Ingezonden persbericht


| |
|Datum: 6 februari 2008                                                |
|                                                                      |
|Draaischijf van Nederland heeft grootste saneringsopgave              |
|luchtkwaliteit van alle grote steden                                  |
|                                                                      |
|Schone(re) lucht voor heel Utrecht                                    |
|Alleen met extra maatregelen blijft de luchtkwaliteit in een aantal   |
|delen van Utrecht voldoen aan de Europese normen. Onderzoek moet de   |
|komende maanden uitwijzen welke maatregelen effectief en haalbaar     |
|zijn. Bij dit onderzoek wordt de inbreng betrokken van bewoners,      |
|bedrijfsleven en belangengroepen. Een goede luchtkwaliteit in heel    |
|Utrecht is van groot belang voor de gezondheid van de bewoners. En een|
|goede luchtkwaliteit is ook bepalend voor de economische ontwikkeling |
|en de bouwopgave, waar de stad voor staat.                            |
|                                                                      |
|De stad heeft zich naar het Rijk toe verplicht om nog dit najaar een  |
|pakket maatregelen vast te stellen om er voor te zorgen dat in héél   |
|Utrecht de luchtkwaliteit voldoet aan de Europese regelgeving.        |
|Voorwaarde is wel dat de rijksoverheid een effectieve oplossing       |
|aandraagt voor de luchtvervuiling op de rijkswegen rond de stad.      |
|                                                                      |
|Voor Utrecht betekenen maatregelen ter verbetering van de             |
|luchtkwaliteit vooral een aanpak van verkeer en                       |
|bereikbaarheidsproblemen. Het alsmaar groeiende autoverkeer is niet   |
|alleen de grootste luchtvervuiler in en rond Utrecht, maar zorgt ook  |
|voor steeds meer opstoppingen, sluipverkeer en een langere spits.     |
|                                                                      |
|De gemeente neemt al een flink aantal maatregelen om de luchtkwaliteit|
|in de stad te verbeteren. Het Actieplan Luchtkwaliteit Utrecht 2006   |
|voorziet onder meer in het stimuleren van P+R aan de rand van de stad,|
|de in gebruik name van schone OV bussen, van een schoon gemeentelijk  |
|wagenpark, en de invoering van een milieuzone voor vrachtwagens. Maar |
|uitvoering van het ALU 2006 betekent nog niet dat overal in de stad de|
|Europese normen voor fijnstof en stikstof worden gehaald. Het         |
|maatregelenpakket van het dit najaar vast te stellen Actieplan        |
|Luchtkwaliteit Utrecht 2008 moet daarin voorzien.                     |
|                                                                      |
|Restproblematiek luchtkwaliteit Utrecht                               |
|Van alle grote steden doen zich in 'draaischijf Utrecht' de grootste  |
|problemen voor met betrekking tot de uitstoot van stikstof en         |
|fijnstof.  De saneringsopgave in de stad heeft vooral betrekking op   |
|drie druk bereden wegenclusters, waar de luchtkwaliteit - ook met de  |
|al genomen maatregelen- onder de maat blijft.                         |
|A. De Noordelijke Randweg Utrecht - een deel van de verbinding tussen |
|de A27 en A2- met als                                                 |
|wegvakken: Karl Marxdreef, Albert Schweitzerdreef en Einthovendreef;  |
|B. De westelijke verbindingsroute vanaf verkeersplein Hooggelegen     |
|tussen A2 en centrum met als                                          |
|wegvakken: Oudenoord, Weerdsingel Westzijde, Daalse tunnel, Westplein,|
|Graadt van                                                            |
|Roggenweg, Weg der Verenigde Naties, ds. M.L. Kinglaan, aansluiting   |
|'Hooggelegen' (incl. P+R)                                             |
|op A2;                                                                |
|C. De oostelijke verbindingsroute vanaf stadion Galgenwaard richting  |
|centrum met als wegvakken:                                            |
|Rubenslaan, Ledig Erf, Albatrosstraat, Bleekstraat, Vondellaan,       |
|Catharijnesingel.                                                     |
|Daarnaast is sanering nodig van een groot deel van het hoofwegennet   |
|rond Utrecht. Het gaat                                                |
|om veel meer kilometers rijksweg dan bij Amsterdam, Rotterdam en Den  |
|Haag.                                                                 |
|                                                                      |
|Maatregelen om luchtkwaliteit te verbeteren en Utrecht bereikbaar te  |
|houden                                                                |
|De komende maanden worden per clustergebied verschillende typen       |
|maatregelen onderzocht. Die variëren van doorstromingsbevorderende    |
|maatregelen tot aanpassing van het verkeerscirculatiemodel in de stad,|
|waarbij de stad wel bereikbaar blijft, maar niet doorsteekbaar.       |
|Een andere maatregel, die onderzocht worden is het vergroten van de   |
|milieuzone voor vrachtwagens inclusief bestelbusjes. Verder wordt     |
|gekeken naar maatregelen om de aantrekkelijkheid en toegankelijkheid  |
|van het openbaar vervoer te vergroten door extra buslijnen, nieuwe    |
|haltes, vertramming, en betere afstemming van stadsbus, regiobus en   |
|trein.                                                                |
|                                                                      |
|                                                                      |
|Bij de te onderzoeken maatregelen wordt ook de inbreng van bewoners,  |
|bedrijfsleven en belangengroepen betrokken. Al deze maatregelen worden|
|beoordeeld op het effect op de luchtkwaliteit, de bereikbaarheid, de  |
|keuze voor auto, openbaar vervoer of fiets, verkeerslawaai,           |
|faseringsmogelijkheden en kosten.                                     |
|                                                                      |
|Het belang van nationale samenwerking                                 |
|Utrecht heeft zich verplicht om er voor te zorgen dat nog dit najaar  |
|een effectief pakket maatregelen is vastgesteld. Dit pakket gaat deel |
|uitmaken van het Nationaal Samenwerkingsprogramma Luchtkwaliteit      |
|(NSL). Alleen met het vaststellen van een overtuigend nationaal       |
|programma kan ons land bij Europa extra tijd krijgen om te voldoen aan|
|de (nieuwe) Europese normen. Nederland moet dan in 2011 voldoen aan de|
|fijnstof norm en vóór 2015 aan die voor stikstof. Voor Utrecht is deze|
|extra tijd van groot belang om de uitvoering van de plannen voor onder|
|andere het Stationsgebied en de vernieuwing van Kanaleneiland verder  |
|te krijgen. Met het Ontwerp Actieplan Luchtkwaliteit 2008 verplicht de|
|stad zich om tijdig -vóór 1 oktober 2008- haar bijdrage aan het NSL te|
|leveren.                                                              |
|                                                                      |
|Noot voor de media                                                    |
|Tijdens het persgesprek - op woensdag 6 februari om 14.30 uur in de   |
|perskamer van het stadhuis van Utrecht - is kaartmateriaal en het     |
|Ontwerp Actieplan Luchtkwaliteit Utrecht 2008, beschikbaar. Vanaf     |
|16.00 uur is het ontwerp ALU 2008 ook te downloaden via               |
|www.utrecht.nl/milieu.                                                |
|                                                                      |
|Voor meer informatie kunt u contact opnemen met gemeente Utrecht,     |
|bestuurscommunicatie, Gerard Derksen: 030 - 286 1168 of 06 - 270 30   |
|714                                                                   |

---- --