Vereniging Milieudefensie

In de Tweede Kamer gaan geluiden op voor een "simpeler" systeem om de geluidsgrenzen te handhaven

Simpeler geluidsgrenzen: meer onzekerheid

Amsterdam 6 februari 2008 - In de Tweede Kamer gaan geluiden op voor een "simpeler" systeem om de geluidsgrenzen te handhaven. Milieudefensie ziet daar niets in. Het huidige systeem is niet het probleem, dat is best overzichtelijk. Er zijn 30 punten waar jaarlijks niet meer geluid mag worden gemaakt dan is afgesproken. Het wordt ingewikkeld omdat de luchtvaartsector de milieugrenzen continu ter discussie stelt. Op het moment dat de politiek daar steeds opnieuw in meegaat en de wet aanpast, ontstaat bij omwonenden terecht het gevoel dat er gegoocheld wordt. Wat Milieudefensie betreft blijft het systeem zoals het is, maar komen er meer punten bij zodat er ook in woongebieden verder af van Schiphol een grens wordt gesteld aan de maximale jaarlijkse geluidsbelasting. Daarnaast moeten de berekeningen met metingen worden gecontroleerd. Twee Commissies Deskundigen Vliegtuiggeluid hebben dat al geadviseerd maar er gebeurt nog steeds niets.

Simpeler systemen lijken aantrekkelijk maar kennen allemaal hun nadelen:

* de bescherming van de bevolking vermindert omdat niet alle geluid wordt meegeteld (alleen de lawaaiigste vliegtuigen worden geteld bijvoorbeeld)
* of de flexibiliteit voor de luchtvaartsector vermindert (verplicht volgen van wettelijk vestgelegde vliegpaden)
* of er is geen ruimte of beloning voor innovatie (een harde grens aan het aantal vluchten zegt weinig over de hoeveelheid lawaai)
* of de eenvoud is bedrieglijk en van korte duur (wettelijke grenzen moeten niet om de haverklap bijgesteld hoeven worden)

Een nieuw systeem zal de Schiphol discussie niet eenvoudiger maken want zolang Schiphol groeit zal iedere grens ter discussie worden gesteld.