| |
|Datum: 6 februari 2008 | | | |Draaischijf van Nederland heeft grootste saneringsopgave | |luchtkwaliteit van alle grote steden | | | |Schone(re) lucht voor heel Utrecht | |Alleen met extra maatregelen blijft de luchtkwaliteit in een aantal | |delen van Utrecht voldoen aan de Europese normen. Onderzoek moet de | |komende maanden uitwijzen welke maatregelen effectief en haalbaar | |zijn. Bij dit onderzoek wordt de inbreng betrokken van bewoners, | |bedrijfsleven en belangengroepen. Een goede luchtkwaliteit in heel | |Utrecht is van groot belang voor de gezondheid van de bewoners. En een| |goede luchtkwaliteit is ook bepalend voor de economische ontwikkeling | |en de bouwopgave, waar de stad voor staat. | | | |De stad heeft zich naar het Rijk toe verplicht om nog dit najaar een | |pakket maatregelen vast te stellen om er voor te zorgen dat in héél | |Utrecht de luchtkwaliteit voldoet aan de Europese regelgeving. | |Voorwaarde is wel dat de rijksoverheid een effectieve oplossing | |aandraagt voor de luchtvervuiling op de rijkswegen rond de stad. | | | |Voor Utrecht betekenen maatregelen ter verbetering van de | |luchtkwaliteit vooral een aanpak van verkeer en | |bereikbaarheidsproblemen. Het alsmaar groeiende autoverkeer is niet | |alleen de grootste luchtvervuiler in en rond Utrecht, maar zorgt ook | |voor steeds meer opstoppingen, sluipverkeer en een langere spits. | | | |De gemeente neemt al een flink aantal maatregelen om de luchtkwaliteit| |in de stad te verbeteren. Het Actieplan Luchtkwaliteit Utrecht 2006 | |voorziet onder meer in het stimuleren van P+R aan de rand van de stad,| |de in gebruik name van schone OV bussen, van een schoon gemeentelijk | |wagenpark, en de invoering van een milieuzone voor vrachtwagens. Maar | |uitvoering van het ALU 2006 betekent nog niet dat overal in de stad de| |Europese normen voor fijnstof en stikstof worden gehaald. Het | |maatregelenpakket van het dit najaar vast te stellen Actieplan | |Luchtkwaliteit Utrecht 2008 moet daarin voorzien. | | | |Restproblematiek luchtkwaliteit Utrecht | |Van alle grote steden doen zich in 'draaischijf Utrecht' de grootste | |problemen voor met betrekking tot de uitstoot van stikstof en | |fijnstof. De saneringsopgave in de stad heeft vooral betrekking op | |drie druk bereden wegenclusters, waar de luchtkwaliteit - ook met de | |al genomen maatregelen- onder de maat blijft. | |A. De Noordelijke Randweg Utrecht - een deel van de verbinding tussen | |de A27 en A2- met als | |wegvakken: Karl Marxdreef, Albert Schweitzerdreef en Einthovendreef; | |B. De westelijke verbindingsroute vanaf verkeersplein Hooggelegen | |tussen A2 en centrum met als | |wegvakken: Oudenoord, Weerdsingel Westzijde, Daalse tunnel, Westplein,| |Graadt van | |Roggenweg, Weg der Verenigde Naties, ds. M.L. Kinglaan, aansluiting | |'Hooggelegen' (incl. P+R) | |op A2; | |C. De oostelijke verbindingsroute vanaf stadion Galgenwaard richting | |centrum met als wegvakken: | |Rubenslaan, Ledig Erf, Albatrosstraat, Bleekstraat, Vondellaan, | |Catharijnesingel. | |Daarnaast is sanering nodig van een groot deel van het hoofwegennet | |rond Utrecht. Het gaat | |om veel meer kilometers rijksweg dan bij Amsterdam, Rotterdam en Den | |Haag. | | | |Maatregelen om luchtkwaliteit te verbeteren en Utrecht bereikbaar te | |houden | |De komende maanden worden per clustergebied verschillende typen | |maatregelen onderzocht. Die variëren van doorstromingsbevorderende | |maatregelen tot aanpassing van het verkeerscirculatiemodel in de stad,| |waarbij de stad wel bereikbaar blijft, maar niet doorsteekbaar. | |Een andere maatregel, die onderzocht worden is het vergroten van de | |milieuzone voor vrachtwagens inclusief bestelbusjes. Verder wordt | |gekeken naar maatregelen om de aantrekkelijkheid en toegankelijkheid | |van het openbaar vervoer te vergroten door extra buslijnen, nieuwe | |haltes, vertramming, en betere afstemming van stadsbus, regiobus en | |trein. | | | | | |Bij de te onderzoeken maatregelen wordt ook de inbreng van bewoners, | |bedrijfsleven en belangengroepen betrokken. Al deze maatregelen worden| |beoordeeld op het effect op de luchtkwaliteit, de bereikbaarheid, de | |keuze voor auto, openbaar vervoer of fiets, verkeerslawaai, | |faseringsmogelijkheden en kosten. | | | |Het belang van nationale samenwerking | |Utrecht heeft zich verplicht om er voor te zorgen dat nog dit najaar | |een effectief pakket maatregelen is vastgesteld. Dit pakket gaat deel | |uitmaken van het Nationaal Samenwerkingsprogramma Luchtkwaliteit | |(NSL). Alleen met het vaststellen van een overtuigend nationaal | |programma kan ons land bij Europa extra tijd krijgen om te voldoen aan| |de (nieuwe) Europese normen. Nederland moet dan in 2011 voldoen aan de| |fijnstof norm en vóór 2015 aan die voor stikstof. Voor Utrecht is deze| |extra tijd van groot belang om de uitvoering van de plannen voor onder| |andere het Stationsgebied en de vernieuwing van Kanaleneiland verder | |te krijgen. Met het Ontwerp Actieplan Luchtkwaliteit 2008 verplicht de| |stad zich om tijdig -vóór 1 oktober 2008- haar bijdrage aan het NSL te| |leveren. | | | |Noot voor de media | |Tijdens het persgesprek - op woensdag 6 februari om 14.30 uur in de | |perskamer van het stadhuis van Utrecht - is kaartmateriaal en het | |Ontwerp Actieplan Luchtkwaliteit Utrecht 2008, beschikbaar. Vanaf | |16.00 uur is het ontwerp ALU 2008 ook te downloaden via | |www.utrecht.nl/milieu. | | | |Voor meer informatie kunt u contact opnemen met gemeente Utrecht, | |bestuurscommunicatie, Gerard Derksen: 030 - 286 1168 of 06 - 270 30 | |714 |
---- --