Centraal Bureau voor de Statistiek
Persbericht
PB08-006
12 februari 2008
Opnieuw omzetgroei detailhandel
Ook in 2007 heeft de detailhandel meer omgezet dan een jaar eerder. De
groei bedroeg 3,7 procent. In 2006 was de groei 5,3 procent. Het volume van
de omzet nam in 2007 toe met 2,4 procent, de prijzen waren 1,3 procent
hoger. Zowel de food- als de non-foodsector boekte meer omzet dan in 2006.
Wel vlakte in de laatste maanden van 2007 de omzetgroei in de non-food af.
Binnen de detailhandel boekten de internetverkopers de hoogste omzetgroei.
Dit blijkt uit cijfers van het CBS.
Supermarkten groeien ten koste van speciaalzaken
De foodwinkels boekten 3,7 procent meer omzet dan in 2006. Vooral de
supermarkten hebben meer omgezet. De speciaalzaken in voedings- en
genotmiddelen realiseerden daarentegen in 2007 nauwelijks omzetgroei. Van
iedere uitgegeven euro in de foodwinkels, kwam vorig jaar gemiddeld 85 cent
in de kassa's van de supermarkten terecht.
Groei in non-food vlakt af
Ook de omzet van winkels in non-food groeide in 2007 met 3,7 procent. Deze
groei is vooral behaald in de eerste tien maanden van het jaar. In de laatste
maanden behaalde de non-food nog maar nauwelijks omzetgroei. Binnen de
non-food realiseerden de winkels in bovenkleding en consumentenelektronica
de hoogste omzetgroei. De omzet van de textielsupermarkten en de
drogisterijen bleef nagenoeg gelijk aan die in 2006.
Omzet internetverkopers blijft fors groeien
De internetverkopers (inclusief de postorderbedrijven) boekten ook in 2007
een forse omzetgroei. Ten opzichte van 2006 nam hun omzet met 10 procent
ln.
toe. In 2006 bedroeg de omzetgroei al ruim 12 procent.
sbc. dezelfde maand een jaar eerder. De winkels in non-foodartikelen boekten net
Nauwelijks omzetgroei non-foodwinkels in december
In december 2007 was de omzet van de detailhandel 2,5 procent hoger dan in
als in november nauwelijks meer omzet dan een jaar eerder. De supermarkten
w boekten echter wel fors meer omzet. De omzetgroei kwam uit op ruim
6 procent.
w
w
CBS Persbericht PB08-006 pagina 1 van 4
Technische toelichting
De detailhandel is onderverdeeld in drie hoofdcategorieën: winkels in
voedings- en genotmiddelen (met in 2006 een aandeel van 36 procent), non-
foodwinkels (59 procent) en de detailhandel-niet-in-winkel (5 procent). Binnen
de detailhandel-niet-in-winkel hebben de postorderbedrijven (incl. verkopers
via internet) en de ambulante handel een bijna gelijk aandeel in 2007.
Voor het berekenen van de prijsontwikkeling is gebruik gemaakt van
consumentenprijsindexcijfers van het CBS. Consumentenprijsindexcijfers zijn
echter niet per winkelbranche beschikbaar. Het prijsverloop is daarom
geraamd op basis van de prijsontwikkeling van het in de branche gangbare
artikelassortiment. De prijsontwikkeling van een branche wordt mede bepaald
door artikelen uit het assortiment die ook in andere branches worden verkocht.
Het prijsverloop van branchevreemde artikelen is buiten beschouwing gelaten.
Bij de beoordeling van de maandelijkse omzetverandering moet rekening
worden gehouden met het verschil in koopdagen. Zo heeft december 2007
een maandag meer en een vrijdag minder dan december 2006. De cijfers zijn
niet voor koopdagen gecorrigeerd. Tenzij anders vermeld, wordt de
ontwikkeling gegeven ten opzichte van dezelfde periode een jaar eerder.
De gegevens van de laatste vier publicatiemaanden zijn voorlopig. De cijfers
van de winkels in huishoudelijke artikelen worden niet afzonderlijk
gepubliceerd, omdat de waarneming niet voldoende representatief bleek.
Achtergrondinformatie over de bijstelling.
De in dit persbericht gepubliceerde cijfers over oktober en het derde kwartaal
van 2007 zijn ten opzichte van het persbericht van 17 januari 2008 bijgesteld.
De cijfers zijn bijgesteld op grond van de meest recente gegevens.
Omzet detailhandel
%-mutatie t.o.v. een jaar eerder
7,0
6,0
5,0
4,0
3,0
2,0
1,0
0,0
-1,0
-2,0
-3,0
1998 1999 2000 2001 2002 2003 2004 2005 2006 2007*
1) Exclusief apotheken en reparatiebedrijven
* voorlopig cijfer
Bron: CBS.
CBS Persbericht PB08-006 pagina 2 van 4
Tabel 1: Omzetontwikkeling detailhandel 1) 2)
2007* 2006
jaar dec nov 4e kwar- jaar
taal
%-mutatie t.o.v. dezelfde periode een jaar eerder
Detailhandel, totaal 1)
Omzet 3,7 2,5 3,7# 4,0 5,3
Prijs 1,3 1,2 1,2 1,2 0,8
Volume 2,4 1,3 2,5# 2,8 4,5
Voedings- en genotmiddelenwinkels
Omzet 3,7 5,0 8,2# 6,8 3,7
Prijs 1,3 2,5 2,2 2,2 1,3
Volume 2,3 2,4 5,9# 4,5 2,3
Supermarkten
Omzet 4,4 6,2 9,8# 8,2 4,0
Prijs 1,4 2,7 2,5 2,5 1,5
Volume 2,9 3,4 7,2# 5,6 2,5
Speciaalzaken in voedings- en genotmiddelen
Omzet 0,3 -0,1 0,2 0,4 2,1
Non-foodwinkels
Omzet 3,7 0,9 0,9# 2,3 6,2
Prijs 1,3 0,4 0,5 0,5 0,4
Volume 2,4 0,6 0,4# 1,7 5,8
Omzet in:
Drogisterijen 0,4 2,8 1,3# 3,6 2,4
Bovenkledingwinkels 5,3 -2,1 -3,7# -1,0 7,0
Textielsupermarkten -0,2 -3,3 -5,8# -1,6 3,7
Winkels in woning-
inrichtingartikelen 3) 2,8 -2,4 0,4# 0,6 7,9
Winkels in consumenten-
elektronica 4) 5,0 3,1 4,6# 3,5 7,8
Doe-het-zelfwinkels 5) 1,8 2,1 -0,7# 0,7 6,7
Bouwmarkten 2,3 4,2 -0,1# 1,8 6,4
Winkels in huishoudelijke artikelen . . . . .
1) Exclusief apotheken en reparatiebedrijven.
2) De gegevens van de laatste vier publicatiemaanden hebben een voorlopig karakter.
3) Meubels, woningtextiel, verlichtingsartikelen en vloerbedekking.
4) Wit-, bruingoed, telecommunicatieapparatuur, geluidsdragers, fotografische artikelen en computers.
5) Bouwmarkten en gespecialiseerde winkels in ijzerwaren, gereedschap, verf en hout.
#) Deze cijfers zijn bijgesteld; achtergrondinformatie hierover staat onderaan de technische toelichting.
.) (Betrouwbare) gegevens ontbreken.
*) Voorlopige cijfers
CBS Persbericht PB08-006 pagina 3 van 4
Bron: CBS
CBS Persbericht PB08-006 pagina 4 van 4
---- --