Maastricht Aachen Airport


Maastricht aachen airport en ryanair vechten samen ecotax aan Persbericht 2008/03

Maastricht Airport, 8 februari 2008.

Vandaag maakte Ryanair bekend met Maastricht Aachen Airport samen te gaan werken in een rechtzaak tegen de Nederlandse Staat. Onderwerp van deze rechtzaak is de veelbesproken "Ecotax" die op 1 juli 2008 zal worden ingevoerd. De belasting is strijdig met Europese wetgeving en door Nederland ondertekende internationale luchtvaartverdragen. Hoewel de belasting wordt gepresenteerd als een belasting die de CO2 uitstoot veroorzaakt door luchtvaart moet compenseren zal geen enkele van de ruim 350 miljoen euro's het milieu rechtstreeks ten goede komen. Het opgehaalde bedrag zal rechtstreeks worden toegevoegd aan de algemene middelen om zo een begrotingstekort af te dekken.

"Met het definitief invoeren van deze belasting liet de regering ons geen andere keuze dan naar de rechter te stappen" aldus Sander Heijmans, commercieel directeur van Maastricht Aachen Airport. Hij vervolgt: "Wij zijn verheugd dat Ryanair onze rechtzaak steunt en heeft besloten zich bij ons te voegen. Dit geeft duidelijk aan dat er zeer grote tegenstand is binnen de luchtvaartindustrie ten aanzien van deze passagiersbelasting".

Het kort geding zal op 5 maart dienen voor de rechtbank in den Haag.

Ryanair en Maastricht Aachen Airport voeren in hun gezamenlijk proces de tegenstrijdigheid van de belasting met het verdrag van Chicago en het uitzonderen van transferpassagiers aan.

David Gering, commercieel directeur Benelux bij Ryanair: "Deze extra belasting is slecht nieuws voor de Nederlandse consument en de Nederlandse economie en zal geen enkel positief effect hebben op het milieu. Ryanair brengt jaarlijks honderd duizenden passagiers naar Nederland die geld uitgeven en daarmee de locale- en nationale economie stimuleren. Deze extra belasting die de Nederlandse regering heeft bedacht maakt een gemiddelde Ryanair vlucht maar liefst 25% duurder terwijl de enorme aantallen transit passagiers op Schiphol niet worden belast".

Hij vervolgt: "Deze maatregel straft de modale passagier die op efficiënte en directe vluchten stapt in de nieuwste vliegtuigen. De "connecting flights" die het milieu veel meer belasten o.a. door het gebruik van oudere toestellen die kerosine slurpen worden simpelweg niet belast."

Sander Heijmans, commercieel directeur Maastricht Aachen Airport: "we hebben al één luchtvaartmaatschappij verloren door de ecotax terwijl Ryanair voorlopig geen extra vluchten zal aanbieden vanaf Maastricht Aachen Airport. Het moge duidelijk zijn dat deze belasting onze concurrentiepositie ten opzichte van nabijgelegen Duitse en Belgische vliegvelden verslechterd. Zij zijn het die zullen profiteren omdat inwoners van de regio zullen kiezen voor een vliegveld zonder ecotax. De Nederlandse regering ziet blijkbaar niet in dat het uiteindelijke resultaat van deze belasting op de Nederlandse economie uiteindelijk veel zwaarder weegt dan de 350 miljoen euro die zij hoopt op te halen".

Ikverticket
Ryanair
Volareweb.com
vliegenvanafmaastricht.nl
Opvakantievanafmaastrich.nl
AKO
HOTELS

Part of the
Omniport Group.