Miko


OMZET MIKO 9 % HOGER

Turnhout, 7 februari 2008 - De op Eurolist by Euronext Brussels genoteerde koffieservice- en kunststofverpakkingsspecialist Miko behaalde over 2007 een omzet van 98,58 miljoen EUR. Dit is een stijging met 9 % in vergelijking met het jaar voordien. Circa 75 % van de omzet is gerealiseerd in het buitenland.

De koffieserviceactiviteiten namen 55 % van de groepsomzet voor hun rekening, de overige 45 % was voor rekening van de kunststofafdeling.

De omzet van de koffieserviceafdeling nam toe met 7 % ten opzichte van 2006. Deze stijging kwam er door organische groei in alle 'Miko- thuislanden', te weten België, Frankrijk, Engeland, Nederland, Duitsland, Polen, Tsjechië en Slowakije. Vooral Frankrijk kende een sterke stijging met 14 % dankzij enkele grote koffiecontracten die werden binnengehaald.

De omzet van kunststofverpakkingen kende een stijging met 11 %, een stevige vooruitgang ondanks de slechte zomer. Een belangrijk aandeel van de omzet bestaat immers uit kunststofverpakkingen voor roomijs. "De groei van 21 %, die in het eerste halfjaar werd aangekondigd, werd door het slechte weer inderdaad gedwarsboomd in de tweede jaarhelft. Dit hebben wij reeds vermeld in onze berichtgeving inzake de halfjaarresultaten. Met de diversificatie in nieuwe initiatieven en projecten - zoals margarinevlootjes - en de verhoogde afgezette volumes in schalen voor kant-en-klaar maaltijden, wisten wij onze seizoensafhankelijkheid af te zwakken", aldus Frans Michielsen, CEO van de Miko-groep.

De financiële resultaten van 2007 zullen worden gepubliceerd einde maart 2008.

OVER MIKO
Miko is al meer dan 200 jaar actief in koffieservice en sinds een 30-tal jaren in kunststofverpakkingen, en werd in 1998 geïntroduceerd op Eurolist by Euronext Brussels. Miko volgt een "tweepijlerstrategie" waarbij de kernactiviteiten - koffieservice en kunststofverpakkingen - nagenoeg zelfstandige entiteiten zijn met elk hun eigen management, zodat beide activiteiten een eigen groeipad kunnen volgen. De groep stelt 574 medewerkers te werk en haalde in 2007 een omzet van 98,58 miljoen EUR. Momenteel is 45 % hiervan voor rekening van de kunststofdivisie. De overige 55 % wordt gerealiseerd door de koffieserviceafdeling. Het is een internationale groep met eigen ondernemingen in België, Frankrijk, Engeland, Nederland, Duitsland, Polen, Tsjechië en Slowakije.

EINDE