PvdA Rotterdam


Open brief aan de fractie van leefbaar Rotterdam

Wo 6 Feb 2008
Open brief aan de fractie van leefbaar Rotterdam

Open brief aan de fractie van Leefbaar Rotterdam in de Deelgemeente Rotterdam Noord,
T.a.v. de heer M. Sandmann
p/a Eudokiaplein 35
3037 BT Rotterdam.

Rotterdam, 5 februari 2008

Geachte heer Sandmann,

Naar aanleiding van de discussie in de Commissie Welzijn over de kadernota Vrijwilligers: de balans opmaken schreef u ons een open brief. In deze brief verwijst u een aantal malen naar het monumentale werk van de socioloog Paul Scheffer, Het Land van Aankomst. Graag nemen wij hierbij de handschoen op en vandaar nu van onze kant deze open brief.

Het doet ons deugd, dat wij het in ieder geval over één ding eens zijn en dat is de waardering voor de cabaretière Karin Bloemen. U gebruikt de tekst van een door haar gezongen lied, Zuid Afrika om uw standpunt te onderbouwen. Prima, maar dan moet u wel correct citeren.

De tekst (van een strofe) van dit lied zou naar uw mening zijn:

In dit land oeral die lui dr in ier eigenes wijkes woont. Die swartman bij die swartman, die turklui bij de turklui en die marokaander bij die marokaander.
Ons he nog nie in son schoon land gewees!

Ik denk dat de betreffende tekstdichter Jeroen van Merwijk niet écht blij zal zijn met deze interpretatie, immers, de website Labloemen.nl biedt genereus toegang tot de teksten die Karin Bloemen zingt en dan zien we dat de échte woorden zijn:

Oeral woont die lui, dr in ier eigene wijkes
die arms woont bij die arms, die rijkes bij die rijkes die Marokaanders en die Turklui, die maak alles skoon
ons vind Nierland, die ideale land gewoon.

Zo zie je maar, dat er nuanceringen mogelijk zijn in wat ooit is opgeschreven en gezegd.
Maar dat is natuurlijk niet de kern van ons betoog. Hoewel, wij hopen dat de studie van de 445 bladzijden van het boek van Scheffer niet zal gaan leiden tot iets wat doet denken aan de exegese die in de Gereformeerde kerk plaatsvond op basis van het al dan niet spreken van de slang in Genesis 3.

In onze visie is de wederkerigheid het belangrijkste dat Scheffer ons voorhoudt: wie aan migranten vraagt kritisch naar hun tradities te kijken, moet ook zelf bereid zijn om eigen vanzelfsprekendheden tegen het licht te houden (blz 47). Immers, hoe lang is het nu helemaal geleden dat wij Nederlanders zelf hopeloos verdeeld waren in zuilen. Soms ging dat zover, dat we niet naar een bakker of kruidenier in de buurt gingen maar verder weg onze inkopen deden, omdat die leveranciers dichtbij toevallig van een andere geloofsrichting of politieke stroming waren.
Onze ontzuiling heeft enige decennia geduurd, hoewel er nu nog talloze protestants-christelijke en katholieke (en andere) verenigingen te vinden zijn. Om maar niet te praten over het bijzonder onderwijs, de love-baby van het CDA.

En wat te denken van de Nederlandse emigranten die de gestolde Nederlandse cultuur van de 50er en 60er jaren meenamen naar o.a. Australië en Nieuw Zeeland?

In NRC Handelsblad van afgelopen zaterdag werden wij getroffen door een interview met de historica Evelien Gans. Gans, die een prachtige biografie over Jaap en Ischa Meijer heeft geschreven, denkt vanuit de positie van het Joodse volksdeel, dat voor de Tweede Wereldoorlog eveneens in sommige opzichten geïsoleerd in de samenleving stond. Zij zegt: Door de generaties heen zie je steeds meer dwarsverbanden ontstaan tussen de algemene samenleving en de minderheid. Het is een complex soort kruisbestuiving van twee kanten. Maar zij ziet ook problemen: Hoe je je best ook doet, je blijft almaar anders. De buitenwacht legt de lat steeds hoger. Anderzijds is er verzet van binnenuit: assimilant was lange tijd een scheldwoord onder joden. Het is hoe dan ook logisch dat mensen hechten aan hun geschiedenis. Of je nu uit Jorwerd komt of uit een dorpje in Anatolië.

Paul Scheffer heeft in zijn boek vooral duidelijk gemaakt, dat immigratie in Europa een onvermijdelijke zaak is. De Europeaan zal eraan moeten wennen, dat er mensen in de samenleving zijn, die vanuit een andere afwijkende cultuur deze kant zijn opgekomen. En het mag duidelijk zijn dat segregatie (inderdaad) de slechts denkbare oplossing is. Wij zullen elkaar tegemoet moeten komen, het mag niet van één kant komen en dat is wat Scheffer in zijn boek genuanceerd betoogt. Er worden ter lering voorbeelden geschetst van integratieproblematiek van jaren geleden elders, Amerika bijvoorbeeld, maar ook hier in Nederland. Er zijn vele voorbeelden te noemen van succesvolle integratie (en heel vaak zonder de eigen, oorspronkelijke cultuur te verloochenen). Vandaar dat wij graag hebben verwezen naar dit boek, teneinde de discussie dezelfde nuance mee te geven.

Wij zijn meesters in het meten met twee maten: Engelstalige immigranten wordt geen strobreed in de weg gelegd, ook al is hun Nederlands na soms jarenlang verblijf in Nederland nog pover te noemen, maar wanneer we het hebben over Turken en Marokkanen dan zien we plotseling de Apocalyps op ons afkomen.

Geen misverstand, wat de PvdA beoogt is integratie en dat is een proces dat zijn tijd vergt en dat je eenvoudigweg niet met het pistool op de borst kunt versnellen en/of afdwingen. Vandaar het U mag hier blijven, maar u past zich aan van Pim Fortuyn wel leuk klinkt voor de bühne, maar ondoordacht is in zijn uitvoering. En aan de andere kant, beleid dat gericht zou zijn op remigratie is onrealistisch, dus zinloos en zonde van de energie, want hoe kun je mensen die vaak inmiddels het Nederlands paspoort in bezit hebben, gedwongen laten remigreren? Is dat geen griezelig hellend vlak?

Het mag zonneklaar zijn, geachte collegas van Leefbaar Rotterdam, dat de PvdA ook grenzen stelt en dat zijn voornamelijk de grenzen van de wet. Maar wij willen wel steeds de nuance blijven zoeken. Dat is moeilijk, dat kost denkwerk, maar wij vinden dat de politiek niet gebaat is bij kreten. In de 60er en 70er jaren was het in brede lagen in de samenleving bon ton om zich bezig te houden met wat toen genoemd werd maatschappijkritiek. Velen die inmiddels in bedrijfsleven en openbaar bestuur verantwoordelijke posities innemen, hebben destijds vol animo daaraan bijgedragen. Maar als nu een immigrant met een voor ons afwijkend uiterlijk en/of kledingkeuze zich maatschappijkritisch opstelt, dan schrikken velen zich plotseling een slag in de rondte. Een tweede voorbeeld van het meten met twee maten dus. De PvdA hecht eraan om te stellen, dat kritiek uiten op onze samenleving juist getuigt van betrokkenheid en wij willen er alles aan doen om de dialoog mogelijk te blijven maken en open te houden. En binnen de grenzen van de wet is wat ons betreft veel mogelijk. Bovendien zeggen wij mét Scheffer (blz 438): Het conflict is uiteindelijk een teken van integratie

Terug naar het uitgangspunt, te weten de subsidie aan zelforganisaties op etnische grondslag. Wij hebben de Vrijwilligers-Kadernota grotendeels met instemming ontvangen. Dat betekent dat wij het onder andere van harte eens zijn met het beleid om historisch gegroeide subsidiebanden als niet onaantastbaar te beschouwen. Dat daar ook zelforganisaties op etnische grondslag onder vallen is evident. Wij hechten er tevens aan, dat (het doel van) subsidieverstrekking wordt getoetst aan de kernwaarden van het vrijwilligersbeleid, te weten Activering, Sociale cohesie en Zelfredzaamheid. Als de bedoelde zelforganisaties voldoen aan deze kernwaarden, dan heeft de PvdA geen enkel probleem met de subsidie. Wij vertrouwen erop dat het Bestuur van de Deelgemeente dat regelmatig

zal blijven toetsen en dat zullen wij op onze beurt kritisch blijven volgen. Daarenboven zijn wij van mening dat wanneer burgers door middel van een etnisch gebaseerde organisatievorm het doel van activering en emancipatie en uiteindelijk integratie denken te kunnen bereiken, wij daar niet op voorhand tegen zijn.

Daarom staan wij positief ten opzichte van de door u ter discussie gestelde subsidiering.

Met collegiale groet,
namens de PvdA-fractie
Deelraad Rotterdam Noord

Otto Wursten.