Leefbaar Utrecht

Persbericht

6 februari 2008

Waarom is parkeren voor autodelers 2,67 maal duurder?

Gemeente Utrecht ontmoedigt particuliere autodeling

Stadspartij Leefbaar Utrecht heeft vandaag vragen gesteld aan het college over de parkeertarieven, die de gemenete in rekening brengt bij particuliere autodelers. Indien 2 gezinnen een auto delen en beide in verschillende betaaldparkeergebieden wonen, kan het parkeren op straat tot 2,67 maal duurder uitvallen omdat voor beide rayons een parkeervergunning nodig is. Daarnaast dienen alle autodelers een verklaring aan te vragen, die 20 euro per jaar per huishouden kost.

In de ogen van Leefbaar Utrecht is dit een onbegrijpelijke verhoging van het parkeertarief, aangezien ook een gedeelde auto maar één parkeerplek kan innemen. In onderstaande schriftelijke vragen wordt het stadsbestuur verzocht om de particuliere autodelers tegemoet te komen in deze onevenredige verzwaring van de parkeerbelasting. Wat Leefbaar Utrecht betreft zou particuliere autodeling juist gestimuleerd moeten worden door de gemeente, aangezien dit een (kleine) bijdrage kan leveren aan het terugdringen van 'het blik' op straat.

Schriftelijke vragen van V. Oldenborg (fractie Leefbaar Utrecht) aan college B&W van Utrecht d.d. 6 februari 2008.

Eind 2007 heeft het college bekend gemaakt dat er eindelijk extra ruimte gecreëerd wordt voor autodate-plekken, zoals wordt aangeboden door Greenwheels en Connectcar. Initiatieven die het voor inwoners van Utrecht mogelijk maken een auto te delen. Op deze manier wordt er een bijdrage geleverd aan het verminderen van 'het blik' op straat en dat is ­ naast alle ander voordelen ­ in de ogen van Leefbaar Utrecht een goede zaak.

Een andere constructie die het blik op straat verminderd, is de particuliere autodeling. Twee of meer gezinnen delen één auto, en die stemmen onderling af wie de auto wanneer gebruikt. In de ogen van Leefbaar Utrecht is dit een constructie die - net als de autodate-plekken ­ een warme omarming door de gemeente verdienen.

Met het oprukken van de betaaldparkeerzones in de stad Utrecht, worden de particuliere autodelers die niet in één parkeerrayon wonen echter op aanzienlijke extra kosten gejaagd. Allereerst moet voor elk parkeerrayon afzonderlijk het volle bedrag betaald worden, daarnaast verplicht de gemeente de eigenaars elk jaar een verklaring aan te vragen bij de vereniging gedeeld autogebruik. Deze verklaring kost 20 euro, per autodeler.

Zodoende kost een lovenswaardig initiatief als particuliere autodeling voor twee gezinnen, die wonen in twee verschillende parkeerrayons (gebied 2), maar liefst 2,67 maal méér aan parkeerkosten (160 euro per jaar) dan een gezin dat één eigen auto voor de deur heeft staan (60 euro per jaar). Omdat één deelauto toch echt maar één parkeerplek tegelijk kan innemen, is het in de ogen van Leefbaar Utrecht onbegrijpelijk dat dit zoveel duurder uitvalt voor de autodelers.

Daarom de volgende vragen:


1. Hoe staat het college van b&w tegenover particuliere autodeling?
2. Is het college het met Leefbaar Utrecht eens, dat de kostenstructuur van de gemeente particuliere autodeling niet aantrekkelijk maakt? Zo nee, waarom niet?
3. Is het college bereid de kostenstructuur voor particuliere autodeling zo aan te passen (bijvoorbeeld door twee rayons op één parkeervergunning te zetten), dat het voor de inwoners van Utrecht aantrekkelijker wordt een auto te delen en zo een bijdrage te leveren aan het verminderen van 'het blik' op straat? Zo nee, waarom niet?
4. Is het mogelijk de verplichting voor het overleggen van de verklaring van de vereniging gedeeld autogebruik te versoepelen, zodat ook op dit vlak mogelijk kosten bespaard kunnen worden?


----einde persbericht-----
Voor meer informatie kunt u telefonsich contact opnemen met fractievoorzitter Vincent Oldenborg, 06-2918 4621

Met vriendelijke groet,

Bas Hendriksen
Beleidsmedewerker Stadspartij Leefbaar Utrecht




Leefbaar Utrecht