Ingezonden persbericht


Persbericht
'Snuffel'-software oplossing voor schoner verkeer

HAARLEM, 6 februari 2008

Meer wegen, betere doorstroming en dat terwijl de schadelijke uitlaatgassen van het verkeer ook nog eens minder worden. Verkeerspecialist Vialis (VolkerWessels) is met de oplossing voor dit probleem genomineerd voor de prestigieuze Intertraffic Innovation Award. De prijs wordt op 1 april uitgereikt door minister Eurlings op de Intertraffic beurs in de RAI.

Speciaal voor het complexe dilemma waarmee verkeersminister Eurlings worstelt, heeft Vialis samen met TNO zogenaamde 'snuffel'-software ontwikkeld waarmee verkeersmaatregelen direct worden vertaald in de exacte toe- of afname van schadelijke uitlaatgassen. Wegbeheerders kunnen hiermee meteen zien welke verkeersmaatregel het best is voor het milieu.

Volgens Jos van Kleef, CEO van Vialis, wordt het verkeer tot nu toe geregeld op basis van doorstroming zoals bijvoorbeeld met verkeerslichten, rotondes, doseerlichten en de 80km-limiet. Van Kleef: "Deze manier houdt echter geen rekening met de uitstoot van uitlaatgassen. Zo kan van een belangrijke verkeersader in een stad een groene golf zijn gemaakt, waardoor verkeer uit zijwegen langer moet wachten. En als dat net in een grote woonwijk is of bij scholen, werkt de maatregel vanuit milieuperspectief misschien juist averechts. De kunst is dan om het verkeer zo te laten doorstromen dat de uitstoot de minste overlast bezorgt op plaatsen waar de luchtkwaliteit het meest kritisch is."

De uitstoot van voertuigen hangt af van
talloze factoren, waaronder type, model, brandstof maar bijvoorbeeld ook rijgedrag. TNO heeft van meer dan 2.800 auto's de uitstoot onder verschillende rijomstandigheden gemeten. Op basis van deze gegevens heeft TNO het Versit+ emissiemodel ontwikkeld. In het model van Vialis wordt het gedrag van individuele voertuigen gesimuleerd in levensechte situaties met inachtneming van maatregelen zoals rotondes en verkeerslichten. In de EnViver-software worden de uitstootgegevens van het TNO-model op een unieke wijze gekoppeld aan het gesimuleerde verkeersgedrag van het Vialis-model Vissim.

De ontwikkelde software is gebaseerd op levensechte situaties. Alle verkeerssituaties die je maar kunt bedenken, welke verkeersmaatregelen dan ook, EnViver houdt overal rekening mee en weet precies te bepalen wat de schadelijke uitstoot is.

Met EnViver is te voorspellen wat de aanleg van een nieuwe afrit, extra rijstrook, rotonde of verkeerslicht betekent voor de uitstoot. Van Kleef: "Ook het plaatsen van verkeerslichten of het instellen van een 80 km-limiet leidt met een druk op de knop tot een overzichtelijke tabel waarin de effecten op de uitlaatgassen duidelijk staan vermeld. Dat maakt het voor de overheid en de wegbeheerder makkelijker om beslissingen te nemen om het wegennet uit te breiden of efficiënter te benutten. De computer toetst in een levensecht model alle consequenties. Vooral met het oog op de milieulobby kan de overheid nu goed beslagen ten ijs komen met harde milieucijfers om de doorstroming in ons land snel aan te pakken. We verwachten er niet veel aan te verdienen, we zien het meer als een dienst aan alle mensen die elke dag vaststaan in het verkeer. Dit is onze bijdrage aan een leefbare en mobiele samenleving."



Ingezonden persbericht