Ingezonden persbericht
Persbericht
'Snuffel'-software oplossing voor schoner verkeer
HAARLEM, 6 februari 2008
Meer wegen, betere doorstroming en dat terwijl de schadelijke uitlaatgassen van het verkeer ook nog eens minder worden.
Verkeerspecialist Vialis (VolkerWessels) is met de oplossing voor dit probleem
genomineerd voor de prestigieuze Intertraffic Innovation Award. De prijs wordt
op 1 april uitgereikt door minister Eurlings op de Intertraffic beurs in de
RAI.
Speciaal voor het complexe dilemma waarmee verkeersminister
Eurlings worstelt, heeft Vialis samen met TNO zogenaamde 'snuffel'-software
ontwikkeld waarmee verkeersmaatregelen direct worden vertaald in de exacte toe-
of afname van schadelijke uitlaatgassen. Wegbeheerders kunnen hiermee meteen
zien welke verkeersmaatregel het best is voor het milieu.
Volgens Jos van Kleef, CEO van Vialis, wordt het verkeer
tot nu toe geregeld op basis van doorstroming zoals
bijvoorbeeld met verkeerslichten, rotondes, doseerlichten en de
80km-limiet. Van Kleef: "Deze manier houdt echter geen rekening met de uitstoot
van uitlaatgassen. Zo kan van een belangrijke verkeersader in een stad een
groene golf zijn gemaakt, waardoor verkeer uit zijwegen langer moet wachten. En
als dat net in een grote woonwijk is of bij scholen, werkt de maatregel vanuit
milieuperspectief misschien juist averechts. De kunst is dan om het verkeer zo
te laten doorstromen dat de uitstoot de minste overlast bezorgt op plaatsen
waar de luchtkwaliteit het meest kritisch is."
De uitstoot van voertuigen hangt af van
talloze factoren, waaronder type, model, brandstof
maar bijvoorbeeld ook rijgedrag. TNO heeft van meer dan 2.800 auto's de
uitstoot onder verschillende rijomstandigheden gemeten. Op basis van deze
gegevens heeft TNO het Versit+ emissiemodel ontwikkeld. In het model
van Vialis wordt het gedrag van individuele voertuigen gesimuleerd in
levensechte situaties met inachtneming van maatregelen zoals rotondes en
verkeerslichten. In de EnViver-software worden de uitstootgegevens van het TNO-model
op een unieke wijze gekoppeld aan het gesimuleerde verkeersgedrag van het
Vialis-model Vissim.
De ontwikkelde software is gebaseerd op levensechte
situaties. Alle verkeerssituaties die je maar kunt bedenken, welke
verkeersmaatregelen dan ook, EnViver houdt overal rekening mee en weet precies
te bepalen wat de schadelijke uitstoot is.
Met EnViver is te voorspellen wat de aanleg van een nieuwe
afrit, extra rijstrook, rotonde of verkeerslicht betekent voor de uitstoot. Van
Kleef: "Ook het plaatsen van verkeerslichten of het instellen van een 80
km-limiet leidt met een druk op de knop tot een overzichtelijke tabel waarin de
effecten op de uitlaatgassen duidelijk staan vermeld. Dat maakt het voor de
overheid en de wegbeheerder makkelijker om beslissingen te nemen om het
wegennet uit te breiden of efficiënter te benutten. De computer toetst in een
levensecht model alle consequenties. Vooral met het oog op de milieulobby kan
de overheid nu goed beslagen ten ijs komen met harde milieucijfers om de
doorstroming in ons land snel aan te pakken. We verwachten er niet veel aan te
verdienen, we zien het meer als een dienst aan alle mensen die elke dag
vaststaan in het verkeer. Dit is onze bijdrage aan een leefbare en mobiele
samenleving."
Ingezonden persbericht