Port of Rotterdam

Verdubbeling laagzwavelige bunkeringen in Rotterdam

11-02-2008

Het aanwijzen van de Noordzee als SECA (Sulphur Emission Control Area) heeft in Rotterdam tot een verdubbeling van de verkoop van laagzwavelige bunkers geleid. Het afgelopen jaar werd van deze brandstof circa 1,7 miljoen ton gebunkerd. Dat is vijftien procent van de totale verkoop. Deze liep licht op tot 13,6 miljoen ton, dat is een half miljoen ton meer dan in 2006.

Het jaar 2007 was een goed bunkerjaar. De laatste twee maanden zakte de overslag enigszins in. Topmaand was mei toen 1,2 miljoen ton werd getankt door de zeeschepen. In totaal werd er in 2007 13.067.115 ton stookolie (inclusief laagzwavelige olie) , 267.651 ton gasolie, 102.928 ton dieselolie en 142.825 ton smeerolie aan schepen geleverd.

IFO380, de meest gebruikte bunkerolie, kostte in mei $ 320 per ton (Rotterdam) tegen $ 339 in Singapore. In december waren deze prijzen $ 445 tegen $ 475,-. Vanwege de enorme prijsstijgingen besloten de grote containerrederijen tegen het eind van 2007 langzamer te gaan varen en extra schepen in te zetten. Dat kan ongeveer tot eenderde van het brandstofverbruik schelen. Grote moderne containerschepen gebruiken per dag normaliter circa 300 ton. De vaartocht van Singapore naar Rotterdam duurt ruim twee weken.

Op 11 augustus is de Noordzee SECA (Sulhur Emission Control Area) in werking getreden. Alle schepen in Noord-Europese wateren mogen nog maximaal 1,5% zwavel in de brandstof (LSFO, Low Sulphur Fuel Oil) hebben; tenzij een goedgekeurd nabehandelingssysteem is geïnstalleerd. Op de naleving moet worden toegezien door Port State Control en overtreding leidt tot een boete. LSFO is duurder dan conventionele bunkerolie, die tot 4,5% zwavel mag bevatten (gemiddeld lag het zwavelgehalte van conventionele bunkerolie op 2,7%).

Na Singapore is Rotterdam verreweg de grootste bunkerhaven ter wereld. Daarna volgenen de havens van Fujayrah en Houston.

© Havenbedrijf Rotterdam N.V.