordt op een open, constructieve en collegiale wijze kennis gedeeld in het belang van de burger.

· Hoe ziet de raad van de fusiegemeente de periode tot de fusie. Waarom vinden zij, dat Arcen en Velden bij haar gemeente past? Kan er al zo veel mogelijk toegewerkt worden naar een fusie voor de formele fusiedatum?
Na bekendmaking van de fusiepartner, zal de gemeente zo snel mogelijk met uw gemeente een stuurgroep en projectgroep inrichten die de fusie gaat voorbereiden. In die fase zal ook al zo veel als mogelijk worden samengewerkt. De gemeente Horst aan de Maas heeft hier al de nodige ervaringen mee opgedaan bij de fusie van de gemeenten Horst, Grubbenvorst en Broekhuizen. Dit is voor alle betrokkenen een prettig proces gebleken.
· Wat zou de raad van de fusiegemeente willen doen in de gemeente Arcen en Velden na de fusiedatum?

· Zijn er volgens de raad van de fusiegemeente na de fusie extra maatregelen nodig om behoud van het eigen karakter van de gemeente Arcen en Velden te waarborgen? De gemeente Horst aan de Maas kent de speerpunten van de gemeente Arcen en Velden: leefbaarheid van de drie kernen, toerisme & recreatie als economische drager, een robuuste agrarische sector, MKB, industrie en nijverheid, een krachtig verenigingsleven, een klantgerichte efficiënte en effectieve overheid en een optimale inbreng in de regio Venlo. Deze speerpunten vallen samen met de speerpunten van Horst aan de Maas. De werkwijze van Horst aan de Maas gaat uit van het eigen karakter van de dorpen. Na de fusie zal bekeken worden hoe het beste van twee werelden verenigd worden.
· Hoe ziet het dienstverleningsmodel er uit in de gemeente Arcen en Velden na de fusie voor burgers, verenigings- en bedrijfsleven?
· Kan de service aan de Burger bij uw Gemeente gegarandeerd worden door het behouden van een balie functie burgers?

Burgerloket
Wij stellen ons voor om voor de fysieke dienstverlening in Arcen en Velden een soort Wilhelminaplein 6 / Postbus 6005 / 5960 AA Horst / tel. 0(77) 477 97 77 / fax (077)477 97 50

vervolg Informatie voor gemeenteraad Arcen en Velden

`gemeentewinkel' open te stellen voor informatie, advies en afhandeling van een aantal zaken. Daarnaast wordt gewerkt aan een digitaal loket waarbij de gemeente 24 uur per dag bereikbaar is. Via het opvragen van diensten en het downloaden van formulieren zal deze dienstverlening steeds verder worden uitgebreid tot een volwaardig E-loket. Hieruit kan de dienstverlening dan plaats- en tijdonafhankelijk plaatsvinden. Steeds meer inwoners zullen hun zaken op een door hen gewenst tijdstip met de gemeente willen regelen.

· Internet: 24 uur per dag 7 dagen per week overal;
· Callcenter: telefonische vragen. Plaats waar is niet relevant. 5 dagen per week van 8.30 uur tot 17.00 uur

· Fysieke balie: Locatie Horst aan de Maas, maar vooralsnog ook Arcen en Velden. De tijd en het nieuwe gemeentebestuur zal aan moeten geven hoe men e.e.a. wil. Klantgerichtheid op maat
De afdeling vergunningen is in de organisatie een eerste aanspreekpunt voor en belast met een brede vergunning- en dienstverlening aan burgers en bedrijfsleven op velerlei gebied. Daarbij is een integrale aanpak van uit de "klantgerichtheid op maat gedacht" leidend. Afhankelijk van de vraag kan de aanvrager terecht bij consulenten of seniorconsulenten die de aanvrager door het gehele traject van dienstverlening leiden.
Accountmanagement.
Gemeente Horst aan de Maas hecht er aan om, naast een adequaat vergunningensysteem, in een zo vroeg mogelijk stadium met ondernemers aan tafel te zitten. Niet alleen om te horen waar de ontwikkelingen van het specifieke bedrijf liggen maar vooral ook om trends waar te nemen waar we als gemeente op in zouden moeten spelen.
Om dit op een goede manier vorm te geven is er voor gekozen om een knip te maken tussen de contacten over vergunningverlening en de contacten over de ontwikkelingen in de bredere markt. Daar waar de consulenten van vergunningen de contacten hebben over de vergunningprocessen heeft de accountmanager bedrijven de contacten over de brede economische ontwikkelingen. Het betreft een volledig nieuwe functie die in 2008 structureel ingevuld wordt. De afgelopen 1,5 jaar heeft er een pilot gedraaid voor het centrum van Horst. De accountmanager (toen genaamd centrummanager) heeft gedurende deze periode gezorgd voor draagvlak, een eenduidige communicatie en een boost in het creatief meedenken van ondernemers voor het opwaarderen van het centrum. Deze pilot is afgerond, in die zin dat het centrummanagement nu zelfstandig door de ondernemers vorm gegeven gaat worden. De volgende groep van ondernemers die benaderd gaat worden zijn onze ondernemers die actief zijn in de branche het belangrijke speerpunt Recreatie en Toerisme. Daarnaast zullen ook de agribusiness en de industriële ondernemers bezocht gaan worden. Door deze vroege contacten kunnen we als gemeente bij beleidsvorming prima anticiperen op veranderingen in de economie.
Het is een functie `zonder bureau'. Een functie waarbij de accountmanager niet schrijft maar luistert , waarneemt en de toekomstvisie van de ondernemers en trends terugkoppelt naar bestuur en projectmanagers in het gemeentehuis, die daar vervolgens actief mee aan de slag gaan.


· Hoe ziet de raad van de fusiegemeente de communicatie met de raad van Arcen en Velden na 1 april 2008?
Beleidsmatig kunnen wij wat dit betreft ondermeer terugvallen op de ervaring die wij hebben met de samenwerking met de gemeente Sevenum (Pact van America). Bij beleidsnota's worden ambtenaren voortaan gevraagd in hoeverre hun voorstel relatie heeft tot de samenwerking met de gemeente Sevenum en in hoeverre afstemming heeft plaatsgevonden.

De communicatie met de raad van Arcen en Velden na 1 april 2008 zal op een open, transparante manier plaatsvinden, conform de wijze zoals die in Horst aan de Maas wordt toegepast. Directe
---

vervolg Informatie voor gemeenteraad Arcen en Velden

lijnen en adequate informatievoorziening. Technisch zou dit kunnen plaatsvinden d.m.v. de website en het aansluiten van de raadsleden van Arcen en Velden op ons informatiesysteem. Dit. kan worden ingevuld al naar gelang de behoefte van de raad van Arcen en Velden.


· Welk deel van de extra door de provincie toegezegde middelen (2 mio) zou de raad van de fusiegemeente willen besteden aan doelen in de huidige gemeente Arcen en Velden? Een nadere afweging zal gemeenschappelijk gemaakt moeten worden. Eerst moet er duidelijkheid zijn over het bedrag en uiteraard zal dit ten goede moeten komen aan zaken die direct met de fusie te maken hebben.

· Hoe oordeelt de raad van de fusiegemeente over haar eigen binnengemeentelijke decentralisatie (wijkoverleggen, dorpsraden, ...)? De gemeente Horst aan de Maas kent in deze een lange traditie. Al onze dorpen hebben een dorpsraad en binnen de hoofdkern Horst zijn naast de dorpsraad nog drie wijkcomite's actief. In 2001 bij de fusie met de gemeenten Grubbenvorst en Broekhuizen zijn ook in deze dorpen dorpsraden actief geworden. Onzerzijds is met de dorpsraden afgesproken twee keer per jaar met elkaar in overleg te gaan. Wij doen dat net voor de behandeling van de 1e en de 2e bestuursrapportage aan de raad. Dit overleg wordt door ons als bijzonder zinvol ervaren. Het biedt ons als raad de mogelijkheid om in gesprek te gaan met de inwoners over de zaken die spelen binnen de afzonderlijke dorpen.
Bovendien kennen we als raad wat wij noemen raadsinformatiebijeenkomsten. Tijdens deze informatiebijeenkomsten gaan we in overleg met allerlei maatschappelijke organisaties over een bepaald onderwerp. Medio 2007 hebben wij als raad ook het initiatief genomen om te komen tot de benoeming van wat wij noemen jongerenambassadeurs. Een 6-tal jongeren hebben wij bereid gevonden om met ons in gesprek te gaan over onderwerpen waar de jeugd bij betrokken hoort te worden.

· Hoe weegt de raad de belangen van industrie- en agrarische ondernemingen af tegenover de verandering van leefmilieu van de bevolking? Horst aan de Maas ontwikkelt op dit moment een nieuw Masterplan waarmee wordt beoogd een evenwicht te vinden tussen de verschillende belangen. Omgevingskwaliteit en leefklimaat zijn daarbij belangrijke afwegingscriteria.

Vestigingsklimaat voor bedrijven en inwoners moet in elkaars verlengde liggen en wordt steeds meer synoniem. Wat voor de inwoners goed is, is ook voor de bedrijven goed. Omgevingskwaliteit wordt ook getoetst aan het belang voor recreatie en toerisme die als economische sector steeds belangrijker wordt.
Horst aan de Maas staat dus voor een goed woon- en werkklimaat in en rondom alle woonkernen. Zij zal daarom dusdanige randvoorwaarden stellen dat eventuele negatieve gevolgen voor de inwoners tot een minimum beperkt worden.
Horst aan de Maas vindt overigens wel dat belangrijke sectoren binnen haar grondgebied, binnen bepaalde randvoorwaarden, ontwikkelingsruimte moeten hebben. In de voorbereiding van besluitvorming over ruimtelijke ontwikkelingen zal altijd open en transparant overleg gevoerd worden met betrokkenen in en rond de woonkernen van de gemeente. Het resultaat van dit overleg speelt nadrukkelijk een rol in de uiteindelijke standpuntbepaling.


---

vervolg Informatie voor gemeenteraad Arcen en Velden


· Diagrammen in taartvorm, van zowel Arcen en Velden, Horst aan de Maas als Venlo, welke in grote lijnen de inkomsten en uitgaven van de drie gemeentes laten zien.
· Vergelijking op inwoner niveau aan de hand van de diverse begrotingen, dus een soort van kengetallen. Wat geeft gemeente A per inwoner jaarlijks uit aan ...., hoe ligt dit bij B en C.
Zie bijlage

· Vergelijking van de subsidieregelingen van de drie gemeenten. Horst aan de Maas kent budgetsubsidies voor professionele instellingen. Subsidies worden verstrekt op basis van doelen en productafspraken vooraf. Budgetsubsidies worden altijd afgerekend. Verenigingen krijgen stimuleringssubsidies voor vier jaar, op basis van hun activiteiten. De gemeente stelt daaraan enkele heldere kwaliteitseisen, die in een toetsingskader zijn omschreven. Deze subsidie is niet gerelateerd aan kosten en uitgaven. De verenigingen kunnen het naar eigen inzicht besteden. Stimuleringssubsidies worden niet afgerekend. De procedure is heel regellicht gemaakt, verenigingen hebben er weinig werk aan en alle onderdelen zijn transparant. Men kan in de meeste gevallen vooraf zelf uitrekenen hoe hoog de subsidie zal zijn.
Horst aan de Maas kent verder nog projectsubsidies (eenmalig)en investeringssubsidies. De laatste vergen altijd maatwerk in een apart raadstraject.
· Hoe is de zeggenschap van iedere kern gewaarborgd en/of geregeld na de fusie bij zowel Venlo als Horst aan de Maas?
In Horst aan de Maas is het fenomeen dorpsraden geregeld in de verordening op de dorpsraden. Deze verordening geeft aan in welke gevallen wij als gemeente in ieder geval verplicht zijn advies in te winnen van een dorpsraad en welke procedure dit advies dient te volgen. Daarnaast is in de verordening vastgelegd dat de dorpsraden jaarlijks kunnen beschikken over wat wij noemen prioriteitsgelden. Per dorpsraad gaat het hierbij om een structureel bedrag van 9000,-- waarbij de afspraak geldt dat gelden die in enig jaar niet besteed worden over gaan naar een volgend jaar. In de praktijk heeft er uiteraard over veel meer zaken overleg plaats. Jaarlijks ontvangt het college bijna 500 vragen van de diverse dorpsraden. Twee medewerkers zijn bijna fulltime bezig met het afhandelen van deze vragen en het versterken van de communicatie tussen dorpsraden en gemeente. Daarbij is elke dorpsraad even belangrijk. In 2006 zijn de dorpsraden met financiële steun van de gemeente aan de slag gegaan met het opstellen van een dorpsontwikkelingsvisie en een dorpsontwikkelingsprogramma. De visie is het beeld van de bewoners van het dorp over ongeveer 15 jaar. Het programma omvat 4 of 5 concrete actiepunten uit de visie waarmee de dorpsraad de komende jaren aan de slag wil. Over het programma heeft overleg plaats met het college waarbij afspraken worden gemaakt over haalbaarheid, uitvoering, fasering in de tijd enz. enz.
· Het Masterplan, "Dit nemen ze ons niet meer af" Welke garanties hebben we dat dit ook daadwerkelijk zo is.
We willen lopende het fusieproces de diverse Masterplannen zoveel mogelijk op elkaar afstemmen.
De burger en maatschappelijke groeperingen moeten uit kunnen gaan van een betrouwbare overheid, voor en na een fusie. Dat betekent dat de gefuseerde gemeenten de afspraken overneemt van de gemeenten voor de fusie. Dit geldt ook voor het Masterplan.
---

vervolg Informatie voor gemeenteraad Arcen en Velden


· Wat vindt u van dorpsraden met korte lijnen naar gemeente? Wij ervaren de korte lijnen die wij hebben met onze dorpsraden als belangrijk en werkbaar. De organisatie heeft een vast aanspreekpunt (relatiebeheerder dorpsraden) voor dorpsraden waar jaarlijks bijna 500 vragen binnenkomen. Vragen worden hier verduidelijkt, intern uitgezet en op voortgang bewaakt. Doordat de verslagen van de overleggen gevolgd worden is het ook mogelijk om signalen vroegtijdig uit te zetten binnen de organisatie. Uit onze overleggen met de dorpsraden krijgen wij het signaal terug dat dit erg op prijs gesteld wordt. Ons college gaat een maal per jaar op bezoek bij de afzonderlijke dorpsraden. Op basis van een zorgvuldig voorbereide agenda, komen de hoofdzaken die in de kern spelen aan bod. Zoals reeds vermeld zijn ook de lijnen naar de raad kort. Tweemaal per jaar spreken wij direct met de gezamenlijke vertegenwoordigers van alle dorpsraden.
· Acht u decentralisering van politie i.v.m. verplaatsen van criminaliteit naar buitengebied zinvol?
De politie is centraal georganiseerd. We hebben een landelijke politie-organisatie, waarbij voor Limburg-noord er één politiekorps functioneert met een eigen beleidsplan. In het district Venray wordt er in overleg met de gemeenteraad, de dorpsraden, de maatschappelijke partners en de gebiedsmentoren een beleidsplan opgesteld, waarin de accenten die in deze regio spelen, worden meegenomen. Het functioneren van de gebiedsmentoren is belangrijk. Zij zijn verantwoordelijk voor bepaalde gebieden (dorpen en buitengebied) en kunnen in het uitoefenen van toezicht ook prioriteiten stellen in de eigen politie-organisatie. Vragen die hierover leven in de dorpen komen veelvuldig aan de orde in het structurele overleg tussen dorpsraden en college/gemeenteraad.


· Op welke manier wilt u zich bijzonder richten op de Parel van de Maasduinen lees ook Noord-Limburg en specifiek het toeristische dorp Arcen? Arcen en Velden is net als Horst aan de Maas een gemeente met kleine kernen met ieder hun eigen identiteit en bijzondere kwaliteit.
In Arcen en Velden zijn de agrarische sector en het toerisme belangrijke pijlers van de economie. Hier liggen veel kansen voor samenwerking met Horst aan de Maas en versterking van elkaars kwaliteiten.
De Maas is een belangrijk ruimtelijk structurerend element voor beide gemeenten. Op het gebied van veiligheid en de ontwikkeling van toerisme in combinatie met de geplande hoogwatergeulen hebben de gemeenten gelijkgestemde belangen.
Het zou bovendien geweldig zijn om de Peel en de Maasduinen met elkaar te verbinden. De nieuwe gemeente zou daarmee als belangrijk "unique selling point" twee nationale parken binnen zijn grenzen hebben.
Horst aan de Maas is mede trekker van de verdere ontwikkeling van Noord-Limburg als toeristische regio. Toerisme dient tot een volwaardige en volwassen sector uit te groeien. Hiervoor moet nog wel het een en ander gebeuren. Arcen is met haar eigen specifieke kwaliteiten een van de concentratiepunten van het toerisme in Noord Limburg en dient zeker verder te worden versterkt.
Samen met Arcen en Velden zal de nieuwe gemeente ongetwijfeld voldoende massa hebben om daadwerkelijk ontwikkelingen te sturen.
Horst aan de Maas gebruikt overigens jaarlijks een substantieel deel van de inkomsten uit de toeristenbelasting voor investeringen in de sector.
---

vervolg Informatie voor gemeenteraad Arcen en Velden


· Wat is uw toeristische visie?
Recreatie en Toerisme is één van de drie speerpunten van Horst aan de Maas. Ook in het nieuwe Masterplan zal deze pijler uiteraard terugkomen.
Horst aan de Maas wil vooral behouden wat er is op gebied van verblijfsrecreatie en overige voorzieningen en zal daarvoor telkens de benodigde randvoorwaarden scheppen. Randvoorwaarden die in overleg met de sector tot stand zijn gekomen (nieuw Beleidskader) De grote recreatieparken in zowel Arcen en Velden en Horst aan de Maas zijn een economische factor van betekenis in Noord Limburg. Daarnaast is er een divers aanbod van grotere en kleinschalige verblijfsrecreatieve voorzieningen.
Samenvoeging van de toeristische gebieden betekent een belangrijke versterking van het totale aanbod, dat zelfs grensoverschrijdend kan worden doorgetrokken. Diversiteit en kwaliteit zijn belangrijk voor verblijfsrecreatie in het algemeen. Gezien de krachtenbundeling tussen Arcen en Velden, Sevenum en Horst aan de Maas wordt de nieuwe gemeente dé regievoerder voor het toeristische beleid voor de totale regio. Horst aan de Maas wil nieuwe ontwikkelingen tot stand brengen door a. het aantrekken van nieuwe doelgroepen en
b. het aanboren van nieuwe markten door ondernemers te stimuleren. Hiertoe is het beleidskader ook ingericht. Verblijfsrecreatie is belangrijk maar een goed aanbod van dagrecreatie is daarvoor onontbeerlijk.
Horst aan de Maas wil de lokale en regionale identiteit bevorderen met nieuwe voorzieningen die daarbij passen. Horst aan de Maas heeft in dat kader ook onderzoek laten verrichten dat breed kan worden toegepast.
De sector zelf zal verder professionaliseren en overheden en bedrijfsleven zullen zich in Noord Limburg gezamenlijk sterk maken voor het toeristische product. De marketing van het gebied dient in de komende jaren professioneel en definitief van de grond te komen.
Met de gemeente Sevenum wordt het gebied de Peelbergen ontwikkeld. Hier is, naast Toverland, nog plaats voor grote kwalitatief hoogwaardige dagattracties.
· Wat is uw visie over behoud van leefbaarheid kleine kernen? Leefbaarheid is een van de speerpunten van beleid binnen onze gemeente naast agribusiness en recreatie en toerisme. Op deze speerpunten hebben wij een coördinator benoemd ener zijn ook financiële middelen beschikbaar om hieraan inhoud te geven. Voor kleine leefbaarheidsprojecten is structureel een bedrag beschikbaar van 125.000,--. Dit bedrag is vooral bedoeld om slagvaardig in te kunnen spelen over allerlei kleinschalige leefbaarheidvraagstukken die zich steeds aandienen. Grotere projecten worden uiteraard meegenomen in de begrotingscyclus. Ons collegeprogramma zegt dat wij streven naar leefbare dorpen en wijken waarbij de wensen van de bewoners centraal staan. Per dorp stellen van de burgers zelf hun dorpsontwikkelingsvisie op. In overleg met het college wordt die visie vertaald in een gezamenlijk gedragen dorp- ontwikkelingsplan voor de middellange termijn. Dat is kernmerkend voor onze visie: wij zien de inwoners van de dorpen als serieuze partners bij het behoud, maar ook de versterking, van hun leefbaarheid.
Gemeenschapshuizen en dorpsraden zijn erg belangrijk. Wij vinden het van belang dat op een goede manier invulling gegeven wordt aan de mogelijkheid tot ontmoeten, tot het nemen van initiatieven en tot het meedenken over de eigen kern (vastgelegd in de nota lokaal sociaal beleid 2005).
In Horst aan de Maas zijn in nagenoeg alle kernen gemeenschapshuizen gerealiseerd. Dankzij de vele gemeenschapsvoorzieningen kent Horst aan de Maas ook een florerend verenigingsleven.
---

vervolg Informatie voor gemeenteraad Arcen en Velden

Inwoners zijn vaak lid van meerdere verenigingen tegelijk. Bekende sport- en culturele coryfeeën hebben hun roots in een van de dorpen van Horst aan de Maas.
· Wat is voor de burger het bedrijfsleven en het maatschappelijke middenveld de toegevoegde waarde indien wij aansluiten bij u? Onze gemeente heeft als inzet open en transparant te zijn. De naam van het huidige collegeprogramma geeft dit ook nadrukkelijk aan: "van binnen naar buiten". Nadrukkelijk wordt contact gezocht met burgers, bedrijfsleven en het maatschappelijke middenveld. Naast veelvuldig overleg met de dorpsraden wordt er ook structureel gesproken met allerlei andere groeperingen zoals de Katholiek bond van ouderen, de horeca, de winkeliersverenigingen, de LLTB, de industriële club Horst, het midden en kleinbedrijf, het gehandicaptenplatform, de cliëntenraad enz. Via allerlei media (gemeentelijke mededelingen, Reindonk, Internet) laten we ook zien welke thema's er spelen. U mag van ons verwachten dat u een partner vindt, die bereid is op basis van gelijkwaardigheid met het maatschappelijke middenveld in gesprek te gaan.
· Ziet u kansen in de toeristische uitbreiding van de Roompot en het belang van een goede infrastructuur ook richting de kern Arcen,en zijn de kansen op een kwalitatieve en snellere realisering groter dan in de huidige situatie? Vanuit de kansenkaarten van de provincie bestaan er zeker mogelijkheden in en rond Arcen binnen de thema's "luxe lust" en "lekker weg". Horst aan de Maas is uiteraard bereid om met de eigenaar/exploitant van Roompot naar mogelijkheden te zoeken om het toeristische product te versterken. De overheid dient hierbij vooral te stimuleren en te faciliteren. Infrastructuur en verbindingen met de lokale ondernemers zijn uiteraard belangrijke aandachtspunten om de spin off van dit soort voorzieningen te optimaliseren. Dit is ook de manier waarop wij nu al samenwerken met het toeristische bedrijfsleven.

· Is het cultuurbeleid van uw gemeente proactief in de brede zin of is er een prioritering van de verschillende onderdelen bv. cultuur en sport? Ons cultuurbeleid is breed: op basis van ons `Toetsingskader subsidieverlening' subsidiëren we muziek-, zang-, dans- en toneelverenigingen. Daarnaast stichtingen op het gebied van lokale historie van de dorpen, volkscultuur, podiumkunst en cultuureducatie. Verder zijn we actief op het gebied van museumbeleid. Jaarlijks komen de lokale musea en historische kringen tweemaal bij elkaar om ervaringen uit te wisselen. Momenteel is er vanuit het museumoverleg een initiatief bezig voor een gezamenlijk museumproject in 2008 rondom een centraal thema, dat de historie van deze gemeente in de schijnwerpers zet. Ten slotte hebben we een tweetal projectenbudgetten waardoor we o.a. bijzondere (eenmalige) culturele projecten een extra financieel steuntje in de rug kunnen geven. Er is binnen het brede cultuurterrein geen verdere prioritering aangebracht.


· Wat zouden jullie als prioriteit stellen als jullie morgen een vrij besteedbare grote investering in onze mooie gemeente Arcen en Velden zouden mogen doen? In de eerste plaats vinden wij belangrijk te horen wat de mensen die er wonen vinden waar de grootste knelpunten liggen. Bij voorkeur zouden wij onze investering daarop willen richten.
· Mogen wij van uw gemeente weten wat de speerpunten van onze huidige gemeente Arcen en Velden zijn,en vinden jullie ook dat deze gewaarborgd dienen te blijven en/of aangepast?
De speerpunten van Arcen en Velden, te weten: leefbaarheid van de drie kernen, toerisme & recreatie als economische drager, een robuuste agrarische sector, MKB, industrie en nijverheid, een krachtig verenigingsleven, een klantgerichte efficiënte en effectieve overheid en een optimale
---

vervolg Informatie voor gemeenteraad Arcen en Velden

inbreng in de regio Venlo zijn ons bekend. Deze speerpunten liggen geheel in lijn met de speerpunten van Horst aan de Maas. Ook het motto van de gemeente Arcen en Velden kuur, natuur en cultuur, past bij de gemeente Horst aan de Maas. Die speerpunten en het eigen karakter en de eigen identiteit van de dorpen Lomm, Arcen en Velden moeten gewaarborgd en versterkt worden.


· Wat is het beleid van uw gemeente t.a.v. gemeenschapshuizen m.b.t. financiële ondersteuning?

· Concurrentie ten opzichte van de commerciële ondernemers? Is er sprake van vercommercialisatie?
Zoals al aangegeven in onze inzet dat ieder dorp moet kunnen beschikken over een eigen gemeenschapshuis. In Horst aan de Maas zijn in nagenoeg alle kernen gemeenschapshuizen gerealiseerd. Het gemeenschapshuis moet in onze optiek het centrale ontmoetingspunt van het dorp zijn. Multifunctioneel gebruik van ruimtes is daarbij wel uitgangspunt. Het initiatief om te komen tot zo'n accommodatie ligt wat ons betreft bij het dorp zelf. Wij vinden het ook erg belangrijk dat bestaande ondernemers en zaalhouders geen schade mogen ondervinden van een nieuwe gemeenschapsaccommodatie. Zij moeten bij de planvorming betrokken worden. Voor wat betreft de hoogte van de gemeentelijke bijdrage in de investeringskosten leveren wij maatwerk. Er wordt geen subsidie verstrekt in de inrichtingskosten. De eigendom en het beheer liggen bij voorkeur in handen van een stichting die geen subsidie ontvangt in de exploitatiekosten. Forse bedragen lenen om de bouw te financieren is naar onze mening geen optie.
· Is er sprake van gezamenlijke inkoop?
Binnen het inkoop- en aanbestedingsbeleid bestaat er de mogelijkheid tot het gezamenlijk inkopen en aanbesteden van diensten, leveringen en werken. Dit wordt met name gestimuleerd als dit voordelen voor alle partijen oplevert.

· Sluitingstijd?
De gemeente Horst aan de Maas kent geen sluitingstijden voor de erkende horecalokaliteiten. Afhankelijk van o.a. de omvang worden voor evenementen wel voorwaarden in de melding/vergunningen opgenomen.
In Horst aan de Maas zijn, in overleg met de Horeca Nederland afdeling Horst aan de Maas en de dorpsraden de sluitingstijden horeca vrijgelaten. Afgesproken is dat deze beleidslijn periodiek wordt geëvalueerd. In het eerste jaar van het loslaten van de sluitingstijden is geconstateerd door de politie dat er vermindering van de overlast plaatsvond. Er is geen massale "uittocht" meer maar het uitgaanspubliek gaat geleidelijk naar huis.
Daarom is deze beleidslijn voortgezet, waarbij de aantekening is gemaakt dat e.e.a. periodiek wordt geëvalueerd.
In de praktijk betekent deze beleidslijn evenwel niet dat alle horecagelegenheden de hele nacht open zijn. De meeste horecagelegenheden sluiten tussen 02.00 en 04.00 uur. De sluitingstijden blijven voortdurend aandacht vragen. Evaluatie vindt periodiek plaats in overleg met de gemeenteraad, de dorpsraden en de Koninklijke Horeca Nederland afdeling Horst aan de Maas.
Onlangs is voorgesteld om de portefeuillehouder welzijn van de gemeente Horst aan de Maas mogelijk als trekker te benoemen voor het regionale project Jeugd en Alcohol. In het kader van dat project wordt ernaar gestreefd om gezamenlijke afspraken te maken rondom sluitingstijden. De gemeente Horst aan de Maas heeft hierin vooralsnog geen vooringenomen standpunt.


---

vervolg Informatie voor gemeenteraad Arcen en Velden


· Wat voor een beleid voert u betreffende de ouderen, bijvoorbeeld de KBO? Ouderen zijn een belangrijke aandachtsgroep binnen diverse beleidsterreinen en projecten. Het beleidsterrein Wonen, Welzijn en Zorg heeft als belangrijkste doelstelling het zo lang mogelijk zelfstandig kunnen blijven wonen in de eigen vertrouwde omgeving van ouderen en zorgvragers. Vanuit dit beleid worden diverse actiepunten met betrekking tot ouderen gerealiseerd. Bijv. het realiseren van levensloopbestendige dagvoorzieningen in alle kernen, het opplussen van wozoco's tot volwaardige woonzorgcomplexen. Ook vanuit volksgezondheid wordt ingezoomd op de doelgroep ouderen. Momenteel loopt er een project voor het opzetten van een "centrum voor gezond leven" waar ouderen terecht kunnen voor een consult, vergelijkbaar met een consultatiebureau. Hier wordt een breed gezondheidsprofiel - ook onderwerpen zoals eenzaamheid, mobiliteit in ­ en rondom de woning gaan gescreend worden - opgesteld en krijgt men adviezen over leefstijl enz.
Ook hebben ouderen extra aandacht in het WMO-beleid en het lokaal sociaal beleid. In het laatste is de bestrijding van eenzaamheid onder ouderen bijvoorbeeld een aandachtspunt.
· Wat is uw subsidiebeleid voor verenigingen: bijdrage per jeugd-seniorlid, bijdrage in zaalhuur, bijdrage bij de buitensport?
Wij werken met stimuleringssubsidies. De stimuleringssubsidie is de `vaste' subsidie aan vrijwilligersorganisaties die voor 4 jaar wordt toegekend voor de activiteiten die een organisatie uitvoert. De gemeente drukt hiermee uit dat ze het belangrijk vindt wat de vereniging doet, en dat het verder aan de vereniging is om zaken financieel op orde te hebben. Dat betekent een stuk minder bureaucratie, zowel voor de aanvragers als voor de gemeente.

De stimuleringssubsidie is dus geen subsidie in de exploitatie en wordt dus ook niet berekend op basis van de kosten die een vereniging maakt (bijv. accommodatiekosten, kosten voor instrumenten). Die keuze is bewust gemaakt. Bij een subsidie op basis van tekorten zouden verenigingen die `zuinig' werken, worden `gestraft' met een lagere subsidie. Bovendien zijn de verenigingen nauwelijks vergelijkbaar; de ene heeft een eigen kantine en daarmee eigen inkomsten, de andere een eigen accommodatie, weer een ander heeft extra kosten voor onderhoud enzovoorts.

Vrijwilligersorganisaties krijgen een vast basisbedrag van 257 plus een bedrag per teleenheid: aantal (jeugd) leden, omvang werkgebied, aantal activiteiten. Daarvoor hebben wij een helder toetsingskader, waarmee men het bedrag zelf ook al uit kan rekenen. De gemiddelde bedragen die worden toegekend zijn even hoog als voorheen, toen het systeem van tekorten subsidiëren nog bestond. Verenigingen zijn tevreden over deze werkwijze.

Aanleg en onderhoud van sportaccommodaties en sportvelden vallen onder verantwoordelijkheid van de gemeente. Daarover bestaan goede afspraken met verenigingen.

Voor meer gedetailleerde informatie hierover kunt u ook terecht op onze website www.horstaandemaas.nl

· Hoe ver bent u in het "WMO-traject", kunt u alles zelf behappen? De gemeente Horst aan de Maas kan dit behappen! Wij hebben onze regierol voortvarend opgepakt. De voorlopige weerslag daarvan is het meerjaren Wmo beleidsplan `Kruispunt Wmo: Wmo beleid gemeente Horst a/d Maas 2008-2010' is in december 2007 vastgesteld. Op uw verzoek heeft uw gemeente deze nota recent toegestuurd gekregen. Hierin zijn voor alle Wmo thema's haalbare doelen en actiepunten opgenomen voor de komende vier jaar. Daarnaast was al een aantal prestatievelden uitgewerkt in (recente) aparte nota's. De Wmo nota verwijst hiernaar en vult aan waar lacunes zijn geconstateerd. Het gaat om: o Nota Jeugdbeleid
o Nota Lokaal Sociaal Beleid (leefbaarheid)
---

vervolg Informatie voor gemeenteraad Arcen en Velden

o Nota mantelzorgbeleid (`Een jas die past') o Nota vrijwilligersbeleid (`Onbetaalbaar voor elkaar') o Kadernota Wmo voorzieningen (verstrekkingenbeleid `oud-Wvg' en hulp bij het huishouden)
Door deze aparte nota's is ieder thema goed onderzocht en uitgewerkt. In iedere nota zijn doelen en concrete actiepunten geformuleerd die al worden uitgevoerd of waarmee we vanaf 2008 van start gaan.
Bij ieder thema wordt in het beleidsplan aandacht besteed aan samenwerking, samenhang en kwaliteit. We doen dit door professionele instellingen in te schakelen voor de uitvoering en door hierin te sturen via budgetsubsidiëring op prestaties.

Ook v.w.b. de individuele verstrekkingen hebben we onze zaken op orde. De meeste aanvragen voor hulpmiddelen (`oud- Wvg') en hulp bij het huishouden handelen we efficiënt af in het gemeentelijke loket. Alleen voor complexe zaken schakelen we het Centrum indicatiestelling zorg (Ciz) in. Informatie, advies en cliëntondersteuning op het brede gebied van wonen, welzijn en zorg moet worden ondergebracht in een gemeentelijk centrum voor informatie en advies. We zijn bezig met de plannen en daarna komt de uitvoering. Bij het samengaan van de gemeenten moeten we ons opnieuw de vraag stellen "wat komt waar" zoals we hebben aangegeven bij "dienstverleningsmodel".

Tot op heden fungeert de Cliëntenraad Horst a/d Maas en Meerlo-Wanssum als adviesorgaan voor ons Wmo beleid. Vanaf medio 2008 komt daar het Wmo platform bij. Het Wmo platform als het gaat om de hoofdlijnen, de Cliëntenraad als het gaat om de uitvoering van de individuele voorzieningen, WWB, WSW en minimabeleid.

· Wat is uw woonvisie, in het bijzonder voor starters, ouderen en mini-WoZoCo's? Recentelijk heeft een uitgebreide woonconsumentenenquête plaatsgevonden in de gemeente Horst aan de Maas. Alle huishoudens en potentiële starters hebben hun wensen kenbaar kunnen maken. Met deze resultaten en in goede dialoog met de politiek, professionals en vertegenwoordigers van belangenorganisaties wordt momenteel druk gewerkt aan het opstellen van een Woonvisie voor de komende pakweg 10 tot 15 jaar, met een uitvoeringsprogramma voor de komende 5 jaar. Besluitvorming wordt in het voorjaar 2008 verwacht.

De gemeente Horst aan de Maas kiest voor een vitale gemeente met daarbinnen 10 kernen met elk hun eigen historie en identiteit. Dat wil de gemeente ook graag zo houden en waar mogelijk versterken. Wonen speelt daarbij een belangrijke rol.

Hoofdpunten in beleid zijn:
o Werken aan een meer gedifferentieerde woningvoorraad; o Bouwen voor eigen behoefte én maken van een inhaalslag; o Win-winsituaties creëren door woningbouw, denk aan extra-muralisering, herstructurering, insteken op ruimtelijke kwaliteit; o Stimuleren om zo lang mogelijk zelfstandig te blijven wonen; o Daarvoor inzetten op flankerend beleid; o Horst aan de Maas wil door extra woningbouw ruimte creëren voor permanente reguliere huisvesting (gewone woningen dus) voor buitenlandse werknemers die zich willen settelen;
o Duurzaam bouwen moet sterker in de bouwkolom geïntegreerd worden: pilot; o Gemeente en Wonen Horst sorteren voor op de grijze golf en stemmen daar ook de huurwoningvoorraad beter op af;
o Gemeente stelt zich vooral op als regisseur, maar kan ook partij worden door actieve grondpolitiek waar nodig of wenselijk; 10

vervolg Informatie voor gemeenteraad Arcen en Velden

o Last but not least: gemeente ziet bouwen en wonen vooral als faciliterend, het welbevinden van de burger staat altijd voorop.

Woningbouwambities
De gemeente Horst aan de Maas ambieert in de periode 2008-2012 de bouw van bijna 900 woningen. Daarvan zullen er ca 500 landen in de centrumkern Horst en bijna 400 te verdelen over de overige negen kernen.

Kern Horst
Voor Horst kiest de gemeente voor een kaderstellend woningbouwprogramma. Van de ongeveer 500 woningen die gebouwd worden, worden er ca. 100 bestemd voor starters, 150 voor doorstromers en ca. 250 voor senioren. Starters en senioren komen dus ruimschoots aan bod in de hoofdkern.

Naast woningen voor senioren worden ook zorgvragers met nieuwbouw van passende huisvesting voorzien. De kansen voor starters worden eveneens vergroot door de instrumenten als de Starterslening, verkoop van huurwoningen met korting en vooral concreet inhoud geven aan het Collectief Particulier Opdrachtgeverschap.

Andere kernen
Uitgangspunt is de woningvoorraad in elke kern de komende 5 jaar met 4% te laten groeien. De beoogde filosofie die Horst aan de Maas daarin wil leggen is om zoveel mogelijk zeggenschap daarover `in het dorp' te leggen.
Dus geen dictaat wat het beste is voor het dorp, maar de gemeente wil vooral faciliterend en samen (grond, afspraken met ontwikkelaars, procesbegeleiding) aan de slag gaan met de beoogde nieuwe kopers en huurders.
Er wordt dus naar gestreefd om in grote mate het dorp te laten (mee)bepalen voor wie men wat wil bouwen. Voorbeelden zijn startersprojecten in Griendstveen en Lottum. Uiteraard is dit `bouwen in zoveel mogelijk eigen beheer' ook mogelijk met en voor andere doelgroepen.

Wonen-welzijn-zorg
Horst aan de Maas kiest voor clustering van een zekere mate aan intramurale zorg in het centrumdorp. Daarnaast wil de gemeente de kernen vanaf pakweg 800 huishoudens zoveel mogelijk voorzien van een welzijns- en zorgaanbod waardoor men in die kern zo lang mogelijk kan blijven wonen en leven. Dit betekent ook dat betrokken partners bereid moeten zijn om te investeren in voorzieningen op het vlak van wonen, welzijn en zorg. De huidige wozoco's krijgen een impuls waardoor zo met de hoofdletter Z geschreven kan worden.

Deze keuze houdt in dat enkele dorpen zich als levensloopbestendig verder kunnen ontwikkelen maar ook dat enkele kernen zich vooral als een mooie woonkern verder promoten. Dit getuigt van enerzijds ambitie (zo kleinschalig mogelijk neerleggen van voorzieningen op het vlak van WWZ in samenspraak met de burgers) en anderzijds realiteit (durven zeggen waar de schaal tekort schiet en burgers als de zorg te intens wordt waarschijnlijk genoodzaakt zijn naar een buurdorp te verhuizen).

In 2007 is Horst aan de Maas uitgeroepen tot de beste woongemeente van Limburg. In het woningmarktonderzoek scoort de woning een 7,9 en de woonomgeving een 7,8. Mooie cijfers! De visie is er op gericht dit cijfer in 2012 wederom te behalen of zelfs hoger.


· Ten aanzien van Dorps/wijkraden:

· Heeft een dorps- of wijkraad een eigen budget voor mogelijk te realiseren zaken?Hoe vaak is er overleg,en met wie van uw Gemeente?

---

vervolg Informatie voor gemeenteraad Arcen en Velden


· de vergaderstructuur

· de bevoegdheden en mandaat

· contact en overleg met de raad

· Hoe worden dorpsraden gekozen of samengesteld
· Hoe en door wie worden de taken binnen de dorpsraden verdeeld
· aantal dorpsraden in de gemeente
o Ja onze dorpsraden beschikken over een eigen budget van 9000,--. Geld dat in enig jaar niet besteed wordt mag overgeheveld worden. Ook de wijkcomitee's beschikken over een budget ( 5000,--).
o Het college bezoekt jaarlijks ieder dorp. o Wij kennen de verordening op de dorpsraden. Prioriteitsgelden kunnen besteed worden op voorstel van de dorpsraden. Mandaat ligt bij wethouder. o De raad praat twee keer per jaar met de gezamenlijke dorpsraden. o De dorpsraad wordt gekozen door inwoners van de kern zelf gelijktijdig met de gemeenteraadsverkiezingen. Als er minder dan 15 kandidaten zijn hoeven er geen verkiezingen gehouden te worden.
o De dorpsraden verdelen hun taken zelf. De meeste dorpsraden werken met werkgroepen waarin ook niet leden van de dorpsraad zitting hebben. Dit voorkomt overbelasting van de dorpsraadsleden. o Al onze dorpen beschikken over een dorpsraad.


· Betreffende de leefbaarheid in de dorpskernen ben ik benieuwd naar:
· De mogelijkheden van een servicepunt

· De aanpak van de gemeente hierin ten aanzien van woningbouw, voorzieningen, uitvoering WMO, met name ondersteuning van vrijwilligers en mantelzorgers?
· Hoe verlopen de contacten met verenigingen? Hoe komt subsidie en vergunning verlening tot stand?

o De gemeenten Horst aan de Maas heeft in 2007 drie dorpsservicepunten in het leven geroepen (Meterik, Griendtsveen en Melderslo). Het idee is sympathiek, maar het draagvlak in de gemeenschap is erg belangrijk. We hebben het servicepunt in Griendtsveen alweer moeten sluiten omdat er onvoldoende gebruik van werd gemaakt. De andere twee draaien goed.

o Voor de ondersteuning van mantelzorgers is een aparte beleidsnota "een jas die past" inclusief actiepunten vastgesteld. Het unieke van deze nota is, dat het hier niet alleen om een gemeentelijke nota gaat, maar dat deze in samenwerking met Dichterbij, Synthese, Thuiszorg Noord-Limburg, Zorggroep Noord- en Midden-Limburg en de Zorgondersteuner is geschreven en wordt uitgevoerd. Als actiepunten zijn onder andere opgenomen 12

vervolg Informatie voor gemeenteraad Arcen en Velden


· Pilot mantelzorgmakelaar

· Uitbreiden regionale sociale kaart met mantelzorg
· Pilot zorg TV

· Uitbreiding individuele Steun mantelzorgers
· (bij)scholing professionals
In het vrijwilligersbeleid staan de volgende speerpunten centraal: a) Algemeen vrijwilligersbeleid,
Algemene ondersteuning zoals de vrijwilligersverzekering, informatie en voorlichting, deskundigheidsbevordering. b) Woon- en leefomgeving,
Ondersteuning van vrijwilligers die een bijdrage leveren aan de leefbaarheid in de eigen omgeving. Bijvoorbeeld door zelf het groen in de wijk te onderhouden of het gemeenschapshuis te beheren. Denk ook aan de mensen die actief zijn in de dorpsraad of een buurtcomité en aan de verkeersbrigadiers. Hiervoor zijn middelen en faciliteiten beschikbaar.
c) Welzijn en informele zorgondersteuning Dit gaat over organisaties met vrijwilligers die actief zijn voor kwetsbare doelgroepen: mensen die eenzaam zijn, mensen met een lichamelijke of verstandelijke beperking, mensen die nieuw zijn in deze samenleving of terugkeren uit een opvangsituatie. Deze vrijwilligers zorgen ervoor dat mensen langer zelfstandig thuis kunnen en willen wonen, in de eigen kern. Maar denk ook aan de vrijwilligers in een verzorgings- of verpleeghuis. Als het gaat om deze vrijwilligers worden actiepunten uitgezet t.a.v. werving van deze vrijwilligers (match vraag en aanbod), stimuleren samenwerking van de (zorg) organisaties die met vrijwilligers werken en ondersteuning van de coördinatie van mantelzorg en vrijwillige thuishulp. En van al deze projecten profiteren de mensen in de kleine kernen evenveel als mensen in het centrum van Horst of Grubbenvorst. o Het verenigingsleven wordt in Horst aan de Maas gekoesterd. Daar waar het gemeentelijk beleid aan de belangen van verenigingen raakt, worden zij intensief betrokken. Bijvoorbeeld bij de harmonisatie van het subsidiebeleid van Horst, Grubbenvorst en Broekhuizen in 2001 en 2002 heeft een klankbordgroep intensief meegepraat over het proces.
Subsidies kunnen op zeer eenvoudige wijze worden aangevraagd. Het subsidieproces is maximaal regellicht en transparant gemaakt. Verenigingen hoeven weinig tijd te stoppen in het aanvragen en de criteria voor toekenning zijn eenvoudig en helder. Verantwoording hoeft slechts eenmaal per vier jaar te worden afgelegd. 13

vervolg Informatie voor gemeenteraad Arcen en Velden

Bijlage


· Diagrammen in taartvorm, van zowel Arcen en Velden, Horst aan de Maas als Venlo, welke in grote lijnen de inkomsten en uitgaven van de drie gemeentes laten zien.
· Vergelijking op inwoner niveau aan de hand van de diverse begrotingen, dus een soort van kengetallen. Wat geeft gemeente A per inwoner jaarlijks uit aan ...., hoe ligt dit bij B en C.

14

vervolg Informatie voor gemeenteraad Arcen en Velden

15

vervolg Informatie voor gemeenteraad Arcen en Velden

16