Unilever NV



RESULTATEN VIERDE KWARTAAL EN GEHELE JAAR 2007 BELANGRIJKSTE CIJFERS
(niet door de externe accountants gecontroleerd)
Vierde kwartaal 2007 miljoen Gehele jaar 2007 Stijging/(Daling) Stijging/(Daling) Actuele Actuele Constante Actuele Actuele Constante wissel- wissel- wissel- wissel- wissel- wissel- koersen koersen koersen koersen koersen koersen Voortgezette bedrijfsactiviteiten: 9 890 2 % 5 % Omzet 40 187 1 % 5 % 1 097 3 % 11 % Bedrijfswinst 5 245 (3)% 1 % 1 070 3 % 10 % Winst vóór belastingen 5 184 7 % 11 % 782 (13)% (6)% Nettowinst uit voortgezette bedrijfsactiviteiten 4 056 10 % 14 % 787 (63)% (59)% Nettowinst uit totale bedrijfsactiviteiten* 4 136 (18)% (15)%

Winst per aandeel: 0,25 (12)% (5)% Uit voortgezette bedrijfsactiviteiten (in euro's) 1,32 12 % 16 % 0,25 (64)% (61)% Uit totale bedrijfsactiviteiten* (in euro's) 1,35 (18)% (15)%
*Inclusief 1,2 miljard winst op de verkoop van onze Europese diepvriesactiviteiten in het vierde kwartaal van 2006, opgenomen als beëindigde bedrijfsactiviteiten.

STERK SLOT VAN EEN GOED JAAR
Financiële gegevens ­ Gehele jaar
· Groei van de onderliggende verkopen van 5,5%. Brutowinstmarge van 13,1%, met een onderliggende verbetering van 0,2 procentpunt.
· Winst per aandeel uit voortgezette bedrijfsactiviteiten gestegen met 12%. · Voorgesteld slotdividend van 0,50 per gewoon aandeel NV en 34,11p per gewoon aandeel PLC. Hiermee stijgt het totale reguliere dividend voor het jaar met 7% voor zowel NV als PLC. Voor 2008 is een inkoop van eigen aandelen gepland van ten minste 1,5 miljard. Financiële gegevens ­ Vierde kwartaal
· Groei van de onderliggende verkopen van 6,1%, waarvan 3,0% door prijsverhogingen. · Brutowinstmarge van 11,1% met een onderliggende verbetering van 0,2 procentpunt, na een stijging van de uitgaven voor reclame en promoties van 0,6 procentpunt van de omzet. Operationele hoofdpunten in het jaar
· Brede groei in de regio's en categorieën, in lijn met onze strategie om onze middelen te richten op opkomende markten, persoonlijke verzorging en op vitaliteit gerichte innovaties. · Duidelijke verbetering in Europa: groei van 2,8% in het jaar en een sterk vierde kwartaal. · Toenemende bijdrage uit prijsverhogingen in reactie op stijgende grondstofkosten. · Sterke kostenbesparingsprogramma's leverden gedurende het jaar 1 miljard op. Versneld herstructureringsplan maakt goede voortgang. · Volgende stappen in de ontwikkeling van onze portfolio omvatten onder meer de aankondigingen van de overname van het toonaangevende Russische ijsbedrijf Inmarko, de uitbreiding van de joint venture tussen PepsiCo en Lipton, en de verkoop van Lawry's en Boursin.
---

TOELICHTING GROUP CHIEF EXECUTIVE
"Het vierde kwartaal was een sterke afsluiting van een goed jaar. 2007 was het derde achtereenvolgende jaar met een toenemende omzetgroei en bracht eveneens een onderliggende verbetering van de marge. Dit geeft duidelijk aan dat onze strategie om onze middelen te richten op sneller groeiende en winstgevende segmenten werkt.

De aanpassingen in ons bedrijf en de versnelling van ons veranderingsprogramma werpen duidelijk vruchten af. Het maakt Unilever een flexibelere en veerkrachtigere onderneming, die in een betere positie is om het hoofd te bieden aan de uitdagingen van een lastiger economisch en kostenklimaat.

We blijven dan ook vol vertrouwen dat we onze doelstellingen voor 2010 zullen realiseren ­ een brutowinstmarge van meer dan 15% in combinatie met consistente, concurrerende groei.

Voor 2008 verwachten we dat de groei van de onderliggende verkopen zal uitkomen aan de bovenkant van onze doelstelling van 3-5% en dat onze brutowinstmarge opnieuw een onderliggende verbetering zal laten zien." Patrick Cescau, Group Chief Executive 7 februari 2008

INLICHTINGEN
Media: Media Relations Team Beleggers: Investor Relations Team

NL +31 10 217 4844 UK +44 20 7822 6830 tanno.massar@unilever.com investor.relations@unilever.com media-relations.rotterdam@unilever.com

UK +44 20 7822 6805
tim.johns@unilever.com

Een webcast van de presentatie van de resultaten is beschikbaar op: www.unilever.com/ourcompany/investorcentre/results/quarterlyresults/default.asp
---

RESULTATEN UNILEVER VIERDE KWARTAAL EN GEHELE JAAR 2007

In de volgende toelichting geven we `groei van de onderliggende verkopen' weer tegen constante wisselkoersen, exclusief het effect van acquisities en desinvesteringen. In de `Omzet' is het effect van wisselkoersen, acquisities en desinvesteringen opgenomen. Unilever hanteert de begrippen `constante wisselkoersen' en `onderliggende' voornamelijk voor interne-prestatiemeting en begrotingsdoeleinden. Daarnaast gebruiken we de veranderingen in de `beschikbare vrije kasstroom' en het `rendement op het geïnvesteerd vermogen' om de vooruitgang te meten ten opzichte van onze langetermijndoelstellingen. Unilever is van mening dat dergelijke maatstaven aan aandeelhouders aanvullende informatie geven over de onderliggende trends. Deze maatstaven zijn niet gedefinieerd binnen IFRS en zijn ook niet bedoeld ter vervanging van binnen deze grondslagen gedefinieerde maatstaven, zoals omzet, winst en kasstroom. Meer informatie over deze maatstaven is beschikbaar op www.unilever.com/ourcompany/investorcentre.


1. SAMENVATTING VAN DE BEDRIJFSRESULTATEN OVER HET JAAR Het jaar kende een consistent sterke groei van de onderliggende verkopen van gemiddeld 5,5% en van 6,1% in het vierde kwartaal. Er was een toenemende bijdrage uit prijsverhogingen van 1,8% voor het jaar, met een stijging tot 3,0% in het vierde kwartaal, in reactie op sterk gestegen grondstofkosten. De gestage onderliggende verbetering in Europa zette door, met een groei van 2,8% in het jaar. Met name het vierde kwartaal was met 5,5% groei een sterk kwartaal, ten opzichte van een minder sterk vierde kwartaal vorig jaar. Noord- en Zuid-Amerika stegen met 4,1% in het jaar, waarbij Brazilië en Mexico gedurende het jaar verbeterden, en de Verenigde Staten met 3,2% gestaag groeiden. Azië Afrika liet gedurende het jaar een consistente groei van 11,1% zien over een brede linie van landen en categorieën. Alle categorieën groeiden goed in 2007. Persoonlijke verzorging, onze snelst groeiende categorie, profiteerde van het feit dat innovaties sneller en in meer landen werden geïntroduceerd. Huishoudelijke verzorging ging ook goed vooruit gedurende het jaar, met name door concentratie op onze sterkste merken en door de introductie van nieuwe producten met extra toegevoegde waarde, vooral in huishoudelijke reiniging en wasverzachters. Een gerichter innovatieprogramma zorgde voor goede resultaten in culinaire producten, dressings en spreads, met de nadruk op producten die vitaliteit gerelateerde voordelen bieden, zoals natuurlijke ingrediënten, echtheid, minder vet of cholesterolverlaging. In ijs groeiden we sterk in opkomende markten en verbeterden we ons marktaandeel in Europa, maar de resultaten in de Verenigde Staten waren zwakker. Het was opnieuw een heel goed jaar voor Lipton. Hiervoor zorgden zowel de verkopen van losse thee, waarvan de omzet wordt meegeconsolideerd, als een uitstekende groei van de joint venture met PepsiCo in ijsthee, waarbij dit niet het geval is.
De uitgaven voor reclame en promoties werden verhoogd in lijn met de verkopen en worden effectief ingezet ter ondersteuning van initiatieven binnen onze prioriteitsgebieden. De stijging van grondstofkosten versnelde gedurende het jaar, met een impact van 2,2 procentpunt van de omzet over de 12 maanden. We zijn echter in staat geweest dit ruimschoots te compenseren door besparingsprogramma's en prijsverhogingen.
Er is goede voortgang geboekt met het in augustus aangekondigde versnelde veranderingsprogramma. Het vierde kwartaal liet een versnelling zien in de realisatie van kostenbesparingen. We hebben een reeks initiatieven aangekondigd om de aanpassing van onze portfolio te ondersteunen door acquisities, desinvesteringen en joint ventures.


---


2. FINANCIELE TOELICHTING

2.1 Omzet
De groei van de onderliggende verkopen bedroeg 5,5% in het jaar en 6,1% in het vierde kwartaal. De omzetgroei, inclusief het effect van desinvesteringen en wisselkoersen, bedroeg 1,4% in het jaar en 1,7% in het kwartaal.

2.2 Bedrijfswinst
Gehele jaar
De bedrijfswinst in het jaar was 3% lager en de brutowinstmarge van 13,1% was 0,5 procentpunt lager dan een jaar geleden. De lagere marge werd geheel veroorzaakt door een hogere nettolast voor herstructurering, desinvesteringen en eenmalige posten. Vóór het effect van deze posten liet de brutowinstmarge een onderliggende stijging zien van 0,2 procentpunt. De uitgaven voor reclame en promoties als percentage van de omzet waren in lijn met die van vorig jaar. De nettolast voor herstructurering, desinvesteringen en eenmalige posten in 2007 bedroeg 569 miljoen. Deze bestond uit herstructureringslasten van 875 miljoen, deels gecompenseerd door winsten uit desinvesteringen van 306 miljoen. De winsten uit desinvesteringen zijn inclusief 214 miljoen als gevolg van de reorganisatie van onze belangen in Zuid-Afrika, die neerkwam op een ruil tegen de marktwaarde, wat resulteerde in een boekhoudkundige winst.
In vergelijking daarmee bedroeg de nettolast voor herstructurering, desinvesteringen en eenmalige posten in 2006 242 miljoen. Herstructureringslasten van 704 miljoen werden gecompenseerd door winsten uit desinvesteringen van 196 miljoen en door eenmalige winsten van 266 miljoen uit regelingen voor gezondheidszorg in de Verenigde Staten en pensioenregelingen in het Verenigd Koninkrijk. Vierde kwartaal
De bedrijfswinst was in het vierde kwartaal 3% hoger dan een jaar geleden. De brutowinstmarge van 11,1% was 0,2 procentpunt hoger. Het nettoniveau van herstructurering, desinvesteringen en van eenmalige winsten in 2006, was in beide jaren even hoog, dus vóór deze posten was de brutowinstmarge eveneens 0,2 procentpunt hoger. De uitgaven voor reclame en promoties als percentage van de omzet waren 0,6 procentpunt hoger dan in hetzelfde kwartaal vorig jaar.
2.3 Financieringslasten en belastingen
De financieringslasten van nettoleningen waren 13% lager in het jaar, waarbij de invloed van wisselkoers- schommelingen van de US dollar hogere tarieven meer dan compenseerde. De bate uit financiering van pensioenen steeg tot 158 miljoen als gevolg van een betere dekkingsgraad van onze regelingen in 2007 ten opzichte van 2006. Het effectief belastingtarief bedroeg 22% in het jaar, vergeleken met 24% in 2006, en profiteerde opnieuw van de voordelige afwikkeling van belastingonderzoeken met betrekking tot het voorgaande jaar, en een lagere belastinglast op desinvesteringen. Voor 2008 verwachten we een effectief belastingpercentage dichter bij onze doelstelling voor de langere termijn van 26%. 2.4 Joint ventures, geassocieerde maatschappijen en overige inkomsten uit vaste activa Ons nominaal aandeel in de nettowinst uit joint ventures steeg met circa 30% in het jaar, vooral door een aanhoudend sterke groei van de joint venture tussen Lipton en PepsiCo in ijsthee. Het gecombineerde aandeel in de nettowinst van geassocieerde maatschappijen en overige inkomsten uit vaste activa bedroeg 89 miljoen in het jaar, een stijging ten opzichte van 66 miljoen vorig jaar. Dit is met name het gevolg van winsten uit onze venture capital-fondsen in beide jaren.
---

2.5 Nettowinst en winst per aandeel
Voor het gehele jaar groeide de nettowinst uit voortgezette bedrijfsactiviteiten met 10%, terwijl de winst per aandeel op dezelfde basis toenam met 12%.
De nettowinst, inclusief die uit beëindigde bedrijfsactiviteiten, was 18% lager dan vorig jaar, toen hierin de winst op de verkoop van onze Europese diepvriesactiviteiten in het vierde kwartaal was opgenomen. 2.6 Dividenden
Het interim-dividend over 2007 van 0,25 per aandeel NV en 17,00p per aandeel PLC is betaald op 5 december 2007. De raden van bestuur zullen aan de jaarlijkse algemene vergaderingen van aandeelhouders voorstellen een slotdividend uit te keren van 0,50 per gewoon aandeel Unilever N.V. en 34,11p per gewoon aandeel Unilever PLC. Dit brengt het totale dividend per aandeel voor NV op 0,75 en voor PLC op 51,11p. Dit is in beide gevallen een stijging van 7%, exclusief de additionele eenmalige betaling in 2006.
2.7 Inkoop van eigen aandelen
Het programma voor inkoop van eigen aandelen ter waarde van 1,5 miljard, aangekondigd in maart 2007, is aan het eind van het jaar afgerond. Voor 2008 staat een nieuw programma van ten minste 1,5 miljard gepland.
2.8 Kasstromen
De kasstroom uit bedrijfsactiviteiten van 5,2 miljard was 0,4 miljard lager dan in 2006, mede vanwege hogere herstructureringslasten en gestegen bijdragen aan pensioenregelingen. Er was een verdere lichte verbetering van het werkkapitaal.
Betalingen met betrekking tot vennootschapsbelastingen waren 0,2 miljard hoger dan in 2006 als gevolg van andere betalingsmomenten. De twee voorgaande jaren samengenomen, lagen de belastingbetalingen op hetzelfde niveau als de belastinglasten in de winst-en-verliesrekening. Investeringen in vaste activa zijn licht gestegen tot 1,0 miljard. Deze stijging was geheel toe te schrijven aan Azië Afrika, ter ondersteuning van onze prioriteit om te groeien in deze regio. De mutatie in eigen aandelen van 1,1 miljard is het gevolg van het netto-effect van de inkoop van eigen aandelen van 1,5 miljard en de uitoefening van aandelenopties van 0,4 miljard. De beschikbare vrije kasstroom bedroeg 3,8 miljard en was daarmee 0,4 miljard lager dan een jaar geleden. Dit is inclusief het effect van hogere uitgaven met betrekking tot herstructureringslasten en gestegen investeringen in vaste activa.
De nettoschuldenlast aan het eind van het jaar bedroeg 8,3 miljard, in vergelijking met 7,5 miljard aan het eind van 2006.
2.9 Rendement op het geïnvesteerd vermogen
Het rendement op het geïnvesteerd vermogen in 2007 bedroeg 12,7%. Dit was een verbetering ten opzichte van 11,5% in 2006, aangepast voor de winst op de verkoop van diepvriesactiviteiten.
---

2.10 Balans
De waarden op de balans zijn beïnvloed door de waardestijging van de euro ten opzichte van veel van de valuta's waarin de Groep haar activiteiten heeft. De dekkingsgraad van de pensioenfondsen is in de laatste 12 maanden aanzienlijk verbeterd. Dit uit zich in de stijging van waarden van pensioenregelingen met een overschot en afnames van de verplichtingen van regelingen niet ondergebracht bij fondsen en fondsen met een tekort. Er zijn overeenkomstige bewegingen in latente belastingen.
De post Goodwill en immateriële vaste activa omvat goodwill ontstaan door de reorganisatie van onze belangen in Zuid-Afrika en Israël.
De stijging van overige vaste activa is inclusief een kapitaalinbreng in de joint venture tussen PepsiCo en Lipton.
2.11 Pensioenen
De dekkingsgraad van de belangrijkste pensioenregelingen van de Groep is verbeterd sinds eind 2006, vooral als gevolg van versnelde bijdragen aan de regelingen en afgenomen pensioenverplichtingen als gevolg van hogere rekenrentes, rekening houdend met licht hogere inflatie- en levensverwachtingen. Gedurende 2007 zijn aanpassingen elk kwartaal verwerkt in de balans. De totale nettoverplichting voor alle regelingen bedroeg eind 2007 1,1 miljard, een afname ten opzichte van 3,1 miljard aan het eind van 2006. Regelingen die bij externe fondsen zijn ondergebracht laten nu in totaal een overschot zien van 1,2 miljard, terwijl niet bij externe fondsen ondergebrachte regelingen een verplichting van 2,3 miljard laten zien. Gedurende 2007 werden sommige regelingen die voorheen niet waren ondergebracht bij externe fondsen daar nu deels wel ondergebracht, waarbij 0,3 miljard werd gerapporteerd als deel van de betaalde bijdragen.


---


3. OPERATIONEEL VERSLAG
3.1 Europa
Vierde kwartaal 2007 Gehele jaar 2007 % % Groei van de Groei van de % onderliggende % onderliggende 2007 2006 Verandering verkopen 2007 2006 Verandering verkopen 3 740 3 615 3,4 5,5 Omzet ( miljoen) 15 205 15 000 1,4 2,8

2,9 5,3 Brutowinstmarge (%) 11,0 12,7 na verwerking van (%): (8,1) (7,3) - RDIs* (4,0) (2,2) ­ 3,3 - Bate inzake ­ 0,8 pensioenregelingen in het Verenigd Koninkrijk
* Herstructurering, desinvesteringen en duurzame waardeverminderingen Groei
De regio heeft de stijgende lijn vastgehouden in 2007 met een groei van de onderliggende verkopen van 2,8% in het jaar. De verbetering werd vooral gedreven door een voortdurende focus op innovatie, op verbetering van de kwaliteit en toegevoegde waarde van onze bestaande producten en op een betere uitvoering. De consumenten- vraag in onze categorieën was stabiel gedurende het jaar. Onze bedrijven sloten het jaar sterk af met een groei van 5,5% in het vierde kwartaal, zij het ten opzichte van een relatief minder goed kwartaal vorig jaar. Dit was inclusief een lichte impuls van circa 0,5% door verkopen vooruitlopend op de aanpassing van een IT-systeem in het Verenigd Koninkrijk en prijsverhogingen in januari, vooral in Duitsland. Het kwartaal liet goede volumes zien en een positief effect van prijsverhogingen van 1,3%. Over het geheel genomen, zien we op vrijwel alle fronten een opgaande lijn. Rusland leverde een topprestatie. Alle belangrijke landen groeiden gedurende het jaar, waaronder het Verenigd Koninkrijk, Duitsland, Italië en Nederland. In Frankrijk gingen de verkopen licht omhoog in een lastige markt. Winstgevendheid
De brutowinstmarge van 11,0% in het jaar weerspiegelt een hogere nettolast voor herstructurering, desinvesteringen en eenmalige posten ten opzichte van 2006. Vóór deze posten liet de brutowinstmarge een onderliggende verbetering zien van 0,9 procentpunt, vooral door lagere overheadkosten als gevolg van het `One Unilever'-programma en lagere uitgaven voor reclame en promoties. Versnelde verandering
Er is aanzienlijke vooruitgang geboekt op het gebied van portfolio-ontwikkeling en herstructurering. Begin 2008 hebben we de uitbreiding van de succesvolle internationale joint venture van Lipton en PepsiCo op het gebied van ijsthee afgerond en we zijn nu actief in alle landen van Europa. Daarnaast hebben we begin 2008 de verkoop van Boursin afgerond en de acquisitie van Inmarko aangekondigd. We hebben vier nieuwe meerlandenorganisaties gevormd en we hebben de stroomlijning of sluiting van tien fabrieken aangekondigd. De implementatie van één gezamenlijk SAP-systeem in de hele regio gaat verder, waarbij op dit moment tweederde van de regio is aangesloten en de volledige implementatie naar verwachting eind 2008 in zijn geheel is afgerond.

---

Innovatie
Onze innovaties blijven vooral gericht op de kansen die vitaliteit ons biedt. In ijs hebben we Frusì geïntroduceerd, yoghurtijs met volkoren muesli en stukjes echt fruit, en Solero Smoothies met een laag caloriegehalte. Lipton Linea afslankthee werd gelanceerd in Frankrijk, Zwitserland en Portugal. De groei van Hellmann's kreeg een impuls door de nieuwe `extra light' mayonaise met citrusvezel. Het nieuwe assortiment producten van Dove pro·age doet het goed in Europa evenals elders, en de zelfbruinende bodylotions van Dove summer glow zijn nu in de meeste landen op de markt. Clear anti-roosshampoo is in Rusland gelanceerd en goed ontvangen door de consument. De geconcentreerde vloeibare wasmiddelen `Klein & Krachtig' werden in zes Europese landen geïntroduceerd.


---

3.2 Noord- en Zuid-Amerika
Vierde kwartaal 2007 Gehele jaar 2007 % % Groei van de Groei van de % onderliggende % onderliggende 2007 2006 Verandering verkopen 2007 2006 Verandering verkopen 3 334 3 448 (3,3) 3,7 Omzet ( miljoen) 13 442 13 779 (2,4) 4,1

14,5 16,7 Brutowinstmarge (%) 14,7 15,8 na verwerking van (%): (0,9) (3,4) - RDIs* (0,7) (1,0) ­ 4,2 - Ziektekostenregelingen ­ 1,0 in de Verenigde Staten
* Herstructurering, desinvesteringen en duurzame waardeverminderingen Groei
De onderliggende verkopen stegen met 4,1% in het jaar, met een toenemende bijdrage uit prijsverhogingen die steeg met 2,6% in het jaar en met 4,0% in het vierde kwartaal. In de Verenigde Staten heeft de consumentenvraag in zijn totaliteit goed standgehouden in onze categorieën. De marktgroei in huishoudelijke en persoonlijke verzorging vertraagde enigszins in de tweede helft van het jaar, maar dit werd gecompenseerd door een robuuste vraag in voedingsmiddelen. Onze eigen verkopen in de Verenigde Staten lieten een solide groei zien en stegen met 3,2% in het jaar, ondanks gedaalde ijsverkopen. De groei in het vierde kwartaal was iets lager met 2,1%, voornamelijk door de fasering van innovaties en promotionele acitiviteiten.
Ons bedrijf in Mexico ging goed vooruit in de tweede helft van het jaar en Brazilië liet in het vierde kwartaal een verbeterde prestatie zien. Argentinië, Andina en Centraal-Amerika presteerden het hele jaar goed. Winstgevendheid
De brutowinstmarge van 14,7% in het jaar was 1,1 procentpunt lager dan een jaar geleden. Vóór het effect van herstructurering, desinvesteringen en eenmalige posten was de marge 0,4 procentpunt lager dan vorig jaar. Dit werd veroorzaakt door een stijging van de uitgaven voor reclame en promoties en door het effect van aanzienlijke kostenstijgingen die nog niet volledig zijn gecompenseerd door prijsverhogingen en besparingsprogramma's. Versnelde verandering
Het `One Unilever'-programma zorgt in de hele regio voor vereenvoudiging van onze bedrijfsactiviteiten. Argentinië, Mexico en Brazilië gingen in 2007 alle over naar één hoofdkantoor, en de Verenigde Staten zullen begin 2008 volgen. In een aantal landen zijn we bezig met de integratie van onze verkoopafdelingen. In de Verenigde Staten is één gezamenlijk SAP-systeem geïmplementeerd; dit was al gebeurd in Latijns-Amerika. We zijn in Brazilië een joint venture gestart met Perdigão voor de verkoop van Becel, onze margarine `voor een gezond hart' en we hebben onze lokale margarinemerken in Brazilië afgestoten. We hebben tevens aangekondigd dat we overeenstemming hebben bereikt over de verkoop van Lawry's kruidenmixen en we zijn bezig met de verkoop van onze Noord-Amerikaanse wasmiddelenactiviteiten. Innovatie
Nieuwe varianten van Knorr-bouillons en -soepen in Latijns-Amerika hebben geholpen het vitaliteitsimago van het merk verder uit te bouwen. In de Verenigde Staten en in Latijns-Amerika vestigt de `real'-campagne van Hellmann's de aandacht op simpele ingrediënten die van nature veel Omega 3 bevatten. Cholesterolverlagende minidrankjes werden in de Verenigde Staten geïntroduceerd onder de naam Promise Activ SuperShots. Innovaties in persoonlijke verzorging weerspiegelden de meer mondiale aanpak. Clear-antiroosshampoo werd met succes in Brazilië geïntroduceerd, terwijl het Dove pro·age-aanbod van huidverzorging, deodorants en shampoos in de Verenigde Staten op hetzelfde moment werd gelanceerd als in Europa. In wasmiddelen breidde het `Vuil is goed'-platform zich verder uit in Latijns-Amerika, nu inclusief een variant met ingebouwde wasverzachter.

---

3.3 Azië Afrika
Vierde kwartaal 2007 Gehele jaar 2007 % % Groei van de Groei van de % onderliggende % onderliggende 2007 2006 Verandering verkopen 2007 2006 Verandering verkopen 2 816 2 664 5,7 10,0 Omzet ( miljoen) 11 540 10 863 6,2 11,1

17,9 11,1 Brutowinstmarge (%) 13,8 12,2 na verwerking van (%): 6,3 (1,6) - RDIs* 1,1 (0,3)
* Herstructurering, desinvesteringen en duurzame waardeverminderingen Groei
De sterke onderliggende groei van 11,1% in het jaar weerspiegelt zowel de dynamiek van deze markten als de hoge prioriteit die wij geven aan het verder uitbouwen van onze activiteiten in deze regio. Het laat een gezonde balans zien tussen volume, gestegen met meer dan 7%, en prijs, gestegen met meer dan 3%. De groei was consistent gedurende het jaar en breedgedragen in categorieën en landen. Deze omvatte gevestigde markten, zoals India, Indonesië, de Filippijnen, Zuid-Afrika en Turkije, die alle met dubbele cijfers groeiden, en grote categorieën, zoals wasmiddelen en persoonlijke reinigingsmiddelen. Ook recentere prioriteiten voor groei, zoals China, en opkomende categorieën als ijs en deodorants maakten hiervan deel uit. We hebben de groei een impuls gegeven in alle inkomenscategorieën, van betaalbare kleinverpakkingen tot posities in de premiumsegmenten en we hebben nieuwe merken en producten gelanceerd die profiteren van onze mondiale platforms.
Winstgevendheid
De brutowinstmarge van 13,8% was 1,6 procentpunt hoger dan vorig jaar. Hierin was tevens de boekhoudkundige winst begrepen van 214 miljoen uit de reorganisatie van onze belangen in Zuid-Afrika. Vóór de effecten van deze transactie, desinvesteringen en herstructureringslasten liet de brutowinstmarge een onderliggende stijging zien van 0,2 procentpunt. Deze verbetering werd vooral veroorzaakt door de bijdrage van volumegroei, prijsverhogingen en besparingsprogramma's die hogere inkoopkosten en gestegen uitgaven voor reclame en promoties ruimschoots compenseerden.
Versnelde verandering
In Indonesië kondigden we de aankoop van het merk Buavita aan, vitaliteitsdrankjes op basis van fruit. Deze werd begin januari 2008 afgerond.
Als onderdeel van het `One Unilever'-programma maken we nu in vier landen gebruik van één gezamenlijk SAP- systeem als basis voor een gemeenschappelijk regionaal platform. Daarnaast vergemakkelijkt de hervorming van onze belangen in Zuid-Afrika en Israël het doorvoeren van de nieuwe organisatie. Innovatie
Onze nieuwe, meer mondiale aanpak van innovaties kwam in het programma van 2007 duidelijk tot uitdrukking. Clear-antiroosshampoo werd geïntroduceerd in China, een aantal Arabische landen, Egypte, Pakistan en de Filippijnen. In Japan lanceerden we Axe en Dove pro·age. Een verbeterd assortiment doucheproducten van Dove werd ook in Noordoost-Azië op de markt gebracht, terwijl Lifebuoy-zeep in Zuid-Afrika werd geïntroduceerd en er in India een nieuwe variant op de markt werd gebracht. In Thailand werd in wasmiddelen de nieuwe `Vuil is goed'- campagne gelanceerd, met daarbij nieuwe producten, verpakking en communicatie. Het assortiment `Moo'-ijsjes met super goed opneembaar calcium voor de ontwikkeling van kinderen werd in de hele regio gelanceerd. De kruidenmixen van Knorr werden vernieuwd met kwalitatief hoogwaardige ingrediënten, zoals dat ook in Europa is gebeurd, en in China introduceerden we een nieuwe vorm van Knorr-bouillons voor de bereiding van stevige soepen. Tegelijkertijd zorgen nieuwe, beter betaalbare kuipjes en zakjes spreads in verschillende landen voor nieuwe gebruikers.

10

WAARSCHUWING
Dit document kan toekomstgerichte uitspraken bevatten, waaronder `toekomstgerichte uitspraken' zoals bedoeld in de `Private Securities Litigation Reform Act 1995' in de Verenigde Staten. Uitspraken met termen als `verwacht', `voorziet', `heeft het voornemen' of de negatieve equivalenten van deze termen en andere gelijksoortige uitdrukkingen over toekomstige ontwikkelingen en resultaten, inclusief financiële doelstellingen tot 2010, en hun negatieve equivalenten zijn bedoeld om dergelijke toekomstgerichte uitspraken aan te duiden. Dergelijke toekomstgerichte uitspraken zijn gebaseerd op actuele verwachtingen en aannames over verwachte ontwikkelingen en andere factoren die van invloed kunnen zijn op de Groep. Het zijn geen historische feiten, noch zijn het garanties voor toekomstige prestaties. Doordat deze toekomstgerichte uitspraken risico's en onzekerheden bevatten, zijn er belangrijke factoren die de uiteindelijke resultaten wezenlijk kunnen doen afwijken van de resultaten zoals weergegeven of gesuggereerd door deze toekomstgerichte uitspraken. Deze zijn onder andere: prijs- en andere vormen van concurrentie; consumptieniveaus; kosten; ons vermogen goede contacten te onderhouden met belangrijke afnemers en leveranciers; valutakoersen; rentetarieven; ons vermogen acquisities te integreren en geplande desinvesteringen af te ronden; fysieke risico's; milieurisico's; ons vermogen fiscale, juridische en andere zaken op het gebied van regelgeving te beheersen en uitstaande zaken af te handelen zonder schattingen te overschrijden; wetgevings-, fiscale en andere ontwikkelingen op het gebied van regelgeving, alsmede politieke, economische en sociale omstandigheden in de geografische markten waarin de Groep opereert en nieuwe of gewijzigde prioriteiten van de raden van bestuur. Nadere bijzonderheden omtrent mogelijke risico's en onzekerheden die van invloed zouden kunnen zijn op de Groep, zijn vermeld in de documenten die de Groep bij de London Stock Exchange, Euronext Amsterdam en de Securities and Exchange Commission in de Verenigde Staten heeft gedeponeerd, waaronder het Jaarverslag en de Jaarrekening op Form 20-F. Deze toekomstgerichte uitspraken gelden alleen op de datum van dit document. Met uitzondering van verplichtingen op basis van wet- en regelgeving, wijst de Groep uitdrukkelijk enige verplichting of verbintenis af om publiekelijk enige herziening of aanpassing bekend te maken ten aanzien van toekomstgerichte uitspraken die hierin zijn opgenomen teneinde tot uitdrukking te brengen dat er sprake is van enige wijziging in de verwachtingen van de Groep met betrekking tot deze uitspraken of enige wijziging in de gebeurtenissen, condities of omstandigheden waarop deze uitspraken zijn gebaseerd.

OVERIGE INFORMATIE
Aanvullende informatie in US dollars en ponden sterling is beschikbaar (in het Engels) op onze website www.unilever.com/ourcompany/investorcentre.
De resultaten over het eerste kwartaal van 2008 zullen op donderdag 8 mei 2008 worden bekendgemaakt.


---

VERKORTE FINANCIËLE OVERZICHTEN
WINST-EN-VERLIESREKENING
(niet door de externe accountants gecontroleerd)
Vierde kwartaal miljoen Gehele jaar Stijging/ Stijging/ 2007 2006 (Daling) 2007 2006 (Daling) Actuele Constante Actuele Constante wissel- wissel- wissel- wissel- koersen koersen koersen koersen

Voortgezette bedrijfsactiviteiten:

9 890 9 727 2 % 5 % Omzet 40 187 39 642 1 % 5 %

1 097 1 062 3 % 11 % Bedrijfswinst 5 245 5 408 (3)% 1 % Na verwerking van: (400) (469) Herstructurering (875) (704) Desinvesteringen en duurzame 245 45 waardeverminderingen 306 196 Baten inzake ziektekostenregelingen in de Verenigde Staten en pensioenregelingen ­ 266 in het Verenigd Koninkrijk ­ 266

(48) (83) Nettofinancieringslasten (252) (721) 26 27 Financieringsbaten 147 128 (126) (117) Financieringslasten (550) (590) 3 ­ Voorziening preferente aandelen (7) (300) 49 7 Pensioenen en soortgelijke verplichtingen 158 41

Aandeel in de nettowinst/(-verlies) van joint 20 27 ventures 102 78 Aandeel in de nettowinst/(-verlies) van ­ 32 geassocieerde maatschappijen 50 36
1 4 Overige inkomsten uit vaste activa 39 30

1 070 1 042 3 % 10 % Winst vóór belastingen 5 184 4 831 7 % 11 %

(288) (144) Belastingen (1 128) (1 146)

Nettowinst uit voortgezette 782 898 (13)% (6)% bedrijfsactiviteiten 4 056 3 685 10 % 14 %

Nettowinst/(-verlies) uit beëindigde 5 1 202 bedrijfsactiviteiten 80 1 330

787 2 100 (63)% (59)% Nettowinst voor de periode 4 136 5 015 (18)% (15)%

Waarvan toekomend aan: 66 68 Minderheidsaandeelhouders 248 270 721 2 032 (65)% (61)% Houders van gewoon aandelenkapitaal 3 888 4 745 (18)% (15)%

Samengevoegde winst per aandeel (in euro's) 0,25 0,29 (12)% (5)% Voortgezette bedrijfsactiviteiten 1,32 1,19 12 % 16 % 0,24 0,28 (13)% (6)% Voortgezette bedrijfsactiviteiten ­ verwaterd 1,28 1,15 11 % 15 %

0,00 0,42 Beëindigde bedrijfsactiviteiten 0,03 0,46 0,01 0,41 Beëindigde bedrijfsactiviteiten ­ verwaterd 0,03 0,45

0,25 0,71 (64)% (61)% Totale bedrijfsactiviteiten 1,35 1,65 (18)% (15)% 0,25 0,69 (64)% (61)% Totale bedrijfsactiviteiten ­ verwaterd 1,31 1,60 (18)% (15)%

12

OVERZICHT VAN ALLE VERWERKTE RESULTATEN
(niet door de externe accountants gecontroleerd)
miljoen Gehele jaar 2007 2006

Winsten/(verliezen) op reële waardeveranderingen van financiële instrumenten na belastingen 86 21 Actuariële winsten/(verliezen) op pensioenen na belastingen 542 853 Winsten/(verliezen) op wisselkoersen na belastingen (413) (335)

Direct in het eigen vermogen verwerkte resultaten 215 539

Nettowinst voor de periode 4 136 5 015

Totaal verwerkte resultaten voor de periode 4 351 5 554

Waarvan toekomend aan:
Minderheidsaandeelhouders 237 242 Houders van gewoon aandelenkapitaal 4 114 5 312

KASSTROOMOVERZICHT
(niet door de externe accountants gecontroleerd)
miljoen Gehele jaar 2007 2006 Bedrijfsactiviteiten
Kasstroom uit bedrijfsactiviteiten 5 188 5 574 Betaalde vennootschapsbelasting (1 312) (1 063) Nettokasstroom uit bedrijfsactiviteiten 3 876 4 511

Investeringsactiviteiten
Ontvangen rente 146 125 Netto-investeringen (983) (934) Acquisities en desinvesteringen (50) 1 777 Overige investeringsactiviteiten 264 187 Nettokasstroom uit/(gebruikt voor) investeringsactiviteiten (623) 1 155

Financieringsactiviteiten
Dividenden op gewone aandelen (2 182) (2 602) Betaalde rente en preferente dividenden (552) (605) Mutaties in financiële verplichtingen 1 338 (3 281) Inkoop van eigen aandelen (1 500) ­ Overige mutaties eigen aandelen 442 98 Overige financieringsactiviteiten (555) (182) Nettokasstroom uit/(gebruikt voor) financieringsactiviteiten (3 009) (6 572)

Nettostijging/(-daling) van geldmiddelen en kasequivalenten 244 (906)

Geldmiddelen en kasequivalenten aan het begin van het jaar 710 1 265

Effect van wisselkoersverschillen (53) 351

Geldmiddelen en kasequivalenten aan het eind van de periode 901 710 13

BALANS
(niet door de externe accountants gecontroleerd)
31 december 31 december

miljoen 2007 2006

Vaste activa
Goodwill en immateriële vaste activa 16 755 17 206 Materiële vaste activa 6 284 6 276 Pensioenactiva voor fondsen met een overschot 2 008 1 697 Latente belastingvorderingen 1 003 1 266 Overige vaste activa 1 324 1 126 Totaal vaste activa 27 374 27 571

Vlottende activa
Voorraden 3 894 3 796 Handels- en overige kortlopende vorderingen 4 194 4 254 Kortlopende belastingvorderingen 367 125 Overige financiële activa 1 098 1 039 Geldmiddelen en kasequivalenten 216 273 Activa aangehouden voor verkoop 159 14 Totaal vlottende activa 9 928 9 501

Kortlopende verplichtingen
Financiële verplichtingen (ten hoogste één jaar) (4 166) (4 458) Handelscrediteuren en overige kortlopende verplichtingen (8 017) (7 838) Kortlopende belastingverplichtingen (395) (579) Voorzieningen (968) (1 009) Verplichtingen verband houdend met activa aangehouden voor verkoop (13) ­ Totaal kortlopende verplichtingen (13 559) (13 884) Netto vlottende activa/(kortlopende verplichtingen) (3 631) (4 383) Totaal activa na aftrek van kortlopende verplichtingen 23 743 23 188

Langlopende verplichtingen
Financiële verplichtingen (meer dan één jaar) 5 483 4 377 Pensioen- en soortgelijke verplichtingen:
Fondsen met een tekort 827 1 379 Regelingen niet ondergebracht bij fondsen 2 270 3 398 Voorzieningen 694 826 Latente belastingverplichtingen 1 213 1 003 Overige langlopende verplichtingen 437 533 Totaal langlopende verplichtingen 10 924 11 516

Eigen vermogen
Houders van gewoon aandelenkapitaal 12 387 11 230 Minderheidsaandeelhouders 432 442 Totaal eigen vermogen 12 819 11 672 Totaal geïnvesteerd vermogen 23 743 23 188

14

TOELICHTING OP DE FINANCIËLE OVERZICHTEN
(niet door de externe accountants gecontroleerd)


1 GESEGMENTEERDE INFORMATIE ­ ANALYSE NAAR GEOGRAFISCHE GEBIEDEN

Voortgezette bedrijfsactiviteiten ­ Vierde kwartaal Noord- en miljoen Europa Zuid-Amerika Azië Afrika Totaal Omzet
2006 3 615 3 448 2 664 9 727 2007 3 740 3 334 2 816 9 890 Verandering 3,4 % (3,3)% 5,7 % 1,7 %

Effect van:
Wisselkoersen (0,8)% (6,0)% (3,5)% (3,4)% Acquisities 0,0 % 0,0 % 0,0 % 0,0 % Desinvesteringen (1,2)% (0,8)% (0,4)% (0,8)%

Groei van de onderliggende verkopen 5,5 % 3,7 % 10,0 % 6,1 % Prijs 1,3 % 4,0 % 4,0 % 3,0 % Volume 4,2 % (0,3)% 5,8 % 3,0 %

Bedrijfswinst
2006 191 575 296 1 062 2007 107 485 505 1 097 Verandering tegen actuele wisselkoersen (44,0)% (15,6)% 70,4 % 3,3 % Verandering tegen constante wisselkoersen (42,4)% (8,8)% 82,9 % 11,3 %

Brutowinstmarge
2006 5,3 % 16,7 % 11,1 % 10,9 % 2007 2,9 % 14,5 % 17,9 % 11,1 %

Inclusief herstructurering, desinvesteringen en
duurzame waardeverminderingen, en baten op
pensioenregelingen in het Verenigd Koninkrijk
en ziektekostenregelingen in de Verenigde
Staten in het vierde kwartaal van 2006
2006 (4,0)% 0,8 % (1,6)% (1,6)% 2007 (8,1)% (0,9)% 6,3 % (1,6)%

15

Voortgezette bedrijfsactiviteiten ­ Gehele jaar

Noord- en miljoen Europa Zuid-Amerika Azië Afrika Totaal Omzet
2006 15 000 13 779 10 863 39 642 2007 15 205 13 442 11 540 40 187 Verandering 1,4 % (2,4)% 6,2 % 1,4 %

Effect van:
Wisselkoersen 0,0 % (5,8)% (4,0)% (3,1)% Acquisities 0,0 % 0,1 % 0,1 % 0,1 % Desinvesteringen (1,5)% (0,6)% (0,4)% (0,9)%

Groei van de onderliggende verkopen 2,8 % 4,1 % 11,1 % 5,5 % Prijs (0,1)% 2,6 % 3,4 % 1,8 % Volume 2,9 % 1,5 % 7,4 % 3,7 %

Bedrijfswinst
2006 1 903 2 178 1 327 5 408 2007 1 678 1 971 1 596 5 245 Verandering tegen actuele wisselkoersen (11,9)% (9,5)% 20,2% (3,0)% Verandering tegen constante wisselkoersen (11,7)% (3,4)% 27,6% 1,3 %

Brutowinstmarge
2006 12,7 % 15,8 % 12,2 % 13,6 % 2007 11,0 % 14,7 % 13,8 % 13,1 %

Inclusief herstructurering, desinvesteringen en
duurzame waardeverminderingen, en baten op
pensioenregelingen in het Verenigd Koninkrijk
en ziektekostenregelingen in de Verenigde
Staten in het vierde kwartaal van 2006
2006 (1,4)% 0,0 % (0,3)% (0,6)% 2007 (4,0)% (0,7)% 1,1 % (1,4)%

16

TOELICHTING OP DE FINANCIËLE OVERZICHTEN
(niet door de externe accountants gecontroleerd)


2 GESEGMENTEERDE INFORMATIE ­ ANALYSE NAAR PRODUCTGROEPEN

Voortgezette bedrijfsactiviteiten ­ Vierde kwartaal Huis- Huis- Culinaire houdelijke houdelijke producten, Per- verzorging en Per- dressings IJs en Voedings- soonlijke en overige soonlijke miljoen en spreads dranken middelen verzorging activiteiten Verzorging Totaal Omzet
2006 3 709 1 416 5 125 2 786 1 816 4 602 9 727 2007 3 772 1 449 5 221 2 831 1 838 4 669 9 890 Verandering 1,7 % 2,3 % 1,9 % 1,6 % 1,2 % 1,4 % 1,7 %

Effect van:
Wisselkoersen (2,9)% (3,7)% (3,1)% (4,2)% (3,0)% (3,8)% (3,4)% Acquisities 0,0 % 0,0 % 0,0 % 0,0 % 0,0 % 0,0 % 0,0 % Desinvesteringen (1,0)% 0,5 % (0,6)% (1,0)% (1,2)% (1,1)% (0,8)% Groei van de onderliggende verkopen 5,8 % 5,7 % 5,7 % 7,2 % 5,6 % 6,6 % 6,1 %

Bedrijfswinst
2006 499 (37) 462 471 129 600 1 062 2007 587 (49) 538 404 155 559 1 097 Verandering tegen actuele wisselkoersen 17,7 % (32,6)% 16,5 % (14,2)% 19,4 % (6,9)% 3,3 % Verandering tegen constante wisselkoersen 27,0 % 0,2 % 28,9 % (9,2)% 22,7 % (2,3)% 11,3 %

Brutowinstmarge
2006 13,5 % (2,6)% 9,0 % 16,9 % 7,0 % 13,0 % 10,9 % 2007 15,6 % (3,3)% 10,3 % 14,3 % 8,4 % 12,0 % 11,1 %

Voortgezette bedrijfsactiviteiten ­ Gehele jaar
Huis- Huis- Culinaire houdelijke houdelijke producten, Per- verzorging en Per- dressings IJs en Voedings- soonlijke en overige soonlijke miljoen en spreads dranken middelen verzorging activiteiten Verzorging Totaal Omzet
2006 13 767 7 578 21 345 11 122 7 175 18 297 39 642 2007 13 988 7 600 21 588 11 302 7 297 18 599 40 187 Verandering 1,6 % 0,3 % 1,1 % 1,6 % 1,7 % 1,6 % 1,4 %

Effect van:
Wisselkoersen (2,7)% (3,0)% (2,8)% (3,8)% (3,0)% (3,5)% (3,1)% Acquisities 0,1 % 0,1 % 0,1 % 0,1 % 0,0 % 0,0 % 0,1 % Desinvesteringen (0,7)% (0,8)% (0,7)% (1,0)% (1,2)% (1,1)% (0,9)% Groei van de onderliggende verkopen 5,0 % 4,2 % 4,7 % 6,7 % 6,1 % 6,5 % 5,5 % Bedrijfswinst
2006 1 993 900 2 893 1 913 602 2 515 5 408 2007 2 059 809 2 868 1 786 591 2 377 5 245 Verandering tegen actuele wisselkoersen 3,3 % (10,2)% (0,9)% (6,6)% (1,8)% (5,5)% (3,0)% Verandering tegen constante wisselkoersen 8,1 % (6,2)% 3,6 % (2,6)% 2,4 % (1,4)% 1,3 %

Brutowinstmarge
2006 14,5 % 11,9 % 13,6 % 17,2 % 8,4 % 13,7 % 13,6 % 2007 14,7 % 10,6 % 13,3 % 15,8 % 8,1 % 12,8 % 13,1 % 17

TOELICHTING OP DE FINANCIËLE OVERZICHTEN
(niet door de externe accountants gecontroleerd)


3 TOEGEPASTE GRONDSLAGEN

De verkorte tussentijdse financiële overzichten zijn opgesteld in overeenstemming met International Financial Reporting Standards (IFRS) zoals aanvaard binnen de Europese Unie, en met IFRS zoals uitgegeven door de International Accounting Standards Board (IASB), en zijn tevens opgesteld in overeenstemming met International Accounting Standard (IAS) 34 `Interim Financial Reporting'. Deze zijn gelijk aan de toegepaste grondslagen voor het opstellen van het Jaarverslag en de Jaarrekening voor het jaar geëindigd op 31 december 2006, behalve dat: · Financiële-leasecrediteuren en `funding-related' derivaten zijn gereclassificeerd in de balans om de presentatie van de nettoschuld te verduidelijken. Vergelijkende cijfers voor 31 december 2006 zijn overeenkomstig aangepast; en
· Balansposten met betrekking tot leningen worden nu financiële verplichtingen genoemd om beter aan te sluiten bij de vereisten van IFRS 7 `Financial Instruments ­ Disclosures', zoals die door Unilever wordt toegepast vanaf
1 januari 2007.

De verkorte financiële overzichten worden tegen actuele wisselkoersen gepresenteerd. De procentuele wijzigingen ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar worden tegen zowel actuele als constante wisselkoersen weergegeven om vergelijking te vereenvoudigen.
De winst-en-verliesrekening op pagina 12, het overzicht van alle verwerkte resultaten op pagina 13, het kasstroomoverzicht op pagina 13, en de mutaties in het eigen vermogen op pagina 21, zijn weergegeven tegen de gemiddelde wisselkoersen in iedere periode.
De balans op pagina 14 en de analyse van de nettoschuld op pagina 21 zijn weergegeven tegen wisselkoersen geldend aan het eind van de periode.

De hierin opgenomen financiële overzichten omvatten niet de volledige jaarrekening zoals gedefinieerd door S240 van de Companies Act 1985 in het Verenigd Koninkrijk. De volledige jaarrekening van Unilever over het jaar geëindigd op 31 december 2006 is gedeponeerd bij het Ondernemingsregister in het Verenigd Koninkrijk. De accountants hebben daarbij een goedkeurende verklaring afgegeven en deze bevatte geen uitspraken zoals bedoeld in S237(2) of S237(3) van de Companies Act 1985 in het Verenigd Koninkrijk.


4 BELASTINGEN

Het effectieve belastingpercentage in 2007 bedroeg 22% in vergelijking met 24% in 2006. Het effectieve belastingpercentage wordt berekend door de belastinglast te delen door het resultaat vóór belastingen, exclusief de bijdrage van joint ventures en geassocieerde maatschappijen. In de last voor 2007 is een bedrag opgenomen van 165 miljoen (2006: 177 miljoen) met betrekking tot belastingen in het Verenigd Koninkrijk.


5 BEËINDIGDE BEDRIJFSACTIVITEITEN

De bedrijfswinst uit beëindigde bedrijfsactiviteiten (exclusief winst/verlies op desinvesteringen) was als volgt:

Vierde kwartaal

Noord- en miljoen Europa Zuid-Amerika Azië Afrika Totaal 2006 7 ­ ­ 7 2007 ­ ­ ­ ­

Gehele jaar
Noord- en miljoen Europa Zuid-Amerika Azië Afrika Totaal 2006 170 ­ ­ 170 2007 ­ ­ ­ ­

De nettokasstromen toerekenbaar aan de beëindigde bedrijfsactiviteiten inzake bedrijfsactiviteiten, investeringsactiviteiten en financieringsactiviteiten in 2007 waren respectievelijk (4) miljoen, 80 miljoen en nihil (2006: 79 miljoen, 1 618 miljoen en (1) miljoen).
18

TOELICHTING OP DE FINANCIËLE OVERZICHTEN
(niet door de externe accountants gecontroleerd)


6 SAMENGEVOEGDE WINST PER AANDEEL

De hieronder opgenomen informatie omtrent de winst per aandeel, inclusief de vergelijkende cijfers voor 2006, is gebaseerd op de nominale waarde van de aandelen per 22 mei 2006. Op deze datum zijn, na goedkeuring door de jaarlijkse algemene vergaderingen van aandeelhouders in 2006, de NV-aandelen gesplitst en de PLC-aandelen geconsolideerd. De berekening van de samengevoegde winst per aandeel is gebaseerd op het gemiddelde aantal eenheden van aandelen dat het samengevoegde gewone aandelenkapitaal van NV en PLC, in omloop gedurende de periode, vertegenwoordigt, na aftrek van het gemiddelde aantal aandelen dat intern wordt gehouden. Voor de berekening van de winst per aandeel op verwaterde basis wordt een aantal correcties gemaakt op het gebruikte aantal aandelen, met name de volgende: (i) uitoefening in 2038 van het recht op conversie in gewone aandelen PLC, toekomend aan de houders van aandelen in een groepsmaatschappij in het kader van de regeling tot wijziging van de Leverhulme Trust, en (ii) de uitoefening van aandelenopties door werknemers. De winst per aandeel uit totale bedrijfsactiviteiten voor het gehele jaar wordt als volgt berekend:

2007 2006

Samengevoegde winst per aandeel Eenheden in duizenden Gemiddeld aantal eenheden van aandelen 2 874 620 2 883 258

miljoen Nettowinst toekomend aan houders van gewoon aandelenkapitaal 3 888 4 745

Samengevoegde winst per aandeel (euro) 1,35 1,65

Samengevoegde winst per aandeel ­ verwaterd Eenheden in duizenden Aangepast gemiddeld aantal eenheden van aandelen 2 976 125 2 972 468

Samengevoegde winst per aandeel ­ verwaterd (euro) 1,31 1,60

Samengevoegde winst per aandeel in US dollar en pond sterling Samengevoegde winst per aandeel (US dollar) 1,84 2,06 Samengevoegde winst per aandeel ­ verwaterd (US dollar) 1,78 2,00

Samengevoegde winst per aandeel (pond sterling) 0,92 1,12 Samengevoegde winst per aandeel ­ verwaterd (pond sterling) 0,89 1,09

Het aantal aandelen dat gebruikt is voor de berekening van de winst per aandeel is het gemiddelde over de periode. Gedurende de periode hebben de volgende mutaties in aandelen plaatsgevonden: Miljoenen Aantal aandelen op 31 december 2006 (gecorrigeerd voor eigen aandelen) 2 889,9 Nettomutatie aandelen met betrekking tot beloningsregelingen 29,7 Inkoop eigen aandelen (66,5) Aantal aandelen op 31 december 2007 2 853,1

19

TOELICHTING OP DE FINANCIËLE OVERZICHTEN
(niet door de externe accountants gecontroleerd)


7 DIVIDENDEN

De raden van bestuur hebben besloten de hieronder vermelde slotdividenden op het gewone aandelenkapitaal over 2007 voor te stellen aan de jaarlijkse algemene vergaderingen van aandeelhouders van PLC en NV, te houden op respectievelijk 14 mei 2008 en 15 mei 2008. Deze zijn, op basis van de berekeningswijze voorgeschreven in de egalisatie-overeenkomst tussen beide maatschappijen, in geldswaarde aan elkaar gelijk. Unilever N.V.
0,50 per gewoon aandeel* (2006: 0,47). Samen met het interim-dividend dat reeds is betaald, komt het totaal van het reguliere interim- en slotdividend van NV over 2007 uit op 0,75 per gewoon aandeel (2006: 0,70).


*Gewone aandelen Unilever N.V. en certificaten op aandelen van Unilever N.V. Unilever PLC
34,11p per gewoon aandeel (2006: 32,04p). Samen met het interim-dividend dat reeds is betaald, komt het totaal van het reguliere interim- en slotdividend van PLC over 2007 uit op 51,11p per gewoon aandeel (2006: 47,66p).

Het slotdividend van NV zal worden betaald op 19 juni 2008 aan die aandeelhouders die op de registratiedatum 21 mei 2008 (einde van de handelsdag) als aandeelhouder geregistreerd staan. Het aandeel zal op 19 mei 2008 ex-dividend gaan. Het slotdividend van PLC zal op 19 juni 2008 worden betaald aan die aandeelhouders die op de registratiedatum 23 mei 2008 (einde van de handelsdag) als aandeelhouder geregistreerd staan. Het aandeel zal op 21 mei 2008 ex-dividend gaan. Dividend op NV New York Shares
De NV New York Shares gaan op 19 mei 2008 ex-dividend; US dollarcheques voor uitbetaling van het slotdividend op de NV New York Shares van nominaal 0,16 zullen, omgerekend tegen de euro/dollarwisselkoers van de Europese Centrale Bank op 15 mei 2008 en na aftrek van de Nederlandse dividendbelasting tegen het toepasselijke tarief, op 18 juni 2008 worden verzonden aan diegenen die op 21 mei 2008 aan het einde van de handelsdag als houders van NV New York Shares staan ingeschreven. Indien het slotdividend was omgerekend tegen de euro/dollarwisselkoers op 6 februari 2008, dan zou het slotdividend van NV US$ 0,7311 bedragen per NV New York Share (2006 slotdividend: US$ 0,6363 daadwerkelijk betaald), vóór aftrek van dividendbelasting in Nederland. Met het reeds betaalde interim-dividend over 2007 van US$ 0,3612 tegen de actuele euro/dollarwisselkoers, zou het totaal van interim- en slotdividend over 2007 US$ 1,0923 per NV New York Share bedragen (2006: US$ 0,9297 daadwerkelijk betaald). Dividend op PLC ADR's
De PLC ADR's gaan ex-dividend op 21 mei 2008; US dollarcheques voor uitbetaling van het slotdividend op de PLC ADR's zullen, omgerekend tegen de sterling/dollarkoers van de Bank of England op 14 mei 2008, op 18 juni 2008 worden verzonden aan diegenen die op 23 mei 2008 aan het einde van de handelsdag als houders van PLC ADR's staan ingeschreven. Indien het slotdividend was omgerekend tegen de sterling/dollarkoers op 6 februari 2008, dan zou het slotdividend van PLC US$ 0,6684 bedragen per PLC ADR (2006 slotdividend: US$ 0,6357 daadwerkelijk betaald). Met het reeds betaalde interim-dividend over 2007 van US$ 0,3525 tegen de actuele sterling/dollarkoers, zou het totaal van interim- en slotdividend over 2007 US$ 1,0209 per PLC ADR bedragen (2006: US$ 0,9340 daadwerkelijk betaald).

20

TOELICHTING OP DE FINANCIËLE OVERZICHTEN
(niet door de externe accountants gecontroleerd)


8 MUTATIES IN HET EIGEN VERMOGEN

miljoen Gehele jaar 2007 2006

Eigen vermogen op 1 januari 11 672 8 765 Totaal verwerkte resultaten voor de periode 4 351 5 554 Dividenden (2 070) (2 684) (Aan-)/verkoop van ingekochte eigen aandelen (1 054) 118 Tegenboeking aandelenopties 140 111 Dividenden betaald aan minderheidsaandeelhouders (251) (184) Winsten/(verliezen) op wisselkoersen na belastingen (18) (6) Overige mutaties in het eigen vermogen 49 (2) Eigen vermogen aan het eind van de periode 12 819 11 672

Gedurende het kwartaal hebben we de inkoop van eigen aandelen ter waarde van 1,5 miljard afgerond op basis van het inkoopprogramma voor eigen aandelen zoals aangekondigd in maart 2007.


9 AANSLUITING NETTOWINST MET DE KASSTROOM UIT BEDRIJFSACTIVITEITEN

miljoen Gehele jaar 2007 2006

Nettowinst 4 136 5 015 Belastingen 1 137 1 332 Aandeel in de nettowinst van joint ventures en geassocieerde maatschappijen en overige inkomsten uit vaste activa (191) (144) Nettofinancieringslasten 252 725 Bedrijfswinst (voortgezette en beëindigde bedrijfsactiviteiten) 5 334 6 928 Afschrijvingen en duurzame waardeverminderingen 943 982 Mutaties in werkkapitaal 27 87 Pensioen- en soortgelijke verplichtingen verminderd met uitkeringen (910) (1 038) Herstructurerings- en overige voorzieningen verminderd met betalingen 145 107 Eliminatie van (winsten)/verliezen op desinvesteringen (459) (1 620) Aanpassing voor economische kosten van beloningsregelingen op basis van aandelen (anders dan in geld) 118 120 Overige aanpassingen (10) 8 Kasstroom uit bedrijfsactiviteiten 5 188 5 574


10 NETTOSCHULD

31 december 31 december miljoen 2007 2006

Totale financiële verplichtingen (9 649) (8 835) Financiële verplichtingen (ten hoogste één jaar) (4 166) (4 458) Financiële verplichtingen (meer dan één jaar) (5 483) (4 377) Geldmiddelen en kasequivalenten volgens de balans 1 098 1 039 Geldmiddelen en kasequivalenten volgens het kasstroomoverzicht 901 710 Plus: Bankschulden gecorrigeerd in dit bedrag 197 329 Financiële activa 216 273 Nettoschuld (8 335) (7 523)

Er is gedurende het kwartaal een terugbetaling geweest van US$ 650 miljoen met betrekking tot de 5,000%-obligatielening, en is er een uitgifte geweest van een 4,625%-obligatielening ter waarde van 750 miljoen.

21

TOELICHTING OP DE FINANCIËLE OVERZICHTEN
(niet door de externe accountants gecontroleerd)


11 ACQUISITIES EN DESINVESTERINGEN

Op 5 november 2007 heeft Unilever aangekondigd dat zij een overeenkomst had gesloten om Boursin te verkopen aan Le Groupe Bel voor een bedrag van 400 miljoen. Deze transactie werd op 3 januari 2008 afgerond.

Op 14 november 2007 heeft Unilever aangekondigd dat zij een definitieve overeenkomst had gesloten met McCormick & Company, Incorporated om haar kruidenmixen en marinades van de merken Lawry's en Adolph's te verkopen in de Verenigde Staten en Canada voor een bedrag van US$ 605 miljoen. Deze transactie wordt, afhankelijk van goedkeuring door de regelgevende instanties, naar verwachting afgerond in 2008.

Unilever heeft op 4 februari 2008 aangekondigd dat zij een overeenkomst heeft getekend voor de overname van het toonaangevende Russische ijsbedrijf Inmarko voor een niet nader genoemd bedrag. Dit bedrijf had in 2007 een omzet van ongeveer 115 miljoen. De transactie moet nog worden goedgekeurd door de regelgevende instanties en zal naar verwachting in het eerste halfjaar van 2008 worden afgerond.


12 HERSTRUCTURERING

Herstructureringslasten van 875 miljoen in het jaar zijn inclusief 541 miljoen als gevolg van diverse organisatieaanpassingen als onderdeel van het `One Unilever'-programma, en 174 miljoen dat betrekking heeft op de herstructurering van de toeleveringsketen in Europa.

7 februari 2008


---


---- --