Geluidmeting Schiphol niet failliet maar springlevend


LEIDEN, 20080206 -- "Geluidmeting Schiphol failliet" en "er wordt rond Schiphol geen geluid gemeten" stond er gisteren op de voorpagina van een krant. Niet helemaal waar, want er wordt juist op steeds meer plekken rondom Schiphol vliegtuiggeluid gemeten. Het meten rondom Schiphol is dus juist springlevend, zo melden Geluidsnet en Luistervink.

Rondom Schiphol wordt door de overheid ieder jaar alle 480.000 afzonderlijke vliegbewegingen in een model gestopt, en uitgerekend hoeveel geluid deze vliegbewegingen op 55 handhavingspunten geproduceerd zouden hebben. De berekening en data die hieraan ten grondslag ligt is niet publiek beschikbaar en de methodiek is uitermate complex. De handhavingspunten liggen op een theoretische contour, vaak midden in een weiland, en buiten deze punten is er geen norm.

Dit systeem is niet alleen voor burgers ondoorgrondelijk, ook de Tweede Kamer vindt de controle op lawaai rondom Schiphol ondoorzichtig en te ingewikkeld, er zou zelfs een kamermeerderheid zijn die vindt dat het huidige systeem niet werkt. De commissie deskundigen vliegtuiggeluid adviseerde in 2006 om naast de berekeningen meer te gaan meten, vooral in het gebied dat verder bij Schiphol vandaan ligt.

Gelukkig wordt er ook al jaren vliegtuiggeluid gemeten. Twee bedrijven, Luistervink en Geluidsnet, meten op bijna 70 plekken rondom Schiphol het vliegtuiggeluid. Daarnaast heeft Schiphol nog een eigen meetnet: Nomos.

"Deze metingen worden niet op willekeurige punten gedaan, maar juist op plaatsen waar mensen wonen, bijvoorbeeld midden in een woonwijk. Op onze website zijn de metingen real-time door iedereen te volgen en te controleren. Mensen kunnen op onze website de meting zien van het vliegtuig dat zij horen. Heel transparant.", aldus Jasper Koolhaas van Geluidsnet.

Een van de veel genoemde obstakels bij het meten van vliegtuiggeluid is het uitfilteren van ander geluid zoals brommers, treinen en wegverkeer. "Natuurlijk was het in het begin best lastig om vliegtuiggeluid van andere geluiden te onderscheiden. Maar inmiddels hebben we een systeem ontwikkeld dat praktisch alle vliegtuigpassages goed herkent.", stelt Rein Muchall van Luistervink.

Het RIVM heeft deze meetsystemen van vliegtuiggeluid deze zomer vergeleken met de berekeningen. De resultaten staan in een recent gepubliceerd onderzoek Geluidmonitor 2006:

* Huidige monitoringsystemen voor luchtvaartgeluid bieden mogelijkheden om trends te volgen en geluidniveaus van individuele vliegtuigevents te toetsen aan rekenuitkomsten.

* Metingen kunnen in de toekomst een rol gaan spelen bij het valideren en optimaliseren van aannamen ten aanzien van bronsterkten bij verschillende vliegtuigtypen.

Over Luistervink:

Nederlands ontwerp van bureau Geluidconsult bv te Amsterdam dat de meetresulaten per kwartaal of per jaar rapporteert aan- en in opdracht van verschillende gemeenten rond de luchthaven. Het sterke punt van de Luistervink is de relatief hoge nauwkeurigheid waarmee onder alle voorkomende weersomstandigheden gemeten kan worden en andere stoorgeluidden van vliegtuiggeluiden kunnen worden onderscheiden.

Het maakt daarbij o.a. gebruik van dezelfde soort software waarmee in het noorden des lands de gemeentelijke overheid zgn agressiegeluiden in de openbare ruimte in de gaten houdt. De resultaten geven een beter beeld van wat er door de bewoners aan geluid wordt gehoord dan de ondoorzichtige rekenresulaten van het Nederlandse handhavingsysteem omdat het de werkelijke geluidsproductie van de werkelijk gevlogen route en hoogte bij de werkelijke stand van het gaspedaal van de piloot meet. Dit systeem kan daarom worden gebruikt om afwijkingen in de ingewikkelde Nederlandse Rekenmethoden op te merken en te corrigeren. In het verleden is dit, niet altijd tot genoegen van de vliegtuiglobby, meerdere keren gebeurd.

Recentelijk is door het RIVM vastgesteld dat de Luistervink geschikt is om de lagere geluidbelastingen in het zgn buitengebied rond Schiphol, waar nu geen handhaving wordt gedaan, voldoende nauwkeurig te kunnen meten. Een nieuwe ontwikkeling is dat koppeling met het realtime meetnet van Geluidsnet mogelijk is, waarmee een systeem kan ontstaan dat het beste van beide systemen combineert. Het is wellicht een nieuw antwoord op de conclusie van het vorige kabinet dat inzet van metingen bij het beheersen van het vliegtuiggeluid nog niet goed mogelijk is.

Meer informatie: www.geluidconsult.nl

Over Geluidsnet:

Geluidsnet meet op 60 locaties rondom Schiphol het vliegtuiggeluid in opdracht van gemeenten. Op de website van Geluidsnet worden deze metingen real-time gecombineerd met vliegbewegingen en is dus precies te zien welk vliegtuig waar vliegt en hoeveel geluid het daarbij produceert. Geluidsnet ontving hiervoor in 2006 een eervolle vermelding van de Webwijzeraward voor transparante overheid. De methode van real-time en transparant meten wordt inmiddels ook in andere situaties toegepast: bij pop-concerten, trein- en industriegeluid.

Meer informatie: www.geluidsnet.nl